BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Brisket

 
 
 

Derooie

Stoker
Berichten
262
Ik had de keuze, er heel vroeg af en wakker blijven of laat erop om af en toe even wakker worden. Ik heb gekozen voor het laatste. Wat gaat er vandaag op? Brisket!

Bij beef en steak stukje brisket besteld dat gisteren werd bezorgd. Even over de levering, perfect. Kreeg alles mooi gekoeld binnen. Sterker nog vanmiddag toen ik de doos weg wilde gooien was het nog steeds goed koel (heb de ijszakjes laten zitten).

Vandaag ook eerste ervaring met mijn WSM. Moet eerlijk zeggen dat ik dat nog wel even lastig vind. Krijg hem lastig boven de 70 graden. Heb voor de brisket trouwens mijn ei gebruikt, die ken ik een beetje en temperatuur controle ervan is echt geweldig. En omdat ik toch al bang ben mijn eerste brisket te maken (wil graag alles perfect, ook de eerste keer) maar geen risico genomen om op WSM te maken. Kan trouwens te maken hebben met weber briketten die ik nog had liggen (long life), wilde ecobrassa bestellen maar op dit moment niet binnen. heb trouwens ook het idee dat de waterschaal in de WSM die rechtstreeks op de briketten komt, wel eens gezorgd kan hebben voor lage temperatuur, dus nu maar wat briketten langs de zijkant heet gemaakt.

Er zijn natuurlijk nog hoop redenen waarom Brisket kan mislukken, maar hopelijk niet door temperatuur controle.

Brisket lag er rond 2u op. Is nu 30 graden.

WSM wel aangedaan ook, want had nog stukje procureur en buren aan beide kanten wilden morgen wel wat mee eten.

Pulled pork al vaker gemaakt op ei, en elke keer goed bevallen, dus als het nu mislukt, nou ja, weet ik dat ik het wel kan :)

Maar goed, gaat me nu vooral om de brisket. Netjes volgens recept Noskos gedaan. Hieronder de eerste foto's:

IMG_0511_zps05c403aa.jpg

De brisket

IMG_0516_zps2c246af7.jpg

Brisket geinjecteerd en ingerubt met slather

IMG_0524_zpsd55e3248.jpg

Brisket op het eitje.
 
En nu moeten we wachten , veel plezier .
 
Succes met die mooie 'Slab' !
 
structor zei:
Succes met je run.

En over de WSM had je kokend water er in gedaan?
Ik voel me nu erg dom. Het antwoord valt eruit te halen denk ik :)
 
Succes! Ik zou hem als ik jou was na een uur of 5 als de bark mooi is gewoon inpakken in aluminiumfolie.
 
Succes met de brisket vandaag!

Mooi vooruitzicht.
 
Succes met je eerste brisket. Spannend genoeg allemaal om het in ??n keer goed te doen.

Gelukkig heb je hier genoeg ervarings deskundigen :D

Ik blijf het maar even volgen.
 
Veel succes met je eerste brisket run!!
Ik blijf volgen!! ;)
 
150degrees zei:
Succes met je eerste brisket. Spannend genoeg allemaal om het in ??n keer goed te doen.

Gelukkig heb je hier genoeg ervarings deskundigen :)

Ik blijf het maar even volgen.

Ja zitten hier heel veel mensen die er veel vanaf weten. Het is ook leuk om dingen te delen via forum, ook al weet je dat de meesters meekijken. Maakt het spannend, beetje eng, maar ook super leerzaam. Nog niemand ooit iets onaardigs horen zeggen. Alleen veel tips en verbeteringen, en uiteindelijk doen we het daar toch voor? Leren en verbeteren?
 
noskos zei:
Succes! Ik zou hem als ik jou was na een uur of 5 als de bark mooi is gewoon inpakken in aluminiumfolie.

Hoi Noskos, je bedoelt de procureur toch? Of de brisket ook? Die heb ik bij 71 graden ingepakt, en dat was na iets meer dan 5 uur trouwens :)
 
Brisket was zojuist 91 graden. Sneller dan verwacht. misschien grootte van het stuk (2kg?). eitje is niet boven 110 uit gekomen, ja heel kort in begin even, maar direct bijgesteld.

Ligt nu in folie te rusten. Heel nieuwsgierig naar de smaak zo, en zal dan ook even nieuwe fotos maken.

Is brisket trouwens goed op te warmen? Denk dat de buren niet om half twaalf al stuk brisket verwachten.
 
Inpakken in dubbel folie en dan in een badhanddoek of twee, dan blijft hij wel een aantal uur op temperatuur. Bewaar het sap dat eraf komt en warm het daar eventueel in op. Het is geen pulled pork zullen we maar zeggen ;)
 
Wat heb je de brisket vroeg op de BBQ gelegd. 2 uur 's nachts.

 
Teddo zei:
Wat heb je de brisket vroeg op de BBQ gelegd. 2 uur 's nachts.

Haha, ja he? Ben niet zo van vroege opstaan. Dus dacht dan maar laat, en er paar keer uit, dan blijf ik moe genoeg om daarna weer verder te slapen. En eitje en op temp houden vertrouw ik ondertussen wel.

Was bang voor rook tijd van 11-12u, dus dan maar eerder. Maar uiteindelijk heeft het volgens mij net geen 9 uur gekost.
 
Leuk, ik ben benieuwd. Staat ook hier op de todo lijst.
 
En hier twee fotos van het eindresultaat. Het smaakt goed. Wat ik echter niet weet is hoe hij moet smaken, dus misschien is het maar half geslaagd. Binnenkort maar even wat andere stukjes proberen te proeven. Hopelijk op bbq genootschaps meeting of misschien ga ik de jury cursus wel doen 6 september.

Anyways, ben niet ontevreden, niet droog, en smaakvol. Smaak blijft ook lang in je mond hangen :)

Hopelijk zijn de buren straks ook blij.

IMG_2133_zps8f0ca674.jpg


IMG_2134_zpsc9ef03a9.jpg
 
Eet smakelijk straks, en vergeet de foto van het eindresultaat niet ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan