BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste brisket

 
 
 

Bart1978

Pitmaster
Berichten
702
Omdat mijn schoonvader op zijn verjaardag wel eens brisket wilde eten, mocht ik aan de slag. Aangezien ik dit nog niet eerder had klaar gemaakt besloten om een proefstuk te maken. Na lang zoeken naar recepten uiteindelijk (uiteraard) uitgekomen bij het Noskos recept. Na de pulled pork met dry rub weer eens iets anders, een slather. De droge specerijenĀ  gemengd met mosterd en worchestershire saus. Deze op de brisket gesmeerd.

Het viel me wel op de de slather uit het recept nogal dik was, dus nog een scheutje worchestershire toegevoegd.

Aangezien brisket een lange tijd nodig heeft, en ik toch om vijf uur wakker was, alles in de ochtend rustig voorbereid en om 07:00 de brisket op het rooster gelegd.
Tussen de kolen twee stukken appel hout voor extra rook.
Temperatuur van de UDS op 110 graden regelen en klaar voor een lange zit tot het klaar is....

Na een uur zat de temperatuur al op 66 graden, maar zit op dit moment in de zone.
Nu hopen dat dit nog even aan houdt, aangezien mijn schoonvader er vanavond pas is om te proeven.
Ik heb wel een koelbox klaar staan om het vlees te laten rusten en warm houden dus mocht het te vroeg zijn, is dit geen ramp. Maar ik hoop niet dat de temperatuur straks weer gaat stijgen en ik om 11:00 al klaar ben.... maar ik heb met pulled pork ook bijna elke keer al gedacht dat het sneller ging dan verwacht....
df44aaba088816ea7f84b5d7ee34dac8.jpg
0e39eda8425b4855e2d9657f4779dd71.jpg
a9e88141d89bc3ce14d41278c18bea22.jpg
016f66b891e4be788cad9b8c9e2f6cf6.jpg
4234a9544f4cb7c669a418e5316ca3ca.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Inmiddels even verder en mijn brisket ligt heerlijk in de zone. Temperatuur van mijn uds blijft ook perfect stabiel. Voorlopig nog heel blij met de run. Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat.
953124c608614c3d06ff4a1f5f32321a.jpg
3975985e750c45a72305a41ca5b72191.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Ziet er goed uit. Ik heb ook elke keer aan het begin van wat gaat het snel, ik hoop dat het niet te snel gaat. Uiteindelijk komt het dan toch goed uit.

Temperatuur is ook mooi stabiel! Dat zal vast lekker worden!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

 
Veel plezier!
 
De run is klaar. Uiteindelijk om 16:00 van de bbq gehaald. Interne temperatuur was 89 graden, tijdens het testen met een sat? prikker voelde ik nog wel weerstand maar niet veel meer.
Dik ingepakt ik 3 lagen alu-folie en een paar handdoeken en in de koelbox voor een uurtje.

Tijdens het snijden merkte ik al meteen dat het niet goed was. Het vlees was droog.
Dit is iets wat ik bij veel mensen hoor, dus blij dat het een proefstuk was.

De slather was ook te pittig voor onze smaak, volgende keer aanpassen dus.

Verder was de smaak wel goed, na het afschrapen van de Slather nog wel te eten. Met z'n tweeen hebben we het dan ook vrijwel helemaal op.

Lessen voor volgende keer:
Minder cayennepeper
Minder zwarte peper
Inpakken tijdens de zone (dit keer niet gedaan omdat ik bang was dat het te snel ging en bij PP doe ik dit ook nooit en daar heb ik nog nooit een droog stuk mee gehad)

Wel een goede les voor de volgende keer.
Blij dat het een proefstuk was.
Volgende keer weer een reportage maken, die gaat zeker beter nu ik weet hoe het vlees reageert.
Bedankt voor het meelezen en tot de volgende run!
813520368a211fa98b115be05b8027f3.jpg
79877ed0f12645ecd96901e264080f97.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Mij lijkt het droge ook te komen doordat je vlees er redelijk mager uitziet, de briskets die ik koop zijn toch veel vetter. Waar heb je deze gehaald?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Mij lijkt het droge ook te komen doordat je vlees er redelijk mager uitziet, de briskets die ik koop zijn toch veel vetter. Waar heb je deze gehaald?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
Via BBQuality besteld. Angus flat uit Uruguay.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Bij bbquality neem je beter de grain fed angus brisket uit australie, die is natuurlijk wel wat groter en bevat ook de point maar hij is ook wel wat meer gemarmerd dan de uruguay brisket.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk

 
De maat was de reden dat ik Uruguay heb gekozen. Om voor 2 personen 5 kilo te maken was iets overdreven en te kostbaar voor een eerste keer. Uruguay flat is vanaf 1900gr te krijgen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Mooie run gehad en lekker met de Q bezig geweest. Als ik je laatste foto bekijk zie ik toch eea aan sappen lopen. Dus gortdroog was ie toch niet geweest. Ziet er iig smakelijk uit zo op de foto.
Volgende keer gewoon inpakken en paar klontjes boter er op doen.
Alvast gefeliciteerd met je koei.
 
Mooie lessen voor de volgende keer, gefeliciteerd met je koei.
 
Goede oefen run ziet er toch nog goed uit ondanks dat de brisket wat droog is.
Ben benieuwd naar de volgende run.
Gefeliciteerd met je koetje

Verstuurd vanaf mijn LG-K420 met Tapatalk

 
Goede oefen run, wat droog gebeurd wel eens volgende keer eens voor een ander soort rund gaan met wat meer vet adertjes.
Ik heb met deze goede resultaten gehaald.



BBqualitie.

 
Dat is de whole packer van bbquality als ik het goed zie. Ik heb ook al veel goede resultaten behaald met deze.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk

 
Gefeliciteerd met je koe.

Bij brisket is de de kwaliteit erg belangrijk, hoe beter gemarmerd hoe beter. Volgende Kerr gewoon mensen uitnodigen dan komt het allemaal op.
 
Gefeliciteerd met je sticker.
En geeft niet als je over hebt hoor. Je hoeft het niet meteen allemaal op te eten. Invriezen kan ook.

Als tie nou erg droog Is, dan kan een likje bbq saus wonderen doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan