BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste BGE rollade

 

hnijveen

Kooltjesharker
Berichten
177
Een van mijn favoriete rollades als je een paar vrienden te eten krijgt en je hebt voldoende tijd. De voorbereiding begint natuurlijk al een dag van te voren. Het stukje varken moet zeker 24 uur in de marinade (2,5 dl olijfolie, 1,25 dl wijn, 0,3 dl Worcestershire sauce, 5ml Maldon zout).

IMG_0030_zps9ceb59d8.jpg


Snij het varkensfilet open als een boek en klop het uit. Het is een stuk vlees van bijna 4kg (incl botten).

IMG_0036_zpsff17b310.jpg


Voeg de vulling toe.

IMG_0047_zps61b64f21.jpg


De vulling bestaat uit mager rookspek, 2 uien, 4 a 5 tenen knoflook, wat gemberpoeder, kaneel, kruidnagel en cranberry's . Bak de vulling in ongeveer 15 min, laatste 5 min de cranberry's erbij. Laat de vulling wel afkoelen voordat je hem uitsmeert op het filet.

Rol de rollade.

IMG_0049_zps15be07d8.jpg


Wikkel het spek om de rollade, ik gebruik ongeveer een halve kilo niet te dun gesneden spek.

IMG_0051_zps9b528606.jpg


Leg de rollade op een rek in de BGE. Temp tussen 150 - 180 C. Ik heb wat rookhout toegevoegd.

IMG_0075_zpscf3acb1f.jpg


Laat de rollade ongeveer 3 - 4 uur in de BGE. Als het spek al te snel bruin wordt kun je dit afdekken met een stuk folie.

IMG_0092_zps8c0c534b.jpg


De foto van de rollade hierboven was het stukje dat was overgebleven nadat we er met 8 man van hadden gegeten. Haal de rollade uit de BGE als de kerntemp ongeveer 75 C is. Laat het vlees rusten, en dan: Lekker!

Dit recept heb ik trouwens van Nigella, hier en daar wat aangepast.
 
Mooi gerecht. En hopla, op de todo!! :D
 
Dat is een behoorlijke rollade, lekker.
 
das ene knoepers! ziet er goed uit!
 
Wauw, dat ziet er goed uit. Hopperdepop deze kan bij de todo lijst op :D
 
Ziet er erg lekker uit. Todo +1
 
Ziet er heerlijk uit! Maar waarom doe je Maldon zout in je marinade? Het is leuk decoratief spul, maar in een marinade doet het 'AH Basic' spul van een kwartje per kilo hetzelfde werk.
 
Klopt, ik had alleen maldon. Normaal zout: neem de helft minder dan wat ik aangaf voor maldon.
 
Leuke rollade van zo'n "klein" stukje vlees....
Ziet er prima uit!
 
hnijveen zei:
Klopt, ik had alleen maldon. Normaal zout: neem de helft minder dan wat ik aangaf voor maldon.

Helder, thx ;)

Erg leuk recept voor een clubje eters zeg.  Ik hou wel van dat soort spektakel.
 
Mooie rollade hoor. Die zal zeker wel smaken.
 
Klopt Bert, het is eigenlijk een erg simpel recept om iets groots te maken. Ik heb het 5+ jaren in een oven gedaan, was ook altijd een fijn succes. Maar om dit zelfde te doen in een Egg (of wat dan ook) was een mind shifter. Het resultaat is zoveel beter, veel meer juice.
 
Ohh dat ziet er wel heel mooi uit.
ook voor mij op de todo, als ik wat meer bedreven ben.
Ging er ook rookhout bij?
 
Prachtig!
 
KippetjeHaasje zei:
Ohh dat ziet er wel heel mooi uit.
ook voor mij op de todo, als ik wat meer bedreven ben.
Ging er ook rookhout bij?

Ja, deze keer wat eik - snippers gewoon in water geweekt.
 
dat ziet er zeker geweldig uit  :) ook op de lijst van uitproberen  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan