BasBQ
Beef en Steak

Mijn DIY-Drum

 
 

martijnvanhooff

Sprokkelaar
Berichten
41
Dag Allen,

Weer het zoveelste DIY-UDS-draadje. Ik maak deze zowel aan voor de vorderingen dan wel wat vragen.

Sinds enkele weken heb ik mijn vat tussen de overige verhuisspullen zitten. Omdat ik tussendoor wat avonden vrij heb omdat ik niet meer kan doen aan de verbouwing/verhuizing wil ik wat klussen aan mijn UDS.

Allereerst het vat:
Dri4hBE.jpg


Ik ben flink gaan googlen en kwam op veel Amerikaanse verhalen tegen over de ongezonde "liner".
Een soort van binnenlaag die voedsel zou beschermen tegen het metaal van het vat.
Prima, maar die vaten zien er van de binnenkant gekleurd uit!
Echter na wat googlen zie je ook blanke "lak".
Misschien een wat domme vraag, maar hoe kom ik er achter of die van mij dat heeft, al ik er met mijn nagel over ga lijk ik niks te voelen behalve kaal metaal dus ik denk dat ik goed zit?
5Y9273d.jpg


De blauwe lak vind ik mooi, al zal deze er toch afmoeten. Gezien ik pas net in dit huis woon en niet meteen de buurt wil uitroken door hem uit te fikken ben ik van plan te doen met Alabastine Super afbijt, is dit een goed plan of raden jullie een ander middel aan?
9c32b43b-5dcc-41f7-9e47-abee91ab8c74.jpg


Om me op dit proces voor te bereiden, wat zijn de stappen en in welk tijdsbestek moet ik dit doen (i.v.m. mogelijke roestvorming?)
1. Verf afbijten
2. Schuren
3. Insmeren met Crisco, lijkt me gelijk na het schuren? Mij is deze functie niet helemaal duidelijk als je hem gelijk na het schuren wil verven? Ik zou hem dan juist eerst ontvetten? Of raden jullie sowieso aan de binnenkant kaal te laten
4. Wil hem spuiten met een Rustoleum hittebestendige deklaag https://tinyurl.com/mc9aucw, is eerst een grondlaag noodzakelijk?


Alvorens deze stappen, lijkt het me het slimste alvast de gaten voor te boren voor de kogelkraan, de handvaten, de schoorsteen etc. dus dat is morgenavond het plan. Net nog even de rubberen rand eruit gehaald met wat HG stickeroplosser.
bkHHdlu.jpg


De komende weken kunnen jullie de progressie volgen!

Groeten



 
Lees mijn draadje (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=7290.0) en dan zie je hoe de verfafbijt (zie hieronder) werkt!!!!!


Eigen ervaring: gebruik DEVETAAL afbijt. Dit is de beste en snelste afbijt die er is. Je hoort gewoon de lak knisperen en je ziet de blazen en de verf komt los.

Binnenkant even met een scherpe spijker inkrassen. Komt er lak/plastic vrij: schoonbranden/afbijten. Komt er niks vri behalve wat metaalvijlsel, dan gewoon zo laten.

Na lakken van de ton (als je geen liner hebt, hoef je niks te doen als je de kleur goed vind) van binnen insmeren met Crisco en dan langere tijd op temperatuur houden.

Gaat je zeker lukken!!!!!

Gr. Erwin
 
Ik kras er enkel alleen vijlsel vanaf!

Als ik het goed begrijp zijn nu de stappen:
1. Gaten voorboren
2. Devetaal afbijt enkel voor de buitenkant (duur spul zeg ;)!)
3. Buitenkant ontvetten en schuren
4. Grondlaag wel/niet nodig?
5. Aflakken of spuiten
6. Binnenkant insmeren met Crisco
7. Smoker enkele uren goed warm stoken voor het uitharden van de lak.

Zoals het er nu uit ziet, morgen e.e.a. kopen bij de bouwmarkt en gaten voorboren en dan vrijdag de laag verf eraf halen.
 
Hoi Martijn,

Voorboren zou ik pas later doen. Eerst lekker de afbijt gebruiken.

Grondlaag is niet nodig, mits je een verf/lak gebruikt die geschikt is voor metaal (en hitte bestendig is).
Bij mij ging het opbrengen van de verf makkelijk met een foamroller.

Rest is goed. Niet te heet stoken, maar gewoon lekker spelen met briketten en tot 180C (niet hoger, heeft geen zin) als het lukt.

Succes!
 
Ik zou de blauwe lak gewoon laten zitten als je hier tevreden mee bent... scheelt een hoop geld waarvoor je beter een mooi stuk vlees kunt kopen  ;)

Omdat een UDS normaal gesproken niet heet gestookt wordt zal de lak (waarschijnlijk) gewoon mooi blijven, verwijderen en opnieuw lakken kan altijd nog!

Succes met de bouw
 
Mee eens, mooi blauw hoeft niet lelijk te zijn ;-)
 
ZOO!!
Afgelopen weekend ben ik dan echt begonnen met de klus en heb hem dan ook meteen afgemaakt.
Ik ben stiekem toch eerst begonnen met gaten boren. Ik las dit op diverse fora, en leek me ook slimste het gat er al in te hebben zitten zodat ik geen beschadigingen meer kan maken aan de lak.
MGyIRGLm.jpg


DEVETAAl afbijt vond ik toch wat aan de dure kant en ik had nog een pot Parel Afbijt staan (praxis).
Om te kijken hoe dat werkte ben ik maar met de deksel begonnen met succes.
http://i.imgur.com/WNkvnNkm.jpg

De dag erop had ik meer tijd voor de ton zelf!
Na de overkapping te hebben omgetoverd tot een half drugslab kon ik beginnen. Ik moest een beetje aan breaking bad denken B-)  :p
IGM0RLmm.jpg
2F05C8E500000578-3344335-image-a-44_1449146837562.jpg


Na ongeveer 1/6e kaal te hebben van de ton in 1.5 uur, snapte ik er niks van en zag ik het ook niet meer zitten om nog door te gaan.
Ik had die avond ook een feestje en zag op de klok dat ik dat nooit ging redden.
Ik ben op internet gedoken en vond de tip om na het insmeren de ton in te pakken met plastic. Gelukkig had ik nog genoeg schildersplastic liggen en heb ik hem ingepakt en een uur gewacht. Toen ging het voorspoedig en was de ton binnen een uur helemaal kaal.
OwIBHY8m.jpg

Omdat ik toen al veel tijd had verspilt kon ik niet verder die dag en heb ik hem weer ingepakt om zo roestvorming zoveel mogelijk te voorkomen.
Bij het poetsen op dag 3 zag ik gelijk roestvorming. Niet gek natuurlijk, maar hij moest schoon want die afbijt is toch een rommeltje, een druppel die achterblijft verpest de lak al (dit had ik bij de deksel namelijk in de randjes).
KUrn57hm.jpg
H7Cbbwam.jpg


Toen een deel van de attributen erop gezet en een de eerste keer fikken om de lak uit te laten harden.
9Asf2vom.jpg

De rest erop gezet en vervolgens nog wat lichte vlekken bijgespoten met lak (en toch wat verloren druppels afbijt hadden een deel van de lak verpest, dus schuren en weer opspuiten). Toen nogmaals warmgemaakt om de 2e laag uit te laten harden.

Na 3 dagen lekker klussen is hij dus af!
Ik heb er de volgende dag bij een bbq nog geen gebruik van gemaakt waar ik hem voor wil gebruiken (alleen als warmhoud oventje met een paar kolen).


v8B17X4l.jpg


Nu is het de zoektocht naar de perfecte kolen, en een eerste recept! Ribs, Kip of gelijk een leuke homp vlees......
 
Mooi hoor
 
Pinksteren!

Die zorgen voor diverse rommelmarkten, toen ik er traditioneel overheen liep in de buurt waar ik ben opgegroeid vond ik een setje wielen.
Nu heb ik 2 vaste en 2 zwenkwielen voor 5 euro, koopje!

Wat vinden jullie, 2 vast + 1 zwenk of gewoon alles erop schroeven?

Groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan