BasBQ
Beef en Steak

Mijn BBQ weekend. PBBE en Ribs

 
 
 

Foxtrot86

Stoker
Berichten
377
Eigenlijk had ik niet veel gepland dit weekend, maar aangezien ik de verleiding van de Pork Belly Burnt Ends van Noskos niet langer kon weerstaan en mij vriendelijk doch dringend werd verzocht om mijn broer ook te laten genieten van spareribs heb ik de Q tot 2x toe aangestoken.


De resultaten waren erg lekker. De ervaring op de Q, zonder problemen overigens, verschilde nogal.

Vrijdag waren de PBBE het eerst aan de beurt. Hierbij heb ik het recept vam Noskos gevolgd.

Ik heb de Q aangestoken met de Hi Q CoCo kokosbriketten. Dit zijn staafbriketten. Het aansteken ging prima en de barbeque klom vrij snel richting de juiste temperatuur. Deze briketten hebben met een zeer beperkte rookafgifte de hele sessie lekker meegedaan. Toen ik klaar was liepen ze wel tegen het einde, maar ik was zeer tevreden.

Zoals ik al zei, de PBBE waren om je vingers af te likken. Toch had ik een vraag. Sommige stukjes waren hadden deels een stevige bite (niet taai of te hard) terwijl anderen bijna wegsmolten op je tong. Weet iemand waar dat aan kan liggen? Hieronder de foto's:


1 kilo buikspek van Aalvink.

gesneden en met rub.

na de eerste sessie, mijn hele tuin rook verrukkelijk.

na de 2e sessie

en het eind resultaat met BBQ saus.

Wij en de buren vonden het heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar. Toch zijn tips altijd welkom.

Op zaterdag kwam mijn broertje met schoonzus langs. Ik had hiervoor 5kg spareribs ingeslagen ( Dit bleek toch wel iets te optimistisch haha, wij zijn ook met 2 en een dochtertje).

Aangezien ik niet voldoende Hi Q briketten meer had besloot ik mijn andere voorraad aan te spreken.  Ik had tenslotte nog een pak THM kokosbriketten staan. Wat een wereld van verschil, de THM zijn blokbriketten ipv staaf, maar dat is natuurlijk niet erg. Wat voor mij echt een afknapper was het feit dat deze briketten lang rookten als ouwe dieselauto zonder roetfilter.  Daarnaast was halverwegen de 3-2-1sessie het grootste deel van de briketten al opgebrand. Daarbij produceerden ze zoveel as dat ik de aspan moest legen. Vervolgens heb ik de briketten bijgevuld en begon het rookfeest opnieuw.

Dit heeft gelukkig geen negatieve invloed gehad op de smaak van de ribs.

Hieronder de foto's:

  De ribsvan BBQuality met extra bevleesde ketting.

Even de vliezen verwijderen.

De ingredi?nten voor de rub: gele mosterd en sweetchili rub voor 3 van de ribs en texasstyle rub voor de andere 2.

met de mosterd,

De Texasstyle rub

en de sweetchili rub.

De ingredi?nten voor de pigspray.

ribs op de Q halverwege de 3 sessie.

in de folie voor sessie 2. Met boter, sweet chilisaus, rietsuiker, honing, voor de sweetchili ribs tabasco en een scheutje appelsap en voor de texasstyle ribs chipotle tabasco en een scheutje pigspray.

het eindresultaat nadat ze uit de folie nog een uurtje met glaze op de Q zijn geweest.

Het resultaat was heerlijk. Na een klein beetje rusten konden we aan tafel. Het vlees was mals, maar niet fall of the bone. En zeker in het dikke deel kwamen de vleessappen je tegemoet.

Wat heb ik hier nou van opgestoken?

Kilo's briketten ;)

Hi Q CoCo kokosbriketten:  zeker de moeite waard. Ik probeer nog wel wat andere soorten, maar deze zijn mij zeer positief bijgebleven.

THM: nooit meer.

Spareribs extra dik bevleesd passen echt maar net in de vleeshoude (luxeprobleem).

Zoals gezegd vragen/opmerkingen/tip etc,..altijd welkom.





 
Mooie Spareribs en het ziet er heerlijk uit  :) hoop dat die van mij vandaag er ook zo mooi en lekker eruit zien.
En die mix met sweet chili in aluminium foli ga ik ook maar eens proberen ben gek op sweet chili. :D
 
Ziet er prima uit!

THM komt er bij mij ook niet meer in ;).

Je zou de dekselhouder van de IKEA (Variera) kunnen gebruiken voor de ribs, Past altijd...

0095091_PE233458_S5.JPG

 
Ziet er lekker uit!
 
Terug
Bovenaan Onderaan