BasBQ
Beef en Steak

Meten is weten: zoveel blijft over van 5,6 kg Boston Butt

  • Onderwerp starter Rookbaard
  • Startdatum
R

Rookbaard

Gast
Er zijn de nodige draadjes waarin mensen vragen om tips over hoeveel PP je per persoon moet rekenen en hoeveel PP je uit een stuk vlees haalt na het gewichtsverlies tijdens het garen. Deze draadjes ben ik de afgelopen dagen tegengekomen toen ik deze info zelf zocht. Omdat ik vandaag toch een Boston Butt in het rook gooide, heb ik besloten de kwestie van het start- en eindgewicht eens precies uit te zoeken - wellicht handig voor toekomstige BBQ'ers die zich afvragen hoeveel het bot bijvoorbeeld weegt.

We beginnen met een Boston Butt met een bruto startgewicht van 5580 gram. Hier heb ik de vetkap van af gehaald:

q2KtVpq.jpg


De vetkap weegt 176 gram. Wanneer de butt de BBQ op gaat is het netto startgewicht dus 5404 gram.

XKagGdH.jpg


Niet noodzakelijk voor het verhaal over het gewicht, wel leuk: zo groot is dat in een WSM 18". (Hij ligt onderin omdat er ribs boven kwamen).

1G1PQ8Y.jpg


Na 7 uur heb ik de butt gewrapt en na 11 uur was 'ie klaar.

7uaAMHA.jpg


De bark is nooit echt goed tot stand gekomen. Ik vermoed dat dit komt doordat de butt direct boven de voor 2/3 gevulde waterpan lag. Volgende keer maar eens vullen met zand i.p.v. water... Maar hij zal er niet minder om smaken!

T5ey2pt.jpg


Het bot weegt 190 gram.

5qN6sWC.jpg


Na de bereklauwen eens flink in dat varkentje gezet te hebben kan ik de PP wegen!

f8IxdSV.jpg


Ik houd drie bakken over van omstreeks een kilo per stuk. Het totaalgewicht (zonder bakken): 3142 gram.

Dus:

Bruto startgewicht = 5580 gram
Netto startgewicht (zonder vetkap) = 5404 gram

Bruto eindgewicht (met bot) = 3332 gram
Netto eindgewicht (zonder bot) = 3142 gram

Bij deze Boston Butt kon ik dus van de 100% startgewicht (of: het gewicht dat je bestelt in de winkel) na bereiding 56,3% daadwerkelijk serveren. De schattingen van het gewichtsverlies die ik tot heden tegen kwam op internet van 30% en 40% zijn dus, in dit geval en bij deze meting, wat conservatief gebleken. Ik ben benieuwd of dit  bij een procureur anders is; wellicht later daarover meer want ik heb er nog ??n in de vriezer liggen  :p.

Morgen warm ik dit op de bbq op voor 20 personen (naast andere dingen zoals ribbetjes), eens kijken hoeveel broodjes er uit gaan...
 
Jammie. Dat ziet er super uit. En op heel leuk om zo eens precies mee te krijgen wat er nu echt precies overblijft. Eetsmakelijk morgen (vandaag) :)

 
Mooi project, gefeliciteerd met je Knorretje.

Zelf gebruik ik thuis altijd een procureur voor Pulled Pork. Scheelt dat daar geen bot in zit ;).
 
G E W E L D I G!

Ik vind dit dit soort onderzoekjes (als beginnende smoker) echt super. Heel veel dank!!!!

Heb nog even zitten rekenen maar een ?heel? bot is dan maar een paar procent van het bruto-gewicht. Nice to know.
 
Mooie PP, gefeliciteerd met je Knor.
Begrijp alleen niet waarom je dat beetje vetkap eraf getrimd hebt.
Schijnt dat we in NL nog steeds een vet fobie hebben, terwijl dat nu juist smaak en malsheid geeft.
Dat kleine beetje vet smelt toch wel voor het grootste gedeelte weg bij de bereiding, terwijl het je vlees beschermt tegen uitdrogen. ;)
 
Ewald zei:
Mooie PP, gefeliciteerd met je Knor.
Begrijp alleen niet waarom je dat beetje vetkap eraf getrimd hebt.
Schijnt dat we in NL nog steeds een vet fobie hebben, terwijl dat nu juist smaak en malsheid geeft.
Dat kleine beetje vet smelt toch wel voor het grootste gedeelte weg bij de bereiding, terwijl het je vlees beschermt tegen uitdrogen. ;)

Ewald + 1
Ik trim meestal alleen de losse en uitstekende stukken weg (al is het maar voor het plaatje :D)
 
Hier heb ik het ook nog gemeten en ik kwam toch maar aan een gewichtsverlies van 28 procent bij een butt, volgens mij speel ook de bereidingswijze mee in het ganse verhaal.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Ewald zei:
Mooie PP, gefeliciteerd met je Knor.
Begrijp alleen niet waarom je dat beetje vetkap eraf getrimd hebt.
Schijnt dat we in NL nog steeds een vet fobie hebben, terwijl dat nu juist smaak en malsheid geeft.
Dat kleine beetje vet smelt toch wel voor het grootste gedeelte weg bij de bereiding, terwijl het je vlees beschermt tegen uitdrogen. ;)

Ik trim de vetkap niet weg uit voedingskundig oogpunt hoor. Ik doe dit om te voorkomen dat de rub verdwijnt daar waar de vetkap smelt. Het is dus eigenlijk een poging een zo mooi constant mogelijke bark te cre?ren. Tot heden nog niet gelukt  :p. Qua smaak betwijfel ik sterk of je het verschil met of zonder vetkap zou herkennen in een blinde smaaktest.

Hoeveel vlees gaat er nu op een broodje?

Dit is een broodje met coleslaw, komt op 100 gram zonder vlees...

K79x1ZI.jpg


en met een ruime hoeveelheid vlees kom je op 146 gram. 46 gram vlees op een wit bolletje dus.

WM9uGBv.jpg


Ik denk dat mijn gemiddelde gast 2 broodjes PP gegeten heeft, maar ik had er ook nog ribben bij en MOINK balls. Daarbij was 100 gram per persoon dus genoeg.

Ik had nog zo'n 1,5 kilo over, en ik heb er zojuist mee geluncht. Ik kwam op vier broodjes en toen zat ik goed vol. Dus als je er niets anders bij serveert dan kom je met 200 gram per persoon wel toe.

Hierboven is opgemerkt dat de bereidingswijze invloed zal hebben op verdamping. Ja, dat zal zeker wel zo zijn. Ik heb hem twee uur in de zone gelaten voordat ik 'm wrapte om de bark wat te laten aanzetten. De verdamping zal waarschijnlijk minder geweest zijn als ik hem direct bij 69 graden gewrapt had.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Heb je de injectie meegenomen in je startgewicht?
Ik ga meestal uit van 100gr per persoon of 20 broodjes uit 1 procureur van 2,5kg
 
Leuk gedaan ;)

Het wegsnijden van de dikke vetkap helpt inderdaad om de rub beter aan het vlees te laten hechten. Teveel vet op de bovenkant zorgt er juist voor dat je een onsmakelijke "drap" overhoudt waar de rub ook nog eens niet lekker op hecht. Het dikke vet gaat je bovendien niet helpen het vlees sappig te houden; daar ben je echt afhankelijk van intramusculair vet (die meer dan genoeg aanwezig is in een pork butt).

Over de bark: als je echt zo'n donkere (bijna zwarte), leerachtige bark wil, moet je 'm juist na de stall door laten gaan, zonder folie. Juist in de stall wordt er veel vocht naar buiten geduwd, daarna zal de bark uitdrogen en donkerder worden. Als je 'm niet t? crunchy wilt hebben, kun je 'm altijd een beetje bijsproeien met water.

Hier nog een filmpje wat ik vond waar iemand ook op een WSM een aantal procureurs maakt en tijdens de bereiding geen folie gebruikt waar je het resultaat in de bark goed terugziet: https://www.youtube.com/watch?v=w7dDEmt6VSI

Succes :)
 
Mooie post.
En lekker ook natuurlijk  :D
 
Frankey zei:
Het dikke vet gaat je bovendien niet helpen het vlees sappig te houden; daar ben je echt afhankelijk van intramusculair vet (die meer dan genoeg aanwezig is in een pork butt).
Het helpt wel wat bij directe hitte, bijvoorbeeld als je een picanha wilt klaar maken maar bij low en slow bereidingen snij je het inderdaad beter wat bij.
 
Heb net gegeten. Maar hier krijg ik toch wel weer trek van. Gefeliciteerd met je knor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan