BasBQ
Beef en Steak

Meten dome temperatuur

 
 

Dabok

Kooltjesharker
Berichten
149
Vandaag heb ik dus ribs op de Q gelegd. Geen foto's, dus het is niet gebeurt. Maar desondanks heb ik een One Touch Premium 57, met zo'n mooie thermometer in het deksel. Lui als ik ben wilde ik mijn weber-style draadloze vleesthermometer 'misbruiken' om de dome-temperatuur remote te monitoren. Wat ik eerst deed was de probe in de gaten van het deksel steken. Temperatuur kwam dan aardig overeen met de thermometer van het deksel zelf. En dat verwachte ik eigenlijk ook. Toen las ik ergens op dit forum dat je de probe ook door een aardappel kunt steken en zo dichter bij je vlees kunt leggen zonder het (hete) rooster te raken. Aldus gedaan.

Natuurlijk is de temperatuur daar lager als net onder het deksel. Want de probe ligt op een 'indirecte' plek en warme lucht stijgt, dus daaronder moet het koeler zijn.

Nou is mijn vraag: als het recept een dome temperatuur van 107-120 celsius vermeldt: waar moet ik meten? Op het deksel of bij het vlees?
 
Bij het vlees. Het gaat er om dat het vlees op die temperatuur gaart. Is de temperatuur bij het vlees lager, dan duurt het natuurlijk v??l langer voordat het klaar is...
 
Gerard +1, de rooster temperatuur is de temperatuur die aangegeven wordt. Nu weet je dat het een x aantal graden scheelt dus weet je dat je iets hoger moet gaan zitten met je dome temperatuur.
 
Super!
Dank voor de snelle (en eenduidige  :p ) antwoorden! Hier kan de mensch wat mee  ;D
 
De temperatuur in het deksel of op het grill oppervlak kan best wel schelen heb ik vorige week gemerkt... Voor de ribben wilde ik een temp. van rond de 110C, maar al direct na het opleggen van de kolen gaf mijn Weber 150C aan en kreeg ik dat niet echt verder omlaag. Deze dekselthermometer van mijn OTP heb ik een paar maand geleden in kokend water gehouden en gaf toen rond de 100C aan, dus lijkt redelijk te kloppen...
Anyway.. toen dus toch ook maar eens een probe in een aardappel gestopt en naast de ribben gelegd. Deze gaf toen 115C aan, wat voor mij toen een hele geruststelling was dat ik me niet meer met de temp bezig hoefde te houden. Maar goed... ik overweeg nu dus wel een Maverick om voortaan gewoon altijd een thermometer op het grillvlak te kunnen leggen.
 
Een verschil in die orde grootte (graadje of 35) had ik gisteren ook gemeten op mijn Weber
 
@Rocker

Een Maverick is wel erg fijn hoor, zeker als het weer wat minder is, of in de winter.
Dan hoef je niet zo vaak naar buiten  :)

Of...........als je een tukkie ligt te doen  :D

Mac
 
Als ik de dome temp. sensor niet gebruik hou ik gewoon de temp. ongeveer 40 graden hoger aan op de deksel. Zit ik vrij goed bij het vlees.
 
HHR, heb je dat aangenomen, of heb je dat een keer gemeten ?

Bij mijn OTG, zat er maar zo'n 20? verschil in volgens mij.
En anders, als je het zeker wilt weten (mits niet gedaan), dan zou ik het wel ff nameten.

Mac
 
Op mijn weber OTG zit geen thermometer, is nog een vroeg model, in het begin hing ik er altijd een thermometer in, nu gaat het toch vaak uit de losse pols. Kijk bij low en slow wil ik wel graag weten wat de temperatuur is. Maar bij grillen of een kippetje kan het ook wel een beetje op gevoel hoor.
 
Mac zei:
HHR, heb je dat aangenomen, of heb je dat een keer gemeten ?

Bij mijn OTG, zat er maar zo'n 20? verschil in volgens mij.
En anders, als je het zeker wilt weten (mits niet gedaan), dan zou ik het wel ff nameten.

Mac

Ik heb zelf een Maverick, zodoende weet ik dat dit het temp. verschil is.
Ik stond de eerste keer ook te kijken van het grote verschil.
Het duurde altijd zo lang voor m'n vlees klaar was. Als je denkt dat de dome temp. 180 is en het blijkt 140 is dat te verklaren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan