BasBQ
Beef en Steak

Messenslijpers, welke moet ik kiezen?

 

Ramon

Kooltjesharker
Berichten
102
Ik wil graag een messenslijper aanschaffen waarbij ik niet heel veel techniek moet hebben om een vlijmscherp mes te krijgen.
Nou heb er er 2 op het oog, heeft er iemand ervaring met 1 van de 2 of beide. En kan mij mogelijk voor en nadelen geven van de 2 verschillende apparaten.


En


Misschien niet onbelangrijk, ik wil eigenlijk ieder mes kunnen slijpen.


Alvast bedankt
 
Ik had ooit een ding zoals Ralph had met die keramische stenen.. waaar de loos (of ik snapte het niet).
Gebruik gewoon een goede wedstone (is nog leuk om te doen ook) en regelmatig de staaf erover om de bramen weg te halen. Messen blijven echt wel scherp
 
Bij sommige messen kun je niet lekker tot het einde van de snijkant komen met die systemen.
 
Hij is wel iets duurder dan die je voorgesteld hebt.

Maar heb je wel gelijk alles wat je wilt:

De tormek t-1. Echt een top apparaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb de Horl oude versie bevalt mij prima makkelijk de messen die ik heb kan ik er mee slijpen
 
Ikzelf ben van de stenen maar gaf familieleden een spyderco sharpmaker.

Met zo'n horl lijkt me de hiel (en wellicht ook de punt) lastig te slijpen.
Zie bijvoorbeeld op hun eigen film


(0:40) waar ze de hiel niet goed slijpen en tegen het handvat aankomen.

En het probleem dat ik voorzie bij de tip:

De achterkant ligt netjes langs het rechte vlak maar de tip buigt weg.

(Ik ben overigens ocd wat betreft scherpe messen dus neem mijn advies met een korrel zout)
 
Laatst bewerkt:

Nog een iets andere maar wel ideaal en bijna fool proof. En je bent er niet zo lang mee kwijt 😜
Ja, daar heb ik ook naar gekeken, als ik niet links, maar rechtshandig was had ik hem zeker aangeschaft.
Helaas is dit een alleen rechtshandige slijper.

Ik heb daarom gekozen voor de E5 Culinary, ook van Work Sharp, in een set samen met de keramische aanzetstaaf.

WSCUE5_01_work-sharp-wscue5-01


Zeer tevreden over, werkt met slijpbanden
 
Dank u dank u voor de reacties. Hier kan ik wat mee!

Ik had ooit een ding zoals Ralph had met die keramische stenen.. waaar de loos (of ik snapte het niet).
Gebruik gewoon een goede wedstone (is nog leuk om te doen ook) en regelmatig de staaf erover om de bramen weg te halen. Messen blijven echt wel scherp
Ik heb dat ding gezien en Ralph heeft mij ook een demo gegeven in zijn winkel. Hij zei er wel bij dat het vooral bij harde messen het beste werkt. En ook dat er een aantal imitaties waren die niet goed werken.
In 1 van zijn youtube filmpjes geeft hij ook een demo


Met zo'n horl lijkt me de hiel (en wellicht ook de punt) lastig te slijpen
Dat idee had ik ook al idd.


Nog een iets andere maar wel ideaal en bijna fool proof. En je bent er niet zo lang mee kwijt 😜
Gaat zo'n ding niet te hard?
 
Nee die elektrische gaat ook gewoon rustig. Je kunt de snelheid instellen maar het voordeel is ook wanneer je messen hebt die echt vernacheld zijn je ze ook weer strak en recht kunt krijgen.
 
Dank u dank u voor de reacties. Hier kan ik wat mee!


Ik heb dat ding gezien en Ralph heeft mij ook een demo gegeven in zijn winkel. Hij zei er wel bij dat het vooral bij harde messen het beste werkt. En ook dat er een aantal imitaties waren die niet goed werken.
In 1 van zijn youtube filmpjes geeft hij ook een demo



Dat idee had ik ook al idd.


Gaat zo'n ding niet te hard?

(Maar .... Bedenk vooral wat voor jou belangrijk is)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een Horl en die doet voor mij zijn werk goed. Het is ook een vrij makkelijke manier om je messen scherp te krijgen.
Ik heb ook de Spiderco sharpmaker en daar moet je toch echt goed opletten dat je je mes goed recht houdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Ik heb mijn mes bij de Horl ook dichter bij de punt liggen dan is het geen probleem
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Ik heb mijn mes bij de Horl ook dichter bij de punt liggen dan is het geen probleem
Fijn dat er mensen met ervaring zijn. Lukt het ook de hiel goed te doen? In het demo filmpje raken ze het handvat en stoppen ze vervolgens ver voordat de hiel fatsoenlijk geraakt is. Krijg je een consistente braam?

Ik had het idee dat het in een rechte lijn rolde, lijkt me (theoretisch) een probleem met messen met wat bolling. Of verander je de richting dan?
 
Als je er soms tijd voor hebt, en een rustgevende activiteit wilt, dan zou ik gewoon voor een losse dubbelzijdige steen en lederstrip gaan :D
 
Fijn dat er mensen met ervaring zijn. Lukt het ook de hiel goed te doen? In het demo filmpje raken ze het handvat en stoppen ze vervolgens ver voordat de hiel fatsoenlijk geraakt is. Krijg je een consistente braam?

Ik had het idee dat het in een rechte lijn rolde, lijkt me (theoretisch) een probleem met messen met wat bolling. Of verander je de richting dan?
Bij de hiel lukt het ook hoor hangt er denk ik ook vanaf wat voor je mes je hebt
 
  • Leuk
Waarderingen: riba
Terug
Bovenaan Onderaan