BasBQ
Beef en Steak

Messen het slijpen waard?

BasM

Tondelzoeker
Berichten
22
Hallo allemaal,

Heb een set messen van R?sle, ooit gespaard bij de makro.
Mankeert niet echt wat aan, behalve dat ze ondertussen niet echt scherp meer zijn te krijgen met het aanzetstaal.
Nu denk ik niet dat het spul m'n leven lang mee zal gaan, maar zijn dit messen die na een goede slijpbeurt weer een 2e leven krijgen of kan ik me het geld beter besparen en eventueel in etappes maar vast aan een nieuwe set beginnen..

p.s. Zal binnenkort ook eens wat plaatsen van wat ik bbq, ben eigenlijk meer aan het lezen en inspiratie op aan t doen.
 
Het ligt er denk ik een beetje aan hoe je huidige set er uit ziet, wat je precies denkt nodig te hebben en wat je er aan wilt uitgeven :)

Als je nu bijvoorbeeld een 6 delige set hebt, kan het best interessant zijn een set slijpstenen te kopen. Zoals alles heb je die in zeer dure varianten, maar ik heb zelf ooit een goedkoper setje gekregen van 2 stenen (met elke steen 2 grofheden, dus eigenlijk 4 grofheden totaal) met daarnaast een keramische slijpstaaf. Hiervoor was ik destijds iets van 60 euro kwijt...

Iets zoals dit: http://nl.knivesandtools.com/nl/pt/-skerper-basic-slijppakket-180-600-1000-3000-met-keramische-slijpstaaf-svsh004.htm

Tuurlijk zijn er betere stenen, maar als hobby kok/q-er zal je hier wel weer even mee vooruit kunnen.

Als je maar 2-3 messen nodig denkt te hebben kan je ook het geld in nieuwe messen stoppen. Door veel mensen wordt er echter gezegd dat nieuwe messen nooit super scherp worden gemaakt en dat je ze eigenlijk altijd eerst zelf even moet slijpen om ze echt scherp te krijgen. En zelfs al zijn ze wel scherp, ook die messen hebben af en toe een slijpbeurtje nodig...

Je zou dus ook kunnen beginnen met een set stenen (aangezien je die linksom of rechtsom toch een keer nodig gaat hebben) en daarna kijken of je je collectie uit gaat breiden...

Maar, zoals gezegd is het natuurlijk een beetje afhankelijk van je huidige set en hoe die er uit ziet....een goed mes in de keuken (of bij de Q) is essentieel natuurlijk!

 
Als je nieuwe messen koopt....worden die ook weer bot, slijpen is dus sowieso een goede optie (zeker als je messen lekker in de hand liggen)
 
chckstrk zei:
Slijpen kost je sowieso de kop niet. Volgens mij betaal ik 3,50? per mes. Mocht je in de buurt van Haaksbergen wonen, bij het slachthuis aldaar kun je ze gratis laten slijpen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Slijpen kost hier 17,5 euro per mes  :-/ ik denk dat ik ze maar even meeneem naar Enschede en via Haaksbergen rij volgende week.
 
Woon in de buurt van Rotterdam, dus Haaksbergen gaat hem niet worden.

Gebruik voornamelijk een 20cm koksmes en een 20cm vleesmes, daarnaast regelmatig m'n officemes 12,8cm.
Ga ik dat vervangen ben ik zo 200? kwijt, kwam bij kookpunt de volgende vanaf prijzen tegen:
Fabrieksslijpsel herstellen  4,- / 10,- (klein/groot mes)
Ambachtelijk slijpen 9,-/19,- (klein/groot mes)

Ga nog eens zoeken of ik niet ergens een lijst kan vinden met adressen om messen te laten slijpen, lijkt erop dat er nogal wat prijsverschillen bestaan.
 
Ik heb ooit messen gekocht via BP spaaractie en die slijp ik zelf. En ik moet zeggen dat dat zeker een groot verschil uitmaakt. Ze zijn daarmee een stuk scherper geworden.

Aan mijn koksmes waag ik me echter niet. Daar is hij net even wat te duur voor geweest in aanschaf. Ik laat mijn koksmes daarom ??n keer per jaar professioneel slijpen en dat is voor mijn gebruik voldoende.

Misschien kost slijpen bij de ??n 5 euro en bij de ander 15, maar wat maakt dat nou per saldo eigenlijk uit? Je geeft voor de BBQ meestal al een veelvoud van het verschil uit  :D
En als het geen vakman is, dan kun je je mes aardig verzieken. De link van Dominique is dan wellicht een goede optie voor je.

 
BasM zei:
Woon in de buurt van Rotterdam, dus Haaksbergen gaat hem niet worden.

Gebruik voornamelijk een 20cm koksmes en een 20cm vleesmes, daarnaast regelmatig m'n officemes 12,8cm.
Ga ik dat vervangen ben ik zo 200? kwijt, kwam bij kookpunt de volgende vanaf prijzen tegen:
Fabrieksslijpsel herstellen  4,- / 10,- (klein/groot mes)
Ambachtelijk slijpen 9,-/19,- (klein/groot mes)

Ga nog eens zoeken of ik niet ergens een lijst kan vinden met adressen om messen te laten slijpen, lijkt erop dat er nogal wat prijsverschillen bestaan.



Slijpen is dus best te doen .
Zeker als je het vergelijkt met de prijs van nieuwe goede messen.

En .......... eenmaal scherp kan je er weer heel lang tegen.
Goed geslepen of nieuwe messen hoeven niet echt bot te worden als je ze maar onderhoud, je moet het zien als gereedschap.
Dat wordt ook bot in het gebruik.
D.w.z. dat je ze goed schoonmaakt en opbergt na gebruik (dus niet in de bestekbak of zo maar netjes in een blok o.i.d. zodat de snijkant niet beschadigd)
En af en toe even langs een slijpstaaf of over een slijpblok haalt, alhoewel je daar erg mee moet uitkijken.
Als je dat niet goed doet is het middel erger dan de kwaal.
Je moet proberen de hoek van het mes met het slijp gereedschap tussen de ? 15 en 20 graden te houden afhankelijk van het type mes.
Als je dat niet lukt heb je daar veel hulpjes voor. (Google er maar eens op)   
Afhankelijk van het gebruik (een slager zal sneller door z'n messen heen zijn dan een hobby kok) gaan messen wel h??l lang mee.   

vr.gr.

Hans.                                                                 
 
De messen zijn nu zo'n 3 jaar met regelmaat gebruikt, daarvoor was het puur incidenteel. Gebruik ze bij het dagelijks koken en uiteraard bij de voorbereidingen van een bbq, met een aanzetstaal ben ik altijd een eind gekomen maar het begint wel echt steeds minder te worden.
Ga ze maar eens laten slijpen denk ik zo, gaan nu toch de wintertijd bijna in dan kan ik m'n messen wel een week missen. 
 
BasM zei:
De messen zijn nu zo'n 3 jaar met regelmaat gebruikt, daarvoor was het puur incidenteel. Gebruik ze bij het dagelijks koken en uiteraard bij de voorbereidingen van een bbq, met een aanzetstaal ben ik altijd een eind gekomen maar het begint wel echt steeds minder te worden.
Ga ze maar eens laten slijpen denk ik zo, gaan nu toch de wintertijd bijna in dan kan ik m'n messen wel een week missen.

:-O :-/ :-O :-/ Een hele week zonder messen, ik slijp ze zelf, een wetsteen bakje water er bij verstand op nul en gaan met die banaan. #zelf slijpen is heel niet moeilijk.
 
M'n vrouw heeft d'r eigen messenset, dus kan altijd haar messen nog lenen.
In de zomer kook ik op de een of andere manier vaker en in de winter de vrouw.

Ondanks dat ik met wat oefening best messen zou kunnen slijpen durf ik het toch niet echt aan.
 
ik breng ze ook 1 keer per jaar weg
 
-Danny- zei:
BasM zei:
De messen zijn nu zo'n 3 jaar met regelmaat gebruikt, daarvoor was het puur incidenteel. Gebruik ze bij het dagelijks koken en uiteraard bij de voorbereidingen van een bbq, met een aanzetstaal ben ik altijd een eind gekomen maar het begint wel echt steeds minder te worden.
Ga ze maar eens laten slijpen denk ik zo, gaan nu toch de wintertijd bijna in dan kan ik m'n messen wel een week missen.

:-O :-/ :-O :-/ Een hele week zonder messen, ik slijp ze zelf, een wetsteen bakje water er bij verstand op nul en gaan met die banaan. #zelf slijpen is heel niet moeilijk.


Danny  + 1   
Ik ook, maar probeer wel die slijphoek aan te houden ;) !
 
Hillknives Rotterdam, vakmensen en schappelijk geprijsd. Pas op, daar hebben ze zulke mooie messen dat je waarschijnlijk met +1 mes de deur uit gaat,... :D
 
Kookpunt in Rotterdam slijpen ook heel goed je messen (en niet duur). Vaak al na 1 of 2 dagen klaar.
 
-Danny- zei:
BasM zei:
De messen zijn nu zo'n 3 jaar met regelmaat gebruikt, daarvoor was het puur incidenteel. Gebruik ze bij het dagelijks koken en uiteraard bij de voorbereidingen van een bbq, met een aanzetstaal ben ik altijd een eind gekomen maar het begint wel echt steeds minder te worden.
Ga ze maar eens laten slijpen denk ik zo, gaan nu toch de wintertijd bijna in dan kan ik m'n messen wel een week missen.

:-O :-/ :-O :-/ Een hele week zonder messen, ik slijp ze zelf, een wetsteen bakje water er bij verstand op nul en gaan met die banaan. #zelf slijpen is heel niet moeilijk.

+1

wetsteen bij knives en tools gekocht en werkt perfect
 
Hier zijn ook een aantal messen aan een slijpbeurt toe, en ik had al iets opgezocht, waar ik ze naar toe ga brengen. (als ik tijd heb  8-| )
Kom je uit de buurt van Rotterdam, dan lijkt Hillknives zoals Rico ook al heeft genoemd een goede optie.

Maar voordat het zover is, kan je zelf ook wat aan onderhoud doen, om je mes zo lang mogelijk goed te houden.
https://www.macsbbqpit.com/aanzetstaal-nut-en-noodzaak/

Mac



 
chckstrk zei:
Slijpen kost je sowieso de kop niet. Volgens mij betaal ik 3,50? per mes. Mocht je in de buurt van Haaksbergen wonen, bij het slachthuis aldaar kun je ze gratis laten slijpen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thanks voor de tip. Rij dagelijks door Haaksbergen. Heb je een adresje?
 
Ramsteen zei:
chckstrk zei:
Slijpen kost je sowieso de kop niet. Volgens mij betaal ik 3,50? per mes. Mocht je in de buurt van Haaksbergen wonen, bij het slachthuis aldaar kun je ze gratis laten slijpen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thanks voor de tip. Rij dagelijks door Haaksbergen. Heb je een adresje?

Spoelsterstraat 53
7481 KE Haaksbergen



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan