Beef en Steak

Menuutje van de Q

Sabine

Stoker
We kregen eters en tja met dit weer is dan de keuze om de Bastard aan te steken niet heel ingewikkeld.
Ik had een leuk menuutje samengesteld (al zeg ik het zelf;)) en had me goed voorbereid. Ik vind een heel menu van de bbq best nog een uitdaging ivm temperatuur en timing. (Vandaar ook iets minder foto’s 🤭)

We starten met een camembert van de bbq, een recept van de Grill gusto girls (alle linkjes staan onderaan).
De kaas ging in een schaaltje op de bbq die ongeveer 100 graden was en een extra rook blokje had. Eigenlijk moest ie iets heter zijn maar gezien het gerecht dat hierna kwam moest ik hem wat aanpassen.
Vooraf had ik in de keuken een half appeltje in stukjes met noten gebakken, toen wat honing, calvados en zout (the Boost/no Rubbish omdat ik de rub uit het recept niet had) erbij. Op het moment dat de kaas lekker zacht was geworden dit er nog even overheen gedaan.
Geserveerd met dunne crackertjes. Echt heel lekker, een aanrader!

IMG_6634.jpeg

Als tweede gang stond een warmgerookte citroen-peperzalm (uit Smokey Goodness) op de planning. Deze heb ik eigenlijk bijna meteen met de kaas op het rooster gelegd omdat hij volgens het recept een uurtje moest. Maar omdat de temperatuur ietsje hoger was ivm de kaas ging het wat sneller.
De zalm heeft eigenlijk alleen een laagje fruit-peper-citroen (kruiden van Verstegen) gekregen maar dat was meer dan voldoende samen met het vleugje rook en een paar schijfjes gegrilde citroen. Hij kwam in zijn geheel op een plank op tafel en iedereen kon er van pikken. Lekker met een klein broodje erbij.

IMG_6636.jpeg

Toen de zalm van de Q kwam heb ik meteen de hitteschilden eruit gehaald en alle kleppen open gezet voor het hoofdgerecht; Bavette met cowboy butter, prei caveman style en gegrilde asperges. De prei ging tussen de kolen en begon al snel te blakeren
Toen de temperatuur 200 graden was konden de asperges erop en na een minuut of 10 mocht de Bavette erbij om gewoon lekker heet te grillen. Bavette had ik een eenvoudige rub gegeven want de cowboybutter heeft al zoveel smaak.

IMG_6644.jpeg

Over de prei (ontdaan van het buitenste laagje en gehalveerd) en de asperges ging een dressing van citroen, olijfolie, peterselie, zout en peper. En de Bavette ging in mooie plakjes zodat iedereen zoveel kon pakken als hij of zij wilde.

IMG_6642.jpeg

En toen had ik eigenlijk nog een brownie van de bbq bedacht maar dat werd een beetje te veel van het goede… dus gezamenlijk gekozen voor een bolletje vanille ijs met wat olijfolie en zout. Ik weet het; klinkt als een hele bijzonder combinatie maar is echt heel lekker.

Het is alles bij elkaar een geslaagd menu geweest én een heel verslag geworden, bedankt voor het lezen…

De linkjes
Camembert: https://www.grillgustogirls.nl/recepten/camembert-van-de-bbq
Prei en groene asperges: https://ohmyfoodness.nl/prei-en-groene-asperges-van-de-bbq/
Cowboybutter: https://www.nasqbbq.nl/cowboy-butter-steak/

Laatst bewerkt:
helemaal nothing mis mee...... :love:

Mooi diner en mooie reportage. Je gasten zijn verwend!
De camembert staat al heel lang op mijn "lijstje" moet er nu maar eens van komen ( zei hij vastberaden).

Foto`s maken schiet er bij mij ook vaak bij in als ik in de flow zit....

Klinkt als een heerlijk diner. Mooi gemaakt!
Hoe is de smaak van de prei na het caveman style bereiden?
Die was echt lekker!
De prei wordt zacht en zoet, een beetje zoals gekarameliseerde ui. En dan met die frisse dressing erover. Ik vind hem zeker voor herhaling vatbaar.

Heerlijk menuutje, ze hebben het getroffen bij jou 😋.

Lekker zeg! Ziet er heel smaakvol uit. Dat heb je mooi gedaan. Ik zelf ook zoiets een keertje van plan om te doen dus bedankt voor de inspiratie. Hoeveel l eters had je te gast?

Dat moet een mooie dag zijn geweest. Ziet er heerlijk uit en ik denk dat de gasten vaker zullen komen 😁

Terug
Bovenaan Onderaan