Ik ben van plan om een nieuwe zelfbouw BBQ controller, de Meat Fan, te ontwerpen, volgens de volgende principes:
De verwachte bezorgdatum is 4 oktober, dus voorlopig even geduldig (?) wachten.
Qua uitwerking richt ik me momenteel vooral op een proof-of-concept. Mijn hoofddoel is om van het project te leren, en niet per se om uiteindelijk zelf een werkende controller te hebben.
Ik zou het erg leuk vinden als het project uiteindelijk zo toegankelijk is dat er meer mensen de controller gaan maken.
Het zou helemaal gaaf zijn als het project een product wordt wat iemand gaat leveren.
- Zo makkelijk mogelijk te maken.
- Zo goedkoop mogelijk (maar wel goed), naar verwachting onder de 50 euro.
- Bedienbaar vanaf je telefoon.
- Bedienbaar vanuit Home Assistant (programma wat je op een server draait ten behoeve van het automatiseren van dingen in en rond je huis).
- Gebaseerd op ESP Home firmware. De code wordt open source en gedeeld op GitHub.
- Duidelijke documentatie over benodigde componenten en montage, zodat zoveel mogelijk mensen hem zelf kunnen maken.
- Knoppen voor bediening.
- Schermpje.
- Temperatuursensor voor in het vlees.
- ESP32 chip met USB-C aansluiting. Deze chip is makkelijk zelf te programmeren, oa via ESP Home. Door de USB-C aansluiting kun je makkelijk de firmware erop kunt zetten, ook makkelijk qua stroom aansluiting.
- MAX31855 module met thermocouple voor het meten van de temperatuur.
- 12v PWM fan. Dit is een ventilator waarbij je de snelheid kunt bepalen, dus niet alleen aan/uit.
- 12v poweradapter voor de stroom.
- Step down USB buckconverter voor het omzetten van de 12v naar een USB aansluiting (5v).
De verwachte bezorgdatum is 4 oktober, dus voorlopig even geduldig (?) wachten.
Qua uitwerking richt ik me momenteel vooral op een proof-of-concept. Mijn hoofddoel is om van het project te leren, en niet per se om uiteindelijk zelf een werkende controller te hebben.
Ik zou het erg leuk vinden als het project uiteindelijk zo toegankelijk is dat er meer mensen de controller gaan maken.
Het zou helemaal gaaf zijn als het project een product wordt wat iemand gaat leveren.
Laatst bewerkt: