BasBQ
Beef en Steak

Maximum temp seasonen

JasperBoZ

Vuurmaker
Berichten
96
Ik ben momenteel de topvent van mijn Bastard aan het seasonen met rauwe lijnzaadolie op een elektrische weber bbq. De top word enkele nog niet mooi zwart. Hij word eerder bruin maar niet plakkerig. Nu vermoed ik dat dit komt door een te lage temperatuur. Die schommelt nu tussen de 220 en 265.( bimetaal regeling, dus verwarmt tot 265 zakt naa 220 en verwarmt dan weer naar 265) Ik kan de BBQ nog een stuk warmer zetten. Kan dit kwaad? Gaat dat ervoor zorgen dat de topvent wel mooi zwart wordt?
 
Je moet wel verschillende lagen doen. Maar toen ik het deed mikte ik rond de 200gr. Ook dunne lagen leggen, dus niet teveel erop smeren.
 
Ik heb er nu drie lagen op zitten. Te dik kan ook niet. Ik veeg het na het insmeren heel goed uit met een katoenen doek.
K zal nog even kijken wat het doet na nog twee lagen
 
Gewoon lekker mikken op 180°C is heet genoeg. Rood bruin tot zwart. Prima. Als het maar beschermd is tegen roest.
 
Hierbij het eindresultaat na vijf lagen. Niet zwart, maar wel glimmend en plakt niet.
651EE8B6-DA75-4127-B1AE-D3701CA8564B.jpeg
 
Klasse kerel!
 
Mooi werk.
 
Is het nodig om je topvent te seasonen? Heb mijn MB nu een aantal keer gebruikt, maar heb hier eigenlijk nog niet over nagedacht.
 
Het is sowieso allemaal extra, want als het goed is is het al pre-seasond. Ik heb het ook gedaan, hoor en dan de laatste laag op 250 graden, maar volgens mij is het niet het einde van de wereld als je het niet doet
 
Ik heb mijn precision top 4x gebakken. 1 maal binnen in de oven. Toen mijn huis binnen niet meer te doen was nog 5x op weber gas bbq.
Waarvan laatste keer met papje van lijzadolie met gevijzelde houtskool ertussen.
Temperaturen 200, 220, 240, 260.
Ik heb deze beschrijving gevolgd:
 
En als je dan eens pizzas gaat bakken kan je opnieuw beginnen seasonen

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
En als je dan eens pizzas gaat bakken kan je opnieuw beginnen seasonen

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Dan mag 'ie er ook af...... das dan misschien handiger 🙃
 
Ja inderdaad, bij echt hoge temperaturen brand je de laag er vanaf. Ik heb mijn pizzasteel weer volledig schoon geschroeid toen ik deze per ongeluk direct boven de kolen had. Maar dan kan je opnieuw starten

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Verplaatst naar de rookkamer, is die topvent van de Bastard niet van Aluminium?
Als dat zo is dan heeft seasonen weinig tot geen zin
 
Ik ben momenteel de topvent van mijn Bastard aan het seasonen met rauwe lijnzaadolie op een elektrische weber bbq. De top word enkele nog niet mooi zwart. Hij word eerder bruin maar niet plakkerig. Nu vermoed ik dat dit komt door een te lage temperatuur. Die schommelt nu tussen de 220 en 265.( bimetaal regeling, dus verwarmt tot 265 zakt naa 220 en verwarmt dan weer naar 265) Ik kan de BBQ nog een stuk warmer zetten. Kan dit kwaad? Gaat dat ervoor zorgen dat de topvent wel mooi zwart wordt?
temperatuur van seasonen is afhankelijk van de rookpunt van je olie. In geval van lijnzaadolie is die lager dan 180 graden dus in jouw geval ben je heet genoeg geweest. Het plakken van je seasoning lijkt ook redelijk olie afhankelijk. Zonnebloemolie plakt heel erg, vind de seasoning niet heel duurzaam. Heb in het begin mijn stalen steelpannen hier mee geseasoned.

Ik lees dat lijnzaadolie een heel mooie kleur geeft, maar juist de neiging heeft om te schilferen.

Heb verder crisco gebruikt, dat lijkt goed resultaat te geven. Plakt nauwelijks en best duurzaam. Maar mijn favoriet tegenwoordig is reuzel. Resultaat lijkt tot nu toe het duurzaamst, het plakt niet en ik heb het gewoon op voorraad en voor mij ook het goedkoopste oplossing aangezien het vet gewoon van mijn eigen varkens komt :). Ossewit schijnt ook heel goed te werken. Beide werden vroegah eigenlijk standaard gebruikt.

Dus als je wat varkensvet overhoud van het trimmen van je ribben of procureur, gooi het in een pannetje en smelt het vet. Even de kaantjes eruit filteren en dan heb je prima vet om mee te bakken, smeer middel voor het boren of je pannen te seasonen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan