BasBQ
Beef en Steak

Matcha garnalen en yakitori surf 'n turf

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Zo. Vanavond weer eens een maaltje op tafel wat het posten waard is en wat geen herhaling van eerdere posts is.
Ja, het zit weer op een stokje, maar verder is het echt anders en weer super lekker.

Matcha garnalen (op 'n stokje)
Dit was een experimentje omdat het me een logische smaak combi leek, en boy oh boy was dit een voltreffer.
Matcha (japanse groene thee, voor wie 't niet kent) gebruik ik nog wel eens in desserts, omdat het aardse groene thee smaakje zo super goed samen gaat met zoetigheden. Witte chocola bijvoorbeeld is echt heerlijk in combinatie met Matcha. Maar ik had dus zo een ingeving dat garnalen ook lekker zoetig zijn van zichzelf. Zodoende lagen er vanmiddag een handje vol garnalen in een marinade van matcha poeder, sojasaus, mirin, gember, knoflook en honing.
Na ruim een uur heb ik de gemarineerde garnalen op een stokje geprikt en gegrild. Twee minuutjes ongeveer per kant, tot ik zag dat ze wat begonnen te kleuren.

bb7dba388730f57c5bfbc56352e2f50c.jpg



Verder op het menu: Surf 'n Turf yakitori.
Ik moest toch bij de diepvries zijn voor de garnalen, kon ik er net zo goed een paar extra pakken en er wat rundvlees tussen drukken.
Deze is erg basic, maar toch wel heel lekker.
Een biefstukje in blokjes aan een stokje met daar tussen een dikke garnaal.
Ik maakte een sausje om de yakitori mee te bestrijken tijdens t bakken van sojasaus, mirin, sake, suiker, knoflook, gember en honing (en wat maizena om t iets in te dikken).
Ik had geen echt recept voor de saus, want op gevoel, maar grofweg was t dit:

100 ml sojasaus
50ml mirin
50 ml sake
2 el suiker
1 tl geraspte knoflook
1tl geraspte gember
1/2 el honing
En dan dus wat maizena slurrie om het wat in te dikken.


drie minuten per kant op de gril, bij elke aanraking even een kwastje saus er op, oeh la la!
f44aec479a734307ba5211de7a7718a8.jpg


Ik serveerde het geheel met een simpele udon noodle ramen en wat gegrilde asperges (ook ingesmeerd met de yakitori saus)

8719aff4b71f044e97afe2c30f487105.jpg


Goed wekend allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er verdomd lekker uit!

Ben benieuwd naar de receptuur van het sausje, denk dat de saus bij veel meer gerechten smaakt.
 
Ziet er heerlijk uit,ik ben ook wel benieuwd naar wat meer informatie over dat sausje😁 Fijn weekend!
 
Ik ben wederom strak onder de indruk van je japanse kookkunst.
Het lijkt me geweldig lekker. (was het in Japan ook).
:p
 
Hier grijpen ze altijd naar deze als opa rendang ( de gekregen door kinderen en kleinkinderen) stokjes maak.
Een beetje vloeken in de kerk, maar klant is koning .haha
0238CA5B-A4E3-4715-8166-8B73CE13F015.jpeg
 
Heerlijk Ralf, zou zo aanschuiven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan