BasBQ
Beef en Steak

Marineren en vacuum verpakken

 

solexfrank

Stoker
Berichten
408
Hallo allemaal ,
Ik wil wat vlees voor in de vriezer gaan bestellen zodat we een voorraadje hebben ;)
Nu wil ik dus ook spareribs extra bestellen en deze al marineren en dan vacuum verpakken , ik heb onlangs de Foodsaver  v2860 mogen ontvangen voor mijn verjaardag .
Nu is mijn vraag , kan je vlees met een droge marinade insmeren en dan vacuum verpakken en bewaren , ik bedoel dus , is dat nadelig voor het vlees of juist goed ?
 
waarom zou je dat willen dan? het rubben is toch niet zoveel werk als het ontdooit is?
 
Puur het gemak dat je dan in 1 x veel kan klaar maken en invriezen .
Als je het in de rub hebt gezet dan moet het alsnog voor het goede enige tijd intrekken en daar heb ik dan geen last van .
Is maar een gedachte die in me opkwam en aangezien ik de foodsaver pas heb wil ik 33ns nagaan wat handig/mogelijk is
 
ik koop ook altijd een hoop ribs tegelijk die ik dan in vries, haal dan een dag van te voren uit de vriezer wat ik nodig heb, en haal op de dag zelf het vlies eraf en rub ze dan, daarna steek ik de wsm pas aan.
Maar dat is puur zoals ik dat doe  ;)
 
Leo zei:
waarom zou je dat willen dan? het rubben is toch niet zoveel werk als het ontdooit is?
+1

Als ik ribs maak zet ik ze s'ochtend in de rub en gaan ze rond de middag in de UDS.
Je zou ze wel alvast kunnen ontvliezen, en dan bijv per 2 in kunnen vriezen
 
Oke , maar dat is dus nog niet een antwoord op mijn vraag ( zeer zeker niet onbeleefd bedoeld )
Nu is mijn vraag , kan je vlees met een droge marinade insmeren en dan vacuum verpakken en bewaren , ik bedoel dus , is dat nadelig voor het vlees of juist goed ?
 
Ik zou het niet doen, marinades (zout iig) ontrekken vaak vocht uit het vlees. Je merkt het wel als je voor het gemak de dag daarvoor ribs al in de rub zet. Dus ik zou het zeker niet langere tijd in de rub liggen. Het is per slot van rekening niet veel moeite.

 
k zou t wel doen,k heb dr alleen maar positieve ervaring mee.
k haal meestal van div soorten  5 tot 10 kilo  reclame vlees  extra uit Duitsland en trek deze meteen met een marinade vacuum,laat deze een nacht in de koeling en dan in de vriezer.
zo heb ik altijd een voorraad voor meerdere sessie s paraat en  zijn de smaken na t ontdooien perfect ingetrokken.
vochtverlies valt wel mee.en de lekkerste kipvleugels/buikspek en ribben hiero zijn ze op deze manier.

k zou zeggen :van beide tegelijk wat op t rooster en dan weet je t
 
Als ik vlees in de rub doe, vacumeer ik het vaak daarna. Reden: de zak ik sterker dan huishoudfolie en lekt niet, dus makkelijker voor me om in de kleine koelkast te bewaren. Bijkomend voordeel is wanneer je vlees en kruiden (rub / marinade) vacumeert, het marineren sneller gaat; de smaak gaat sneller en dieper je vlees in in kortere periode. Logisch want doordat het vacuum is duwt het de zooi naar binnen (kan immers nergens anders naartoe).
Ik vries ze daarna niet in, dus daar heb ik geen ervaring mee, maar wanneer je dat wil dan zou ik het denk ik zoals AV verteld doen. Nachtje koeling en daarna pas in de vriezer, dan heeft de marinade (of rubs, maakt geen drol uit het idee is hetzelfde) tijd om in het vlees te trekken voordat je het proces bevriest.
Je raakt bij het ontdooien wel vocht kwijt (cellen stukgevroren), maar ik denk dat je dit niet hoeft te compenseren met je hoeveelheid kruiden, aangezien de kruiden die je gebruikt toch al 'optimaler' je vlees in zijn gegaan.

Ik lees soms spannende verhalen over 'te lang' in de rubs / marinade, etc. Maar dat ligt puur aan de ingredienten van het mengsel (en de houdbaarheid van je product / vlees). Maargoed, das een beetje off-topic.

Kortgezegd: AV +1 :)
 
SilverFox zei:
Ik lees soms spannende verhalen over 'te lang' in de rubs / marinade, etc. Maar dat ligt puur aan de ingredienten van het mengsel (en de houdbaarheid van je product / vlees).

heb 1x de fout gemaakt om extra zout  bij de marinade van de  kipvleugels  te voegen.
ze hadden 2 dagen na de vriezer in de koeling gelegen,plus die ene dag van voor de vriezer tjs dan weet je t wel.
maar van een gewone basis marinade van mosterd/ketjap en wat kruiden wordt t vlees van  een dag extra in de koeling alleen lekkerder
 
Precies!
Op een gegeven moment is het verzadigd / uitgewerkt en maakt het niet meer uut hoe lang je het er nog in laat. Maar als dat moment later ligt dan het moment waarop je het wilt gebruiken / bereiden, dan moet het er dus eerder uit en is het wel van belang :)
 
De meningen zijn er toch wel over verdeeld blijkt nu  , ik zal het gewoon eens zelf moeten uitproberen inderdaad.
Nu komt het volgende , ik zat dus even te kijken op de site van Jan Aalvink om het een en ander te bestellen en nu blijkt dat alles al vacuum verpakt word verstuurd  :D.
Ben ik gelijk van de twijfel af hoe ik het zou moeten aanpakken .
Uiteraard ga ik wel beide mogelijkheden eens uitproberen , maar ik ga me natuurlijk geen extra werk op mijn nek halen door alles uit te pakken vervolgens te marineren en dan weer vacuum te verpakken , is teveel van het goede.
Iedereen bedankt voor zijn reactie's tot zover.
 
solexfrank zei:
, maar ik ga me natuurlijk geen extra werk op mijn nek halen door alles uit te pakken vervolgens te marineren en dan weer vacuum te verpakken , is teveel van het goede.
Iedereen bedankt voor zijn reactie's tot zover.

k vraag me af of dat bestellen via t net gemakzucht is,,geen tijd hebt om te halen,, of heb je geen fatsoenlijke betaalbare vlees aanbieder in de buurt.?
en wil je t opgestuurde vlees eerst niet ffn uitpakken en bekijken of t mooi vlees is,en ffn de verse geur ruiken.?

en je hebt een nieuwe vacuum machine juist vooral om vers vlees vacuum te trekken dus wat is dan extra moeite
 
Natuurlijk zal ik het vlees in het begin wel controleren of het naar mijn zin is wat de leverancier levert , maar als dit toch goed gaat waarom zou ik het dan iedere keer uit de verpakking halen ?
Dan kan het in de rub zetten ook wel een dag van te voren .
De online vleesaanbieder heeft goede recensies dus hoef ik me ook geen zorgen over te maken toch.
IK heb nu een paar keer gehad dat de plaatselijke slager niet op voorraad had wat ik wilde hebben EN deze slager vraagt voor 1 kilo spareribs ? 9.95 wat ik toch wat te prijzig vind .
Ook zal ik uiteraard wel vlees kopen wat ik zelf nog kan vacumeren .
 
De online wereld zal alleen maar groeien.

Ook ik heb een goede slager in de buurt die nog steeds ca 19a 20 euro vraagt voor een kilo sucadelapjes.

Dan koop ik liever online wat grotere hoeveelheid wat dan ook al goed verpakt is.

Wel koop ik bij voorkeur geen vlees in de supermarkt, betaal liever wat meer als het maar van betere kwaliteit is.
 
Ik bestel ook via internet, de lokale slager waar ik soms ben werkt ook niet echt mee. Varkensgehakt (geen half om half) ging prima, maar picanha, buikribben of bijzondere snitten zijn daar niet te doen.
Tja, dan op internet bestellen zonder vooraf te zien, heb je tenminste je vlees binnen en afhankelijk of het een goed atuk is bestel je de volgende keer wel of niet opnieuw daar. ;)
 
Hermanusb zei:
Ook ik heb een goede slager in de buurt die nog steeds ca 19a 20 euro vraagt voor een kilo sucadelapjes.
en 10 euro/k voor ribs

dat zijn geen slagers maar gewoon een dikke afzetters
in ons dorp zit ook zo 1tje met keurmerk,ben dr al 30 jaar niet meer geweest.
hier gelukkig thuis en in Duitsland in een 30 km straal 6 dealers met een vers koelvak afd
deze week weer de zweine nacken voor 2,99/k bij de Combi markt.

en bij Teun in Hoogeveen ook altijd betaalbaar en vers  http://teunsvleesservice.nl/
en een speciaal  niet gangbaar stuk vlees regeld ie zonder morren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan