BasBQ
Beef en Steak

marinade invriezen?

itsmejc

Tondelzoeker
Berichten
6
BIj het marineren blijft er altijd een hoeveelheid marinade over, deze gooi ik normaal gesproken weg. Zonde eigenlijk.
Kun je deze ook invriezen en hergebruiken?
Ik kan geen reden bedenken waarom het niet kunnen, mogelijk dat bv de alcohol (gin voor koud gerookte zalm) door invriezen veranderd.
Mijn idee is om de marinade in te vriezen en bij hergebruik alleen aanvullen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Bij koud gerookte zalm heb je het niet over marinade maar pekel. Aangezien je hier de hoeveelheid zout nauwkeurig afgewogen wordt, zou ik het niet hergebruiken, omdat je dan te weinig zout over houdt om juist te pekelen.
 
Hergebruiken niet doen, maar als je marinade over hebt die je niet gebruikt hebt (en dus niet in contact geweest is met het rauwe product) kan je prima invriezen.
 
Wat Laurens al zegt ivm. voedselveiligheid NIET doen.
 
bedankt voor reacties. Geprobeerd de marinade in te vriezen, na 3 dagen nog niet geheel bevroren. Komt door de hoeveelheid zout en suiker. Voedselveiligheid is m.i. geen probleem, bacteriologische groei in een omgeving van zout/suiker is niet mogelijk. Echter na gebruik is de verhouding van pekel veranderd. Dus mee eens dat dit niet mogelijk is.
 
bedankt voor reacties. Geprobeerd de marinade in te vriezen, na 3 dagen nog niet geheel bevroren. Komt door de hoeveelheid zout en suiker. Voedselveiligheid is m.i. geen probleem, bacteriologische groei in een omgeving van zout/suiker is niet mogelijk. Echter na gebruik is de verhouding van pekel veranderd. Dus mee eens dat dit niet mogelijk is.
Ondanks de adviezen ben je toch eigenwijs gaan experimenteren, dat moet je helemaal zelf weten, dat is geheel op eigen risico voor jezelf en je naasten en vrienden waarvan je de gezondheid op het spel zet.
Echter zijn wij hier van het motto "Better safe than sorry"

Bacteriën worden niet gedood met zout, je remt ze af met zout. Wil je bacteriën helemaal inactief maken dan heb je zoveel zout nodig dat je eten oneetbaar wordt maar je doodt ze veelal niet, ze worden inactief. Veel bacteriën worden bij een zoutgehalte hoger dan 2% geremd in hun groei maar niet gedood.
Er zijn er ook die pas boven de 10% of zelfs pas na 20% geremd worden en daar zitten behoorlijk serieuze ziekmakers tussen.
Met zout remmen we de bacteriën af in hun groei, wat jij zegt dat "bacteriologische groei niet mogelijk is in een zout/suiker omgeving" is dus klinkklare onzin.
Melkzuurbacteriën kunnen redelijk goed tegen zout, maar dat zijn vriendelijke bacteriën die ons helpen tegen het gespuis.
Koop eerst een goed boek en ga er over lezen, "Over Rot" van Meneer Wateetons is een goed begin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan