BasBQ
Beef en Steak

Maple cured Bacon vraagstuk mbt tot nitriet...

 
 
 

ThrowonD

Stoker
Berichten
494
Goedendag?.

Kan iemand mij helpen?
??Het gaat om het maken van een maple cured stuk bacon.

Volgens de Noskos website is de volgende hoeveelheid voor een stuk van 2250 gram buikspek.
?
quote
??????-

Ingredi?nten:
?De cure:??
2 ounces / 50 gram kosher zout (ongeveer 1/4 cup) Ik neem dan iets minder zeezout omdat kosher zout zouter is.?
2 theelepels / 12 gram Pink Salt?
1/4 cup / 50 gram maple suiker of donker bruine basterdsuiker
?1/4 cup / 60 milliliter maple syrup
5 pound / 2,25 kilo buikspek met zwoerd

????????-
unquote

Nu heb ik een stuk spek over van 438 gram, welke ik volgens bovenstaande recept wil gaan maken? ??Nu is mijn vraag of mijn berekeningen goed zijn?

50 gram kosher zout word 438 / 2250 x 50 is 9,7 gram kosher zout.
12 gram Pink Salt word 438 / 2250 x 12 is 2,3 gram pinksalt.
50 gram bruine suiker word 438 / 2250 x 50 is 9,7 gram bruine suiker
60 milliliter maple syrup word 438 / 2250 x 60 is 11,7 milliliter maple syrup???

Echter heb ik geen pinksalt maar wel Leozout?.?Ook heb ik zeezout en kosher zout????
En dan raak ik het spoor bijster?., ook met behulp van Frits. (sorry voor het lastig vallen)?

Ook met de converter snap ik er niets van, want daar zie ik niets staan over Leozout?.

??Het kan goed zijn dat het eigenlijk een fluitje van een cent is?, echter bij mij valt het kwartje niet? :-S

?Alle input is welkom.
 
In pinksalt zit 6% nitriet, dus 0.06* 2,3 = 0.138 gram.
In leozout zit 3% nitriet dus de helft, wil je nu dezelfde hoeveelheid nitriet hebben zul je dus 2x zoveel nodig hebben. (0.03* 4,6=0.138 gram)
Doordat je meer zout gebruikt moet je de hoeveelheid kosherzout met de zelfde hoeveelheid verminderen; dus je krijgt het volgende:

9,7-2,3= 7,4 gram kosherzout.
              4,6 gram leozout.

Dus je hoeveelheid zout blijft hetzelfde, evenals je hoeveelheid nitriet.
 
Martin je had het moeilijkste, de verhoudingen voor een ander gewicht al prima geregeld. 
Nu moest je het alleen nog in de convertor invoeren
http://www.bbqgenootschap.nl/converter.php


Dat ziet er dan zo uit, voor Leozout selecteer je dan 3%

tane7yju.jpg


Druk op bereken

upypapud.jpg


En in het groen staat het antwoord
 
Super bedankt..., nu valt het kwartje....  :D
 
Dit draadje toch maar even naar boven gehaald omdat ik toch met een vraag blijf zitten.... als ik het recept van "spiced maple bacon" volg uit Smokey Goodness 1 staat daar dat ik 2 tl (12 gr) pinksalt en 60 gram grof zeezout kan vervangen voor 5 el (75 gr) coloroso. Nu ga ik dus weer twijffelen aangezien de calculator aangeeft dat het niet kan met coloroso.
De nitriet gehaltes zijn naar mijn idee in der daad verschillend 12x0.06 = 0.72 gr nitriet
Ten opzichte van 75x0.006 = 0.45 gr nitriet.
Maar in de versie met pinksalt wordt er ook nog zeezout toegevoegd. Dan zou ik denken dat de nitriet deeltjes per miljoen weer verlaagd worden (ppm) echter weet ik niet of mijn aanname juist is... wie kan mij helpen?
En nog belangrijker. Het spek heeft inmiddels 9 dagen in de pekel gelegen met de coloroso variant. Wat denken jullie... gewoon roken en eten of heeft dat dan toch iets te veel weg van russisch roulette?
 
Terug
Bovenaan Onderaan