BasBQ
Beef en Steak

Makreel op de WSM

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Vanmorgen bedacht ik me dat ik de hele dag niks te doen had.. Dus is even op dit forum rondgekeken wat ik vandaag eens kon gaan klaarmaken op de WSM. Aangezien ik al een tijdje vis wilde roken maar eens bij t nat spul gekeken..

Daar vond ik deze:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/nat-spul/gerookte-makrelen/msg21509/#msg21509

Nu bleek het ook nog eens koopzondag te zijn bij de Makro, dus in de auto om wat makreel en colorozo te scoren.

Dat eerste hadden ze wel, at tweede helaas niet  :-S..
Nu had ik nog 100gr staan van bacon day en las ik elders dat gewoon zout ook kon voor het pekelen. Dus heb ik 100gr colorozo met 100gr keukenzout gemengd en samen met twee liter water en twee kilo makreel 3uurtjes laten pekelen.. Gaf mij mooi de tijd om een biertje te drinken.

20141012_143752_20141012_192204_zpspvfqvsig.jpg


Drie uur en zes bier later de makreel gehaakt en te drogen gehangen.

20141012_181654_20141012_192232_zpsfty2n77a.jpg


20141012_181842_20141012_192310_zpstyiuvzxq.jpg


Der is er wel 1 iets groter dan de rest... (Moet deze ook langer roken??)

Nu net de WSM aangemaakt en de vis erin gehangen...

20141012_191139_zpssfkojvmp.jpg


20141012_190953_20141012_192325_zpsjzks3qrt.jpg


20141012_191438_zpsu7ioyrtb.jpg


Dus tot over 1,5 uur..

--------Update--------

Het is iets langer dan 1,5 uur geworden aangezien het gisteren al laat was. Uiteindelijk hebben ze er ruim 2 uur in gehangen. Regelmatig heb ik de houtblokken opnieuw aangemaakt om wat meer rook ontwikkeling te krijgen, denk dat ik volgende keer weer rookmot ga gebruiken.. Maakt het na mijn mening toch wat makkelijker.

Na twee uur zagen ze er zo uit:

20141012_213958_zpsb320sqss.jpg


Zilver/goud, helaas niet de volle gouden kleur.. Komt de kleur van de rook of de warmte?

Heb ze na t roken nog twee uur ingepakt in alu foli volgens recept.

20141012_214512_20141013_212242_zpstlkmfitu.jpg


Gisteren heb ik er een op, en de smaak was geweldig. Ik heb wel het idee dat het vlees veel zachter (sappiger) is dan makreel van de visboer, twijfel alleen of dit te maken heeft met de bereiding of de gaarheid?

Heb hier nog een foto van een die ik zojuist heb ontleed. De graat valt er uit en de huid laat direct los, dus dat is volgens mij een goed teken.

20141013_212406_zps12isqemj.jpg


Ben benieuwd naar jullie meningen en tips.
 
ze hangen er mooi bij
 
Lekker makreel. Als je dit vaker doet, is het wel het overwegen waard om het mooie rookrekje van Weber te kopen voor de WSM. Heb ik zelf heel veel plezier van.
 
Lekkere visjes!
Maar hoe is het eindresultaat? Was het naar wens/verwachting? Waren ze gaar? Zijn ze aan de speet blijven hangen? Turned from silver into gold?
Vragen, vragen, vragen....
 
Ceriel zei:
Lekkere visjes!
Maar hoe is het eindresultaat? Was het naar wens/verwachting? Waren ze gaar? Zijn ze aan de speet blijven hangen? Turned from silver into gold?
Vragen, vragen, vragen....

Het eindresultaat smaakt geweldig, twijfel alleen wat over de gaarheid.. Ze zijn wel blijven hangen.. En qua kleur..... Ik had ze houder verwacht..  :(

Miki zei:
Ik dacht dat colorozozout juist wordt afgeraden bij het roken van vis.

Bijna alle recepten/manieren die ik lees zijn inclusief pekelen. Waarvan de meeste met colorozo zout.. Wat is de reden dat het afgeraden wordt?
 
Ze zien er goed uit!
De kleur is, geloof ik, afhankelijk van de hoeveelheid rook en hoe droog de vis is.
Structuur van het vlees is anders doordat de makreel van de visboer meestal gestoomd is ipv gerookt.
 
vogels zei:
Bijna alle recepten/manieren die ik lees zijn inclusief pekelen. Waarvan de meeste met colorozo zout.. Wat is de reden dat het afgeraden wordt?

De reden is dat eiwitten met nitriet kunnen reageren tot nitrosaminen.

Ik snap niet waarom er kleurzout wordt gebruikt bij vis die wordt warm gerookt.
De roze kleur die nitraat aan vlees geeft wordt door de myoglobin in dat vlees veroorzaakt, dit zit niet in vis.
Verder wordt bij warmroken de vis gekookt, dus botulisme kan niet de reden zijn, nog afgezien de tijd die nitriet nodig heeft om te reageren met de bacteri?n. Ook de hoeveelheid water in een vis is zo hoog dat bederf snel toeslaat.
Bij koud roken is het verhaal anders, maar de voornaamste reden is de hoeveelheid water omlaag te krijgen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan