BasBQ
Beef en Steak

Maidenrun UDS (BDS/PDS) Ribs

 
 
 
 

Jappert

Gemarineerd
Berichten
1.041
Eindelijk was het zo ver vandaag voor het eerst kennis maken met mijn Barrel, een van de twee brothers. Die van mij werd in Tilburg ontmaagd en die van Paul in Eindhoven. Hierbij mij draadje:

Mandje gevuld:

IMG_4068_zps1a1b70b2.jpg


Lekker op temperatuur laten komen:

IMG_4070-kopie_zps33a7398a.jpg


Ribs half way through de 3 van de 3-2-1

IMG_4073_zps99d49ec5.jpg


De ribs zijn gerubt met Blues Hog en Basic Rub:

IMG_4074_zps6bd78bed.jpg


Even ingepakt voor een uurtje:

IMG_4078_zpsb1c76326.jpg


Saus staat klaar om het laatste half uurtje mee te carameliseren. Het was weel zo dat het inpakken net iets te veel was geweest. Het laatste uur op 120 graden gedaan zodat ze toch wat steviger uit de bus kwamen.

IMG_4080_zps453f2ddd.jpg


En klaar is het resultaat:

IMG_4087_zps2e4f889b.jpg


Rest alleen nog het op eten samen met wat gewokte Bimi en gebakken aardappels met Pimenton de La Vera. Jammer genoeg allemaal alleen voor mezelf ;-)

IMG_4088_zps989c0b70.jpg


Was het lekker? Als de tranen in de ogen springen van blijdschap dan wel ja!!!!  :) De ene saus is lekker dan de andere natuurlijk, zo was de Blues Hog Rub te dominant voor de Mephis Red van Stockyard, maar wel ideaal met de SBR. De Killer Hog was icm de Basic Rub, te zoet naar mijn smaak. Wel de knapperigste korst op deze unit. Qua malsheid was het dik in orde, voor een wedstrijd misschien net te veel, sommige stukken vielen letterlijk van het bot. Maar de meest doorstonden de tear test.

Hoe ging het met de Barrel? Het is even wennen. Door de waterschaal hitte schild had hij veel tijd nodig om warm te worden en kwam hij met alle gaten open nauwelijks boven de 110 graden uit. Opzich prima, maar ik wil wat speling hebben. Nadat ik de ribs had ingepakt heb ik de heath deflector eruit gehaald. Toen ging hij met gemak naar de 130 en liet hij zich prima regelen met de kraan en twee doppen dicht.

Ik was het ook niet helemaal eens met de vochtigheid in de dome. De condens druppelde er van af zeg maar. Volgende keer geen water meer, maar iets proberen met een terracotta plantenschaal om massa te cre?ren.

Voor de rest prima te vreden voor de eerste keer  :D

Zo dat was 'm weer. Bedankt voor het lezen.
 
Ziet er echt superdik uit!! en de rib's zullen zeker gesmaakt hebben!! :D
 
top.. mijn sessie was kak... maar over mijn first uds run morgen meer....
 
Ja jammer Paul. Wij hebben zo onze idee?n er over maar ik ben benieuwd wat de meer doorgewinterde Q-ers hier er van zeggen.  :-S
 
Bij een uds zit het vlees zover van het vuur dat je zonder hitte schild ook gewoon je ribs kunt maken.
 
noskos zei:
Bij een uds zit het vlees zover van het vuur dat je zonder hitte schild ook gewoon je ribs kunt maken.

Is er ?berhaupt een rede om een schild te gebruiken in een UDS dan Dennis?
 
Eeeh niet als je een 200+ litervat hebt. Als je een kleinere hebt wel. En als je er een schild in doet dan zou ik er zeker geen water in doen.
 
proviceat met de zo te vernemen sucsevolle  inwijding .
altijd spannend of niet dan.
mooie kleur die ribben vind ik

had je briketten over, k vond t nl wel een behoorlijke hoeveelheid in die korf.
waarmee als de fik dr eenmaal goed inzit dr wel een behoorlijke temperatuur bereikt MOET worden.
in tegen stelling tot jouw ervaring nu zou dat met een waterschaal ook moeten kunnen.
of de stoom was te veel om af te voeren via de uitlaat

een hitteschild met allufolie dr op werkt ook.

mooi verslag is t en snel op naar de volgende run om je oven en lintwormen onder controle te krijgen
 
door mn dislectie las ik in begin dat de korf een wastrommel uit bv een droger was.
maar tis dus een waswand nu ik de foto zie en nog eens lees in je bouw topic.

onder zitten geen gaten,hebt de bodem die ook niet?.
dan is dat de ooorzaak van te lage temperatuur.

dit is dus op te lossen
 
Nou....ik zou wel aanschuiven voor een paar van die ribbels hoor....
 
Dit zijn super ribben geworden, en dat in je eigen gebouwde UDS. Top :)
 
Heb net gezien dat het een economisch verantwoorde sessie is geworden. Nog niet een 5e van de kolen zijn op gegaan. Dat nog al een verschil met mijn Wagon die een kilootje of twee op at tijdens een langere sessie.
 
Mooie run, Blijf het leuk vinden een UDS, twijfel nog steeds of dit ook niet een projectje hier moet worden.
 
Boldeagle zei:
Mooie run, Blijf het leuk vinden een UDS, twijfel nog steeds of dit ook niet een projectje hier moet worden.

Het leuke van een UDS is dat je hem kan maken zoals je wilt. We hebben niks gelast enkel geschroeft. Een slijptol en een stappenboor zijn de twee dingen die handig zijn. En qua budget kun je het ook zo gek maken als je wil.

Het voornaamste van alles is; het is vooral heel leuk om te doen.
 
mooie run geweest hoor
 
Prachtige ribben hoor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan