BasBQ
Beef en Steak

Maiden run 2nd hand WSM 47

 
 
 

ThrowonD

Stoker
Berichten
494
Vandaag was het dan zo ver...

De maiden run op de "nieuwe" WSM van mijn vader... (heb pa en ma overgehaald deze aan te schaffen)...

Na veel ingelezen te hebben, en info gevraagd hier op het forum, aan de slag gegaan...

Pulled pork heb ik al eens vaker gemaakt, vandaag heb ik gekozen voor het recept en bereiding van Noskos.
Wat ik niet heb gedaan is het vlees ge?njecteerd, wel de manier van bereiden op de WSM, en de glace en eindsaus.
Tevens als rub mijn eigen "twisted" Memphis dust recept gebruikt.

Om 6 uur vanochtend opgestaan, om de WSM aan de gang te krijgen.
Volgens de minion methode 15 brandende kolen verdeeld over de koude kolen.
Ook heb ik de houtrook methode van amazingribs aangehouden, start met een handvol snippers, en dan elk half uur (nog drie keer) een hand houtsnippers.
De snippers waren mesquite snippers.

Om 6.55 ging de nackekotellete er op, met bot en al.

Omdat ik nog een "wedstrijd-loop"  had, heb ik een schema gemaakt voor mijn vader wat hij moest doen, en dergelijke.
Dat ging allemaal voorspoedig.... behalve de temp, die kregen we niet naar beneden, deze bleef rond de 130 graden, ging zelfs niet naar beneden (volgens mijn vader) met alle schuiven dicht.
Zelf dacht ik dat de WSM veel valse lucht aanzoog.

Bij de tweede sessie hebben we de WSM een kwartslag gedraaid, de wind stond er een beetje op, en ik had het idee dat deze precies langs de zijkant van het deurtje zo naar binnen trok....
Toen ging de temp wel gestaag naar beneden, maar wel erg langzaam.

Het idee was om na het inpakken van de Pork, deze op het onderste rooster te leggen, en dan de bacon op de boven etage, maar ik was er nog niet en de bacon lag nog in mijn koelkast...

Dus dat ging hem niet worden.

Bij aankomst 16:15 was de kerntemp  naar 99 graden gestegen...
Dit had volgens mij geen nadelige invloed op de Pork.
Het er uitvissen van de botjes ging als een dolle, en het pullen was ook erg gemakkelijk... (had van de week bear paws gehaald, wat een fijn stuk gereedschap is dat...)

De PP, werd goed ontvangen, het was stil aan tafel...  :D

Zie onder deze foto's het verslag van de bacon...



Nackekotellete, de botjes zijn goed zichtbaar



6:53, we gaan beginnen...




Temp bereikt, om 11:13 tijd voor de glac?




16:44, na een uur rusten... Botjes steken uit, en kon ik er zo uitvissen...





Fijn gereedschap...




Het eindresultaat mag er wezen...


-------------

Nadat de Nacke van het rooster was gehaald, heb ik mijn twee stukken rauwe bacon er op gelegd.

1 standaard...
1 Maple cured... zonder maple syrup, deze was op, en inplaats van Maple syrup heb ik Gember siroop gebruikt...

De standaard smaakt standaard en was erg lekker....

Maar de Gember cured bacon....WAUW... die was echt super lekker, heerlijk zoet, met een tikkeltje zout..., deze ga ik echt vaker maken...

Nadat iedereen een stukje van beide had geproefd, heb ik eitjes geklutst en de ableskiver op het laagste rooster geplaatst en alle schuiven open gezet.
Beetje olijfolie in de skiver, eitjes erin en stukjes verse bacon er bij...

Echt een heerlijk stukje "na gerecht"...
Een volgende keer zou ik er lente uitjes, en kleine stukjes paprika en wat peterselie door doen..., dat maakt het "af"  denk ik...



En ze zijn klaar...




Aangesneden...




Gedropped in de ableskiver, in een plasje geklutst ei...




Mooie bolletjes, helaas geen bacon te zien...



Het was een lange maar zeer bevredigende dag... B-)
 
Fijn hoor!
 
Ziet er allemaal gezond uit.
 
Mooi resultaat.

Als ik naar je problemen kijk zie ik twee mogelijke oorzaken
1 - bij de Minion methode gooi ik de paar hete briketten op 1 hoop, door de hete kolen over de hele kolenbak te verdelen staan zo alle briketten te branden met alle hitte tot gevolg.
2 - door geregeld een handje rookhout toe te voegen krijgen de briketten steeds verse lucht en gaan ze weer volop branden met hitte tot gevolg.
Er zit een grote kolenbak in de WSM verspreid daar van te voren het rookhout over en en gedurende de Cook gaan ze een voor een roken.

Tip: mesquite geeft zware rook, beter us het om appel, kersen of hickory te gebruiken.
 
Frits zei:
Mooi resultaat.

Als ik naar je problemen kijk zie ik twee mogelijke oorzaken
1 - bij de Minion methode gooi ik de paar hete briketten op 1 hoop, door de hete kolen over de hele kolenbak te verdelen staan zo alle briketten te branden met alle hitte tot gevolg.
2 - door geregeld een handje rookhout toe te voegen krijgen de briketten steeds verse lucht en gaan ze weer volop branden met hitte tot gevolg.
Er zit een grote kolenbak in de WSM verspreid daar van te voren het rookhout over en en gedurende de Cook gaan ze een voor een roken.

Tip: mesquite geeft zware rook, beter us het om appel, kersen of hickory te gebruiken.


Bedankt voor je input...

Zal dit zeker meenemen in mijn volgende sessie.
 
Mooi verslag. Lijkt me erg lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan