BasBQ
Beef en Steak

Maiden Picanha

 

The_Merrick

Tondelzoeker
Berichten
14
Een paar weken geleden voor het eerst een staartstuk op de BC bereid.

Allereerst naar een van de beste slagers uit Enschede, Nijboer, voor een mooi stuk vlees.... ongeveer 1400 gram zwaar.

aa6c13a972fff598bf1f158032fa6fac.jpg


Vervolgens conform recept van bbq-helden.nl (Thx mannen!) flinke laag zeezout allround erop en aan de vleeskant vers gemalen peper....

611b51453761cb456932cc5268841253.jpg


Ff rusten en de BC in de hens steken.

Dan is het zo ver. Zweeds metertje on the side en met de ingesneden vetlaag naar boven op de BC (kan net) op 130 graden en dekseltje dicht....

159175e696e4661a9a3514b448d447ce.jpg


tijd voor een lekker bokje... Ed met de rijmpet had er ook zin in...
Was nog wel een uitdaging om de temp onder controle te houden...maar is niet boven 145 graden gekomen.

Bij een kerntemp van 48 graden ging die er weer vanaf... even in het folie en de BC opstoken naar 220+

9347aa431d1e2cd5726dd76a1e6142ae.jpg


Tien was het tijd voor actie: grilltime!
Beide kanten om en om voor 2 minuten (each) af en toe de kern checken en rond de 55 van de BC.

6a2d4dfa1ecb9cb3db3dc9b9eae02010.jpg


Sieht gut aus!

Tafel gedekt, salades op tafel, flesje rood op adem.

Aansnijden die handel en aan tafel....

ce6e939019df646cd8db5c187f7c2010.jpg


Damn!


 
ziet er goed uit.... Lust ik....

Had je hem nog even in de folie laten rusten?? in de regel heb je dan ook wat minder bloed op je bord :)
 
Hi Vogels... wel tussentijds, maar niet meer op het eind. Ga ik de volgende keer wel doen, want het leek idd wel een op een sc?ne uit een goeie slicer Movie... a bloody mess. Thx.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er heerlijk uit!

Zelf laat ik hem nooit rusten na afloop, wordt het korstje weer zacht (en de temperatuur iets hoger, maar dat laatste kun je compenseren door alles een paar graden eerder te doen).

Heeft Nijboer nog een beetje bijzondere stukken vlees of bbq (low & slow) voorliefde?
 
lekker hoor, geen foto van het affakkelen?
 
@ Leo: heb em gesloten gegrilld. Affakkelen is gaaf, maar vond het risico van verbranding te groot...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
The_Merrick zei:
@ Leo: heb em gesloten gegrilld. Affakkelen is gaaf, maar vond het risico van verbranding te groot...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

kan me er iets bij voorstellen, op een weber hoef je minder bang te zijn oor vilt ed denk ik
 
Mooi stuk vlees
Ik voel met bij het affakkelen net een Chinees die aan het wokken is


Gr. Mike
 
vogels zei:
ziet er goed uit.... Lust ik....

Had je hem nog even in de folie laten rusten?? in de regel heb je dan ook wat minder bloed op je bord :)
Even een misverstand uit de weg ruimen: Dat rode vocht op de foto is geen bloed, maar vleesvocht.  Wanneer je vlees te heet aansnijdt, snij je de vleescellen door. Wanneer die niet gerust hebben , laten ze het vocht makkelijker los. Wanneer je het vlees laat rusten is het minder in beweging, dus minder uittreding van vocht.
 
Mooi stuk vlees!!! Ziet er bruut lekker uit!
 
Waar zit die slager Nijboer???
 
Leo zei:
The_Merrick zei:
@ Leo: heb em gesloten gegrilld. Affakkelen is gaaf, maar vond het risico van verbranding te groot...

kan me er iets bij voorstellen, op een weber hoef je minder bang te zijn oor vilt ed denk ik
Picanha is mijn favoriet altijd met affakkelen maar deze ziet er qua eind resultaat erg mooi uit. Ga de volgende keer ook met gesloten deksel grillen. Eens zien of het verschil maakt.
En niet vergeten de chimichuri erbij.
 
SilverFox zei:
Heeft Nijboer nog een beetje bijzondere stukken vlees of bbq (low & slow) voorliefde?

Niet echt. Het is wat dat betreft een meer traditionele (ouderwetse) slager. Wel zonder poespas, dat is wel mooi. Sobere winkel, maar hij snijd nog wel z'n straks zo van het stuk. Hij is wel lekker flexibel dus. Ik kom er graag, juist omdat hij gekkere stukken kan leveren. Hij heeft volgens mij niet zo veel met low & slow, advies daarover heb ik er nog nooit gehaald.

maroc zei:
Waar zit die slager Nijboer???

Kuipersdijk, vlak bij de singel.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
chckstrk zei:
SilverFox zei:
Heeft Nijboer nog een beetje bijzondere stukken vlees of bbq (low & slow) voorliefde?

Niet echt. Het is wat dat betreft een meer traditionele (ouderwetse) slager. Wel zonder poespas, dat is wel mooi. Sobere winkel, maar hij snijd nog wel z'n straks zo van het stuk. Hij is wel lekker flexibel dus. Ik kom er graag, juist omdat hij gekkere stukken kan leveren. Hij heeft volgens mij niet zo veel met low & slow, advies daarover heb ik er nog nooit gehaald.

maroc zei:
Waar zit die slager Nijboer???

Kuipersdijk, vlak bij de singel.





De Nijboer die ik bedoel zit aan de Lipperkerkstraat.... 
(Net achter de Aldi, als je vanuit het centrum komt)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Enneuh, heeft die aan de lippekerkstraat wel iets met low & slow en bijzondere stukken vlees? :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan