BasBQ
Beef en Steak

Maffiastaaf

 
 
 

Kiwietje

Stoker
Berichten
308
De slager bij mijn schoonvader in het dorp heeft altijd ‘maffiarolletjes’ in de etalage liggen. Dit is gehakt omhuld met salami en kaas en ingepakt in bladerdeeg. Deze vallen altijd erg goed in de smaak (zie hier het recept voor de liefhebber, wel van een andere slager: LINK). Het leek me tof om zoiets ook op de BBQ te maken. Nu had ik vandaag geen zin om te hannesen met bladerdeeg. Daarom heb ik ze gemaakt in de vorm van een ‘gehaktstaaf’ die ik heb omgedoopt tot de ‘maffiastaaf’. Weet niet of de slager het er mee eens is….. maar hé het is een experiment 😋

meme.jpg



Voor de staven heb ik 150 gram rundergehakt gebruikt welke ik Italiaans heb gekruid. Vervolgens heb ik kaas gesneden in dunne, lange blokjes. Deze heb ik ingewikkeld in de salami en verstopt in de gehakt. Hierna strak ingewikkeld in de folie en een half uurtje laten opstijven in de koelkast.


IMG_7070_1.jpg
IMG_7075_1.jpg


Ondertussen de KJ op temperatuur gebracht (110 graden) samen met wat rookhout (kersen). Gezien het toch een experiment is en een ‘maffiastaaf’ wel wat pit mag gebruiken heb ik één van de twee staven door de bbq-rub gerold, de andere heb ik zo gelaten. Omdat ik het gehakt al had gekruid, was ik toch een beetje bang dat het té zout zou worden.

IMG_7077_1.jpg
IMG_7086_1.JPG


Na ze een uurtje te hebben gerookt heb ik ze ingesmeerd met baby rays honey chipotle saus en daarna nog een half uurje op de KJ laten liggen. Het eindresultaat zag er veelbelovend uit :love: , en het rook ook erg goed! .... Totdat ik hem opensneed.😅 Zoals je ziet op de foto hieronder is de kaas binnenin slechts een klein beetje gesmolten. Ik had toch gehoopt dat het er meer uit zou lopen. Qua smaak vond ik de variant mét bbq-rub toch wat lekkerder. Niet te zout zoals ik had verwacht. De staven mochten van mij ook wel wat 'sappiger'. de volgende keer wellicht wat vetter gehakt gebruiken.

Eindconclusie: leuk experiment, basis smaken zijn goed maar mag nog wel wat verfijnd worden!

IMG_7097_1.jpg
IMG_7098_1.jpg



Bedankt weer voor het lezen!
 
Ziet er smakelijk uit! Misschien de volgende keer geraspte kaas zodat het beter smelt? Wel tof idee dus die komt op het lijstje 👍
 
Inderdaad een leuk idee om een keer te maken. Misschien het gehakt vochtig maken met melk en een ei (en wat paneermeel)?
 
Jet begin ziet er goed uit. Nu al benieuwd naar de volgende run 😉
 
Ziet er smakelijk uit! Misschien de volgende keer geraspte kaas zodat het beter smelt? Wel tof idee dus die komt op het lijstje 👍
Jaa slim! Dan zal het een stuk sneller smelten denk ik

Inderdaad een leuk idee om een keer te maken. Misschien het gehakt vochtig maken met melk en een ei (en wat paneermeel)?
Ik had nu wel wat paneermiddel maar geen ei, zeker het proberen waard. (Beetje gehaktbal stijl)
 
Experimenteren is altijd leuk😃
 
Toch al een heel goed gerecht. Leuk dat je eea nog wat gaat verfijnen.
Uiteraard mag je dit ook delen.
Lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan