BasBQ
Beef en Steak

LPG tank smoker build

Zoals beloofd laat ik de voortgang zien van mijn LPG?tje.....
In eerste instantie had ik een kleinere propaantank als vuurbox dmv een pijp aan de smoker bevestigd, dit heb ik aangepast omdat ik bang was dat er te weinig hitte de smoker in zou gaan en de benodigde temperatuur niet zou halen, en tevens zo belangrijk......ik vond het geen gezicht.

Qua lassen gaat het ook niet helemaal lekker, mijn Esab loopt niet lekker en moet voor het goeie weg voor onderhoud, een nieuw slangenpakket zal een stuk schelen.
O en mn laskap is te donker, smeltbadje was niet goed te zien, dus meer op het gevoel eigenlijk.

Inmiddels ben ik bezig met het tekenen van een nieuwe smoker, dus de lpg smoker is meer een testdingetje.
Foto?s volgen later, daar moet ik even induiken ivm account aanmaken op photobucket

Tot later.....
 
Foto's kunnen ook via tapatalk ism een smartphone of tablet. Werkt nog zo makkelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Bij deze een paar foto?s.....inderdaad wel handig Tapatalk, thnx!

2cf6a3c67f7ee9a87b5999e733a6c71f.jpg
0925cd96c57e7bbb83935a458be120f6.jpg
5f961d5c0893e8c28b1c63e56b407149.jpg
a213912cc04a25b91d959da2a5b8061d.jpg
002244c88a4a6115c036a5f4acd171d8.jpg
693aa07faf2a8fdd942eff189425a7f1.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Mooie vorderingen, ik ben benieuwd hoe hij gaat presteren.

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk

 
WoW! Heel gaaf idee die bijl als handvat!!
 
MACS zei:
WoW! Heel gaaf idee die bijl als handvat!!

Ja, da's zo maar waar moet ie nu z'n chunks mee hakken? :-/ :D
 
Ziet er stoer uit! krijg meteen zin om zelf het las apparaat aan te zwengelen.
Heb je al een schoorsteen bedacht om het geheel af te maken? en ga je er een reverse flow van maken of een "klassieke" offset??
 
Oeps.....niet aan gedacht.....nu op zoek naar een nieuwe bijl hehe.
Het gaat een normale offset smoker worden, dus uitlaat aan de andere kant.

Aanstaande zaterdag wil ik beginnen met het rooster en een rooster dat voor de smoker komt zodat je een soort werkblad hebt.
Verder nog een lassok vastlassen in het bakje in de smoker, daar komt dan een kogelkraan op om het vet af te voeren.
Genoeg te doen dus, volgend week meer foto?s

Zin in zaterdag



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bart1978 zei:
Ziet er stoer uit! krijg meteen zin om zelf het las apparaat aan te zwengelen.
Heb je al een schoorsteen bedacht om het geheel af te maken? en ga je er een reverse flow van maken of een "klassieke" offset??
Heb je al plannen voor het bouwen ervan? Of ben je misschien al bezig?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Smokerbuilder zei:
Bart1978 zei:
Ziet er stoer uit! krijg meteen zin om zelf het las apparaat aan te zwengelen.
Heb je al een schoorsteen bedacht om het geheel af te maken? en ga je er een reverse flow van maken of een "klassieke" offset??
Heb je al plannen voor het bouwen ervan? Of ben je misschien al bezig?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nog hele vage plannen voor een double barrel smoker. 2 60l olie vaten op elkaar leggen, in de onderste een houtvuur maken en in de bovenste de gaarkamer. Ik ben al zo ver dat ik de vaten heb liggen.... sinds vorig jaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Mooi project. Wou dat ik de mogelijkheid had en beetje met ijzer kon werken.
 
Bart1978 zei:
Smokerbuilder zei:
Bart1978 zei:
Ziet er stoer uit! krijg meteen zin om zelf het las apparaat aan te zwengelen.
Heb je al een schoorsteen bedacht om het geheel af te maken? en ga je er een reverse flow van maken of een "klassieke" offset??
Heb je al plannen voor het bouwen ervan? Of ben je misschien al bezig?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nog hele vage plannen voor een double barrel smoker. 2 60l olie vaten op elkaar leggen, in de onderste een houtvuur maken en in de bovenste de gaarkamer. Ik ben al zo ver dat ik de vaten heb liggen.... sinds vorig jaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Dat herken ik wel.....heeft bij mij ook een paar jaar stil gelegen, nu vastbesloten om hem af te maken deze zomer


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Zaterdag weer een paar uur aan het knutselen geweest, en minder kunnen doen dan ik gehoopt had.

Toen ik met het project begon had ik totaal geen deadline, gewoon lekker rommelen in mn werkplaats.
Nu ik met het idee loop om een grotere te maken is het enthousiasme van deze smoker een beetje getemperd.

Gelukkig loop ik tegen dingen aan die ik bij de volgende anders zou doen.
Bijvoorbeeld, als je strekmetaal gebruikt voor een rooster kun je die beter onder een hoeklijn lassen, dan zie je die lelijke laspunten niet en is het rooster ook niet scherp.

En een uitschuifbaar rooster voor dit formaat tank kost je teveel ruimte in de smoker, eigenlijk beetje spijt van, er past niet veel in straks.
Wel kan ik het huidige rooster nog een stukje lager leggen, dan rust hij eigenlijk op de rondingen van de tank, met een tweede rooster zou ik dan een extra laag kunnen creeren zodat ik twee lagen ribs erop kan leggen.
Wellicht dat ik nog een tweede rooster ga maken.

Zaterdag heb ik de smoker voorzien van strippen op de deksel, het rooster gemaakt en een lassok gemonteerd om een kogelkraan te monteren, emmertje eronder, kraan open en het vet kan eruit lopen.

Volgende week de uitlaat en een lassokje monteren om de temperatuurmeter te kunnen plaatsen.

Gr
c17e5c52a786c3d31306790c50aeeeb9.jpg

7d4066e6be15e98c5bcb70625199da58.jpg

cc6e59894e2f97aee17729e809846739.jpg

afe4107baac0bf01fa4132ae125af6d4.jpg

1dd7e15417d63aa98249c9c2afb9023b.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Waar kopen jullie je hout voor de smoker eigenlijk? Ik zat even te kijken op de site van vuur en rook en daar kwam ik van die zakjes tegen van 15kg, enig idee hoeveel hout je verstookt tijdens een sessie van 8 tot 10 uur?
https://www.vuurenrook.nl/nl/xl-zak-brand-bbq-hout-eik.html



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Daar gaat aardig wat hout doorheen. Ik koop bij de welkoop 3 zakken voor 10 euro. Gemengd hout met essen, eiken en beuken. Anders op marktplaats even snuffelen. Staan genoeg aanbieders met gedroogd hout

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Moet ik rekening houden met een kilo of 15 per sessie of nog meer? Ik heb werkelijk geen idee


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Dat hangt van je smoker af. Op mijn kleine el cheapo ben ik voor 6 uurtjes wel een kilo of 6 tot 8 kwijt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Dan heb ik een beetje een idee, voor de eerste keer haal ik wel even een kilo of 30 in huis, na deze sessie heb ik een beter beeld wat ik gemiddeld nodig heb


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Het staal van je tank is een stuk dikker dan mijn offset. Dat zal de temperatuur stabieler houden en als hij op temperatuur is ook minder hitte nodig hebben.

Vooral in het begin veel gebruiken om feeling met je smoker te krijgen. Niet ontmoedigd raken als het een keer niet lukt. Mocht het vuur brandend houden lastig zijn, wat kolen er bij leggen om de temperatuur in de vuurkamer hoger te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan