BasBQ
Beef en Steak

Low & Slow Watermeloen

 

Branzino

Tondelzoeker
Berichten
20
Dit weekend weer wat nieuws geprobeerd: low & slow watermeloen (schijnbaar ook wel: vegan ham).

Uit nieuwsgierigheid wilde ik dit eens proberen, kijken hoe de smaken zich ontwikkelde en wat het resultaat zou zijn.

Nou ik kan jullie verzekeren; het was de ervaring waard!
Bijzonder hoe de textuur van de watermeloen veranderd over de 5,5u op m’n Bastard.

Ik begon met de meloen geschild en met een raspberry rub op m’n Bastard te plaatsen op ongeveer 130•C indirect met m’n hitteschild.

Ook had ik rook hout chunks toegevoegd, werkt als een trein op de toch al open structuur van de meloen.

Halverwege en richting het einde nog een mooie lik chipotle BBQ saus gegeven.

Het eindresultaat mocht er zijn. Niet de illusie hebben dat je echt fruit eet, maar ook echt geen vlees. Het was een leuke mind fuck en zeker voor herhaling vatbaar!

Hieronder een kleine sfeer impressie:

0312f896486f32367923627a2a12e93d.jpg

bb365b49e258c8dede57bd8945ee2b6b.jpg

b065e2b8d6366193c2c838efffae9023.jpg

4557fcd91eb10337551bee2ad6d059af.jpg

b5268520fbfc809db054a82b1224ebf0.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het moet toch niet gekker worden haha. Deze gaat op de to do. Ben heel erg benieuwd! Heb je wat meer info qua temperatuur?
 
M’n collega had het daar pas ook al over! Toch maar eens proberen want die plaatjes liegen er niet om! Gaat de meloen er in z’n geheel op met alleen insneden?

Ja, hele meloen er op gedonderd. Recept adviseert een pitloze watermeloen. Don’t worry, je hebt echt geen last van de pitjes. Kortom, je kunt ‘m zo groot pakken als je wilt.. ik bedoel, zo groot als op je beste vriend past!

Insneden gemaakt om de rub net wat meer en beter aan te kunnen brengen. Mooi hoe die smaken echt opgetogen worden in die 5,5uur!

Ben benieuwd naar jouw versie!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Had toevallig vorige week een filmpje hiervan voorbij zien komen. Heb het op mijn to do list erbij gezet.
Vier jaar geleden kreeg mijn vrouw bij de Librije in Zwolle een vegetarische tartaar op basis van watermeloen, we verbaasde ons er toen over hoe ze het voor elkaar kregen om watermeloen zo vlezig te krijgen van smaak en textuur.
 
Welke kerntemp aim je op? 90? Ben helemaal niet van het vegetarische maar dit triggert wel

90•C inderdaad. Uiteindelijk wel eerder er af gehaald, maar hier kun je gewoon kijken wat je het beste past.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Leuke variatie. De moeite waard om te proberen.

Ik heb wel een plakken watermeloen gegrild, maar dit is lekker anders.
 
Is aardig veranderd in de 5.5 uur, smaak van rookhout kan er zekers ver in trekken
 
Denk niet dat ik het thuis verkocht krijgt. Heb een tijdje terug als dessert eens stukje gegrild, met dan nog een sausje er over en een bolletje ijs. Was niet echt vies, maar ook niet lekker genoeg om nog eens te maken. De combinatie van alles was goed, maar warme meloen deed het niet echt bij mij.
 
Het moet toch niet gekker worden haha. Deze gaat op de to do. Ben heel erg benieuwd! Heb je wat meer info qua temperatuur?

Bastard op 130•C indirect
Rook hout (drie stuks verspreid) er bij
Watermeloen met dry rub op m’n nieuwe beste vriend
Na een uur ingesmeerd met bbq saus
Kern temperatuur blijft klimmen
Na weer een uur of anderhalf nog eens gelakt met saus
Doelend op kern temperatuur van 80/90•C
Ik heb ‘m rond 76/78 er afgehaald, was prima!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Heel apart om zo watermeloen te maken op de bbq 🤔 het ziet er wel lekker uit maar ben geen fan van warm fruit dus ik sla deze over en eet mijn 🍉 wel gewoon zo 😉
 
De bedenker van die watermeloenen als vlees deed er ook nog een laag as over waardoor je een bijna vel/vlees achtige buitenkant kreeg.
 
De bedenker van die watermeloenen als vlees deed er ook nog een laag as over waardoor je een bijna vel/vlees achtige buitenkant kreeg.

Weet je ook ‘hoe’ dit werd gedaan? Is dat dan een soort caveman style?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo uit mijn hoofd ging de as er van te voren op. En gaat dan een reactie aan met het vruchtvlees. Ik ga ff zoeken.
 
Ik heb hem een keer voorbij zien komen en toen moest het voor tonijn doorgaan. Wel met een positief bericht.
Stond bij mij op de to do list. Zag net dat de watermeloenen weer voor een redelijke prijs in de winkel lagen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan