BasBQ
Beef en Steak

Low & slow op een Weber 57

 
 

Beun

Gerijpt
Berichten
2.598
Heren!

Ik ben van plan om binnenkort te beginnen met mijn eerste low & slow project. Naar aanleiding van een draadje op het forum lijkt een pulled lam mij wel wat.
Is het hele low & slow gebeuren goed te doen op een Weber 57? Zo ja, hebben jullie nog tips? Ben namelijk niet van plan om deze dagen een WSM of smoker aan te schaffen haha.
 
Dat gaat heel goed. Ooit begonnen met een weber 47 van paps. En toen snel een 57'er voor mij zelf gekocht.

Ik gebruikte zelf de snake methode. Met waterbak zodat ik wat stabieler zou zijn. Zo mijn eerste pulledpork gemaakt.

Dus ja de rips, ik zou persoon dus snake methode gebruiken met waterbak, gebruik ecobrasa (of andere kokosbriketten) branden lang en goed. Eventueel eerst een "dry" run. Om tempratuur beheersing beetje onder de knie te krijgen.

En op de site va  Noskos is ook veel info te vinden. www.bbq-nl.com :)
 
Wat Maus al zegt, L&S gaat uitstekend op een Weber 57 cm.
Snake met een water/opvangbak met warm water (verlies je geen brandstof met opwarmen van het water) kan je hem goed zo'n uurtje of 11 op ?120 gr C houden.
 
Ik heb laatst in een Weber ketel ook voor het eerst met de snake methode de boel 4 of 5 uur op 110 gehouden.
Je moet wel even oefenen met de opstelling, dat het rijtje iets van 3 of 4 briketten dik is en ze goed tegen elkaar aan liggen.
Bij mij viel de temperatuur na 3 uur omlaag en moest ik de briketten een beetje herschikken om alles weer aan de praat te krijgen.
 
Ik heb een paar weken geleden ribs gemaakt op een Weber 57. Temperatuur makkelijk 6 uur op 120graden kunnen houden met de minion-methode en zonder waterbak. Gebruik Ecobrasa en gezien de hoeveelheid niet opgebrande briketten had ik nog wel een uurtje of 3/4 eraan kunnen plakken.
 
Ik heb lang getwijfeld om een wsm ofzo te kopen maar omdat het ook zo makkelijk op de 57er gaat heb ik het niet gedaan.
Het is een beetje oefenen maar ik kan nu de temperatuur "instellen" en daarna gerust een paar uur weggaan.
Zelf houd ik beneden helemaal dicht en regel ik alles boven.
 
stijntje113 zei:
Ik heb lang getwijfeld om een wsm ofzo te kopen maar omdat het ook zo makkelijk op de 57er gaat heb ik het niet gedaan.
Het is een beetje oefenen maar ik kan nu de temperatuur "instellen" en daarna gerust een paar uur weggaan.
Zelf houd ik beneden helemaal dicht en regel ik alles boven.

Beneden helemaal dicht? Dat had ik niet verwacht.
 
Beun zei:
stijntje113 zei:
Ik heb lang getwijfeld om een wsm ofzo te kopen maar omdat het ook zo makkelijk op de 57er gaat heb ik het niet gedaan.
Het is een beetje oefenen maar ik kan nu de temperatuur "instellen" en daarna gerust een paar uur weggaan.
Zelf houd ik beneden helemaal dicht en regel ik alles boven.

Beneden helemaal dicht? Dat had ik niet verwacht.


Dan haalt hij zeer waarschijnlijk wel ergens anders z'n zuurstof vandaan. (lekkage deksels of deurtjes zo) :-?
 
Deurtje in de 57er? De deksel lekt wellicht een beetje maar ik denk dat die redelijk dicht geslipt is. 
Ik doe het al jaren op die manier en voor mij werkt het perfect.
Ik moet wel zeggen dat ik dat meestal met kokos briketten doe.
 
stijntje113 zei:
Deurtje in de 57er? De deksel lekt wellicht een beetje maar ik denk dat die redelijk dicht geslipt is. 
Ik doe het al jaren op die manier en voor mij werkt het perfect.
Ik moet wel zeggen dat ik dat meestal met kokos briketten doe.


Ik gaf ook het deurtje aan omdat ergens ook gesproken werd over een WSM en die deurtjes geven ook wel eens kans op valse lucht, vandaar. ;)
 
Lukt zeker, meerdere malen gedaan ook. Maar achteraf toch blij met mijn WSM, daar gaat het n?g beter op. En vaak heb ik de gewone weber ook nodig voor andere gerechten.
 
Bedankt allemaal!

Het is gelukt om zojuist mijn eerste pulled chicken te maken. Een beetje te gekruid maar verder is het meer dan geslaagd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan