BasBQ
Beef en Steak

Low and slow zonder fancy termometers

 
 

FvdB

Vuurmaker
Berichten
94
Even een vraagje aan de fanatiekelingen hier op het forum.
Mijn nieuwe Q is binnen en wil binnenkort gaan starten met het betere werk.
Nu lees ik heel veel over kerntemperaturen en dome-temperaturen. Nu heb ik wel een vleesthermometer en er zit een thermometer in de deksel.
Van die laatste hoor ik dat dit niet erg betrouwbaar is.

Is dit voldoende om iets fatsoenlijks te koken of moet ik nog even verder investeren (wat ik van de zomer wilde doen)

Frank
 
Hallo FvdB,

In principe is dat voldoende, het is wel handig om te weten hoever je dome temperatuur afwijkt van de temperatuur boven het rooster.
Bij mij is dat zo'n 15 graden, indien je daar rekening mee houdt kom je er wel!

Succes!
 
Riestad +1
 
Helemaal mee eens, zo ben ik ook begonnen een paar jaar terug. Na een paar keer ben je verslaafd en wil je steeds meer spullen hebben om je resultaat te verbeteren :)
 
Ik had een chinese smoker waar de dome bij elke temperatuur een andere afwijking had.
Dus diepte investering gedaan in een ikea thermometer van een paar euro . (Aanrader )
 
Gaat prima zo. Ikzelf zou een Ikea thermometer (Fantast) van een paar euro aanschaffen om je pittemp te meten.
 
drdre67 zei:
Ik had een chinese smoker waar de dome bij elke temperatuur een andere afwijking had.

Bij mijn WSM klopt er ook geen zak van. Soms is het rooster 100 graden, geeft dat ding 75 graden aan. Andere keer geeft ie 110 aan, is het rooster (ook) 100.
Dat is een behoorlijke afwijking zullen we maar zeggen..
 
Ikea thermometer is nog geen ?10 ;)
 
Krijg nou wat...

Ik heb er nog 1 van Ikea die maar tot 130 graden gaat. Maar tegenwoordig gaan ze al te 250 graden zie ik net.
 
Xander zei:
Krijg nou wat...

Ik heb er nog 1 van Ikea die maar tot 130 graden gaat. Maar tegenwoordig gaan ze al te 250 graden zie ik net.
Klopt. Heb er daar zelf ook twee van. Ook idee om als done thermometer te gebruiken nu.
 
Daar liep ik steeds tegenaan ja. Maar ja. Opzich wel lekker dat gepiep bij 130 graden als je net te warm word
 
Xander zei:
Daar liep ik steeds tegenaan ja. Maar ja. Opzich wel lekker dat gepiep bij 130 graden als je net te warm word

Bij de nieuwe kun je de pieptemperatuur nog hoger zetten :)

Fantasten heb ik altijd op voorraad!
 
Mooi stickertje Held Emiel!
 
Hoi,

Mijn mening is dat het goed te doen is. Ben zelf ook maar een amateurtje maar van het meeste dat ik van de Q afhaal wordt je bijna niet ziek van  :D
Zonder gekheid. In mijn weber 47 zat eerste helemaal geen thermometer in het deksel dus gebruikte ik 2 vleestemperatuur meters van een paar euro per stuk. De ene stak ik in het vlees en de andere lag er plat naast.

Vervolgens zorg ik ervoor dat de temp stabiel is, vlees erop en wachten maar. Af en toe snel controleren en was zeer goed te doen. 9,5 van de 10 stukken vlees die ik ervan af haalde waar errug lekker (bron: kids, vrouw, familie, vrienden en de lokale slager en zijn assistent en ik zei de gek hahaha).
 
...........iedereen heeft het over een begin. Kan iemand mij vertellen waar het bbq avontuur eindigt?  :-O :-O :-O :-O :-O
 
Terug
Bovenaan Onderaan