BasBQ
Beef en Steak

Low and Slow van een olievat

svv1972

Tondelzoeker
Berichten
16
Hallo,

Ik wil het onderstaande maken.









Ik wil deze gaan maken met een (klein) olievat. Alleen heb ik voordat ik begin al 1 vraag:

Brand een olievat niet na een tijdje door? Ik wil de BBQ 365 dagen buiten laten staan dus ben bang dat het BBQ en de weers invloeden na 1 zomer een hierin maakt. En om nu elke winter weet een nieuwe te maken is niet echt duurzaam.

Alvast bedankt.
Sander
 
Mooi project!
Als je een kolenmand, zoals op de foto, gebruikt zal het doorbranden meevallen.
Om roest op de buitenkant te voorkomen, zul je goed moeten ontvetten, schuren en een grondlak gebruiken. Het mooiste is om hem te laten stralen en poedercoaten....
Mijn UDS staat ook altijd buiten (wel onder een afdak), en heeft wel inmiddels wat roestplekjes.
Daar is het een Ugly Drum Smoker voor  :p

Succes!
 
Ik heb ook al gedacht aan poedercoaten. Maar las ook ergens dat ze hittebestendige verf gebruiken en ook lees ik ergens dat in de autobranche soms verf wordt gebruikt voor uitlaten.
Maar mooiste (en helaas duurste) is wel coaten.
Enfin zo ver ben ik nog lang niet dus ga maandag maar eens beginnen.
 
Ik zie helaas geen foto's...
 
mooi smokertje hoor.
 
Hallo.

Inmiddels ben ik begonnen aan het slopen van het vat.
Slijpschijf van 1 mm gekocht en gas erop.

Maar merk nu dat het slijpen geen mooi resultaat geeft. Ik krijg nogal een grove kanten eraan. En te groot om het met een vijl mooi te maken.

Heeft er iemand een tip hoe ik dit mooi kan doen of ligt het gewoon aan de niet strakke hand?
 
lig zeker aan die laatste....rustig een lijntje trekken met potlood of fineliner en dan met die 1mm schijf zakt ie dr in als mes in zachte boter..maar wel rustig een stukkie over de  lijn voor slijpen en dan terug en dat stukje doorslijpen enz.

met 1mm schijf slijpen we op werk ronde gaten in bv tank /vaten of wat dan ook.

sucses
 
Heb inderdaad met een 1 mm schijfje een nette lijn kunnen slijpen. Het is nog niet heel strak. Maar omdat dit een prototype is is dit niet zo erg.

Inmiddels klep erin maar nu wil ik de schoorsteen gaan maken.
Is daar ook een soort van gatenzaag voor zoals bij hout?
Of is daar een andere mooie oplossing voor?
 
aftekenen en dan uitslijpen of met de decoupeerzaag?
 
Ga je de de geslepen randen nog afwerken, ik kan me voorstellen dat deze nogal scherp zijn...

svv1972 zei:
Is daar ook een soort van gatenzaag voor zoals bij hout?
Ja, die zijn er in diverse afmetingen.
Deze is gezien de prijs waarschijnlijk voor ??nmalig gebruik  :D:
(Met een beetje boor- en snij-olie kan het meevallen)

http://www.toolstation.nl/shop/p23014?utm_source=googleshopping&utm_medium=feed&utm_campaign=googleshoppingfeed&gclid=CIGJ0_eKn8gCFUX4wgodEtkHsg#full_desc
 
zeker doen die t prima.
wel met laag toeren werken anders verbrand zelfs de duurste zaag.
en wbt smering:beter overdreven te veel dan te weinig.

en een ervaren slijper kan t met slijptol en 1 mm schijf. B-)

 
Ik heb alles wat ik nu heb geslepen met een slijpschijf netjes glad gemaakt en er zijn nu geen schermpe randen meer.
Zo'n gatenzaag setje heb ik liggen. Alleen wist niet of ik het moest smeren. Maar ga even opzoek naar sbij-olie.

Ik ben helaas nog niet zo ervaren dat ik het met een slijptol kan doen..
 
Snij-olie hebben ze ook wel bij automaterialen zaken zoals Brezan en dergelijke. Altijd handig!
 
Hallo.
Prototype is klaar en zag meteen de problemen bij een eventueel gebruik.

Dus heb nu een nieuw groot vat en ben weer begonnen.

Inmiddels ben ik zover dat ik een grill moet gaan maken (ga ik zelf lassen) en een asbak.

Heb (voor nu) twee vragen:
- Is het beter om een dichte of een open asbak te maken. Op internet zie ik ze in de handel (vooral uit GB) dat ze dicht zijn maar lijkt mij beter om deze open te houden vanwege lucht. Heeft iemand hier ervaring / tips voor?
- Op youtube zie ik ook dat er veel wordt gelast aan het vat. Ik heb een elektrisch lasapparaat, maar mij zeggen ze dat je er meteen doorheen zet als je hier iets tegen aan gaat lassen. Heeft iemand hier ervaring / tips voor?

Alvast bedankt.
 
Mig/mag(=Co) kun je een "olievat" wel lassen, als je het amperage niet te hoog instelt.
Electrisch boog lassen (=electrode) van plaatstaal is bijna niet te doen. Dan moet je met zon laag amperage lassen dat je een hele slechte aanhechting krijgt.
Ik popnagel alle delen van mijn UDS
 
Terug
Bovenaan Onderaan