BasBQ
Beef en Steak

Low and slow USA Angus brisket

 
 
 

NasQ

Gemarineerd
Berichten
1.205
Hey Iedereen,

In mijn vakantie een USA Angus grain-fed brisket gemaakt op de Smokey Bandit Lumberjack!
Na de spareribs de eerste keer dat ik deze bbq gebruikte en het viel niet tegen!

De brisket was echt heel goed en naar mijn gevoel een van de beste brisket die ik ooit heb gemaakt!

 
dus niet op kamertemperatuur laten komen ondanks dat zo'n beetje élke slager dat wel aangeeft? :unsure::unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
dus niet op kamertemperatuur laten komen ondanks dat zo'n beetje élke slager dat wel aangeeft? :unsure::unsure:
Ik doe dat zelf ook met geen enkel stuk vlees, dat is allemaal tijd die je ook had kunnen gebruiken om rook op te laten nemen ;). Daarnaast is het zoals in het filmpje aangegeven ook gewoon niet voedselveilig.
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Op kamertemperatuur laten komen van zo’n groot stuk vlees duurt echt heel lang. Die tijd kan je beter gebruiken om het vlees in de rook te leggen
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
dus niet op kamertemperatuur laten komen ondanks dat zo'n beetje élke slager dat wel aangeeft? :unsure::unsure:
Een brisket van 4,5 kg of meer op kamertemperatuur laten komen kost je 1 hele dag.

Ieder moet het voor zich weten, maar een brisket of welk stuk vlees dan ook dat een hele dag buiten de koelkast ligt hoef ik niet meer.

Maar voel je vrij om te doen waar jij je goed bij voelt

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
 
dus niet op kamertemperatuur laten komen ondanks dat zo'n beetje élke slager dat wel aangeeft? :unsure::unsure:
Nope, doe ik ook niet... Ook niet als bijna iedere bakker of groenteboer het aangeeft
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Op kamertemperatuur komen is één van die hardnekkige mythes. “Laat je procureur op kamertemperatuur komen..” Het duurt uren, onderhand kunnen er allerlei organismen vrij hun gang gaan op de buitenkant van je vlees. Wat is kamertemperatuur? 20°C? Denk je dat die 13°C verschil tussen je koelkast veel verschil gaan maken in het kookproces?
Ik heb als test weleens een bevroren steak gegrild. Gaat perfect. Sterker, je hebt amper last van een grijze rand in je steak.
En bij low&slow barbecue wil ik een mooie rookring als het ff kan. Die vormt zich tot een graad of 60. Dus als mijn vlees er koud op gaat helpt dat mee. En de rook wordt daarna ook nog opgenomen hoor.

Om weer op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen. Mooie brisket Marcel 😁
 
Dit kijkt goed weg. Slimme tip met betrekking tot de kleine snede die je maakt. Bedankt daarvoor :)
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Mooie brisket! Wil ik zelf graag ook een keer maken.

Had nog een vraagje over de PelletBBQ (ben er niet heel bekend mee). Haalt het niet een beetje de charme van het barbecueën weg? Het spelen met het vuur om de temperatuur goed te houden. Zo'n pelletBBQ komt op mij over als super makkelijk, maar ook best wel saai. Hoe denk jij als ervaringsdeskundige daar over?
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Lekker man. Vooral leuk om te zien hoe blij je was met eindresultaat. Goed filmpje weer hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Mooie brisket! Wil ik zelf graag ook een keer maken.

Had nog een vraagje over de PelletBBQ (ben er niet heel bekend mee). Haalt het niet een beetje de charme van het barbecueën weg? Het spelen met het vuur om de temperatuur goed te houden. Zo'n pelletBBQ komt op mij over als super makkelijk, maar ook best wel saai. Hoe denk jij als ervaringsdeskundige daar over?
Dank je!

Ik heb zelf heel lang kritisch er tegenover gestaan, voornamelijk om dezelfde gedachte zoals jij omschrijft.
Maar als ik een Thermoworks signals of een BBQ Guru gebruik op mijn kamado of weber, doe ik eigenlijk hetzelfde.
En het geeft je ook wel een bepaalde rust.

Het is simpel gezegd een houtgestookte convectieoven geworden, maar soms is dat ook echt heel handig :)
Ik vind beide varianten erg fijn om te doen, Maar mijn kamado staat op een bepaalde stand ook rete stabiel! Dat is ook eigenlijk wat je wil, dat je precies weet als ik mijn BBQ op deze stand zet, krijg ik deze temperatuur. En een pelletBBQ doet dat voor jou.

Maar ik zou mijn andere bbq's nooit weg doen en alleen maar op Pellet over gaan. Het is leuk om af te wisselen en iedere BBQ heeft ook zijn eigen smaakprofiel. (Pellet, Houtskool of Kokosbriketten.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Dank je!

Ik heb zelf heel lang kritisch er tegenover gestaan, voornamelijk om dezelfde gedachte zoals jij omschrijft.
Maar als ik een Thermoworks signals of een BBQ Guru gebruik op mijn kamado of weber, doe ik eigenlijk hetzelfde.
En het geeft je ook wel een bepaalde rust.

Het is simpel gezegd een houtgestookte convectieoven geworden, maar soms is dat ook echt heel handig :)
Ik vind beide varianten erg fijn om te doen, Maar mijn kamado staat op een bepaalde stand ook rete stabiel! Dat is ook eigenlijk wat je wil, dat je precies weet als ik mijn BBQ op deze stand zet, krijg ik deze temperatuur. En een pelletBBQ doet dat voor jou.

Maar ik zou mijn andere bbq's nooit weg doen en alleen maar op Pellet over gaan. Het is leuk om af te wisselen en iedere BBQ heeft ook zijn eigen smaakprofiel. (Pellet, Houtskool of Kokosbriketten.)

Helder verhaal! Ik werk nog met mijn Weber 47 ( en Smokey Joe) en dat vergt vaak wat aandacht. Zeker bij de langere sessies. Een kamado staat wel in de planning, wellicht dat ik dan het gemak wel ga waarderen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Ziet er goed uit zo.
Van waar de keuze om’m niet in folie in te pakken maar in een braadslede te doen?

Hiervoor de Egg Genius aangeschaft, geeft een hoop rust
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Goed gelukt die brisket marcel.
En inderdaad, op kamertemperatuur laten komen gebeurd hier ook niet echt
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Terug
Bovenaan Onderaan