BasBQ
Beef en Steak

Low and slow in de DO stracotto

paulus1972

Kooltjesharker
Berichten
200
102895225e3f966784db0644db3e38c5.jpg


Altijd op zoek naar mooie DO recepten. Dit recept is eigenlijk niet voor de DO maar door mij wat aangepast. En in een woord heerlijk. Het meisje houd hier niet van maar wil het toch vaker eten. Vandaag gegeten met tagliatelle volgende keer met polenta.

Voor 4 personen. Men neemt de juist DO (!) 6qt

1 kilo doorregen rundvlees (ik had sucade) Let wel vet is GOED zeker bij low en slow.
2 eetlepels Bloem
6 tenen knoflook gesnipperd
2 eetlepels paprikapoeder
zout
peper
200 gram spekplakjes . Pancetta is Italiaans spek maar ontbijtspek gaat ook prima
500 ml tomatenblokjes of stukjes
verse tijm (3/4 takjes)
4 blaadjes laurier (ik gebruik verse maar gedroogd gaat ook)
6 a 8 uien gesnipperd (hang natuurlijk af van de grote van je uien)
1 theelepel gedroogde oregano
1 theelepel gedroogde basilicum
2 (winter) wortelen in stukjes gesneden
4 stengels bleekselderij geschild en in stukjes
2 rode paprika's in stukjes (niet te klein)
10-12 sjalotten als ze heel klein zijn in z,n geheel ik doe ze in 2 of 4 stukjes
flinke scheut (zal ongeveer een halve liter zijn goede (!) rode wijn. Een chianti of ander italiaans is op zn plaats hier. Bedenk wel slechte wijn zorgt voor slechte smaak......

Voor de liefhebbers eventueel
Handvol zwarte olijven
4 gedroogde tomaten in stukjes
3 gedroogde pepertjes gesnipperd deze voeg je toe aan het vlees in de zak.

Snijd het vlees in flinke brokken (3x3 cm of groter). Meng dit vervolgens met het zout, de peper, paprikapoeder en het bloem. Flink zout en peper dan he. Het mengen gaat heel makkelijk wanneer je een plastic zak gebruik daar alles in mikt en vervolgens met gesloten zak door elkaar husselt. Doe hier vervolgens de gesnipperde ui en knoflook bij.
Dit gedeelte zou je al van te voren kunnen doen. Kan gerust een hele nacht in de koelkast liggen. Heb je dat gedaan haal het vlees dan wel op tijd weer uit de koelkast.

Het is nu tijd om je kooltjes te gaan aansteken De bedoeling is low en slow. Dus mik op een temperatuur van rond de 100-20 graden. Voor mijn 6qt Wolf betekent 10 onder en 4 boven. Bij sudderen moet de temperatuur vooral van onder komen. Echter wanneer je te veel kolen plaatst brand de boel op zeker aan! In het begin mag de temperatuur best iets oplopen richting 150 graden (een uurtje)

Bedek de bodem van je DO met de spekplakjes.
Leg hierop het vlees. hier bovenop de tijm-laurier-oregano-basilicum. De tomatenblokjes toevoegen. Niet roeren!!!!

Inmiddels zijn je kooltje er wel. Zet je DO op het vuur. En doe lekker niks.....

Na ongeveer een uurtje voeg je de wijn toe. Even een paar minuten het deksel eraf om de alcohol te laten verdampen. En weer niet roeren.

Weer een uurtje later (we zijn dus ongeveer 2 uur onderweg) voeg je de wortel en de bleekselderij toe. En je raad het al weer niet roeren.

En geniet. vooral van de geuren die nu al los komen. Van het buiten zijn, van het vuur. Enneh had je niet ergens een open fles goede rode wijn?

Een uur of 3 later.....dus runtime 5 uur of beter 2 uur voor het einde.
Voeg de sjalotten toe. En weer niet roeren. Oh ja het deksel er wel weer terug op doen niet blijven snuiven aan je pan....

Een uur later (1 uur voor het einde)
Voeg de paprika stukjes toe. Als je wil mag je nu alles door elkaar roeren maar het hoeft niet.
Voor de liefhebbers dit is het moment waarop je als je dat wil een handvol zwarte olijven en 4 gedroogde tomaten in stukjes erbij doet

Tagliatelle of polenta koken.

Het resultaat heerlijke saus met zoet gestoofde sjalotten, stukken paprika met nog wat beet en fluweelzachte stukken vlees. De hemel bestaat.....

Ik ben een groot fan van open vuur. Maar je DO (of gietijzeren stoofpan) kan ook in je oven. En het recept veranderd dan niet. Doe dan je oven het eerste uur op 160 graden en de rest van de tijd op 120 graden.


b7273619dee1906ede109983f443701b.jpg
febe01870923c89b03a751d81a57f673.jpg

//uploads.tapatalk-cdn.com/20161127/eec8f04afcfff7106fa293b6d9db441e.jpg[/IMG
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/20161127/7df72aec365e683c253abe44a99dff3d.jpg
57ffeff20142be4b80bf131426c6dddb.jpg
2fc9bd6d6b86e2fab3d4e0990fc689b5.jpg

831250506f6b37068f09b6918075596c.jpg
72a93a349a506ccc8902452d0bc1fb18.jpg
0ffc4f04211b5cc2dfff30f161541a8f.jpg
fb52e7deefff8365957f712f4efacd5d.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Oh ja Stracotto heeft wel de tijd nodig uur of 6-7! 


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
hoi Paulus, ik heb dit even hier naar toe verplaatst, als je ook het recept er nog bij zou willen zetten, maak je mij helemaal gelukkig  ;)
 
Hoi Leo. Sorry stom van mij dank voor het verplaatsen. Ik ga morgen ofzo het recept plaatsen. Jij ook een DO kok?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er lekker uit
 
paulus1972 zei:
Hoi Leo. Sorry stom van mij dank voor het verplaatsen. Ik ga morgen ofzo het recept plaatsen. Jij ook een DO kok?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

geen probleem, daar zijn we voor.
Ik heb samen met Peter W. meegedaan met de eerste DO wedstrijd eind oktober. vind het leuk om te stoeien met de DO
 
Ja dat stoeien is erg leuk. Ook het "vertalen" om recepten in de DO te gebruiken altijd erg leuk om te doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als t droog is wel....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Iets later dan gedacht maar belooft is belooft.

Voor 4 personen. Men neemt de juist DO (!) 6qt

1 kilo doorregen rundvlees (ik had sucade) Let wel vet is GOED zeker bij low en slow.
2 eetlepels Bloem
6 tenen knoflook gesnipperd
2 eetlepels paprikapoeder
zout
peper
200 gram spekplakjes . Pancetta is Italiaans spek maar ontbijtspek gaat ook prima
500 ml tomatenblokjes of stukjes
verse tijm (3/4 takjes)
4 blaadjes laurier (ik gebruik verse maar gedroogd gaat ook)
6 a 8 uien gesnipperd (hang natuurlijk af van de grote van je uien)
1 theelepel gedroogde oregano
1 theelepel gedroogde basilicum
2 (winter) wortelen in stukjes gesneden
4 stengels bleekselderij geschild en in stukjes
2 rode paprika's in stukjes (niet te klein)
10-12 sjalotten als ze heel klein zijn in z,n geheel ik doe ze in 2 of 4 stukjes
flinke scheut (zal ongeveer een halve liter zijn goede (!) rode wijn. Een chianti of ander italiaans is op zn plaats hier. Bedenk wel slechte wijn zorgt voor slechte smaak......

Voor de liefhebbers eventueel
Handvol zwarte olijven
4 gedroogde tomaten in stukjes
3 gedroogde pepertjes gesnipperd deze voeg je toe aan het vlees in de zak.

Snijd het vlees in flinke brokken (3x3 cm of groter). Meng dit vervolgens met het zout, de peper, paprikapoeder en het bloem. Flink zout en peper dan he. Het mengen gaat heel makkelijk wanneer je een plastic zak gebruik daar alles in mikt en vervolgens met gesloten zak door elkaar husselt. Doe hier vervolgens de gesnipperde ui en knoflook bij.
Dit gedeelte zou je al van te voren kunnen doen. Kan gerust een hele nacht in de koelkast liggen. Heb je dat gedaan haal het vlees dan wel op tijd weer uit de koelkast.

Het is nu tijd om je kooltjes te gaan aansteken De bedoeling is low en slow. Dus mik op een temperatuur van rond de 100-20 graden. Voor mijn 6qt Wolf betekent 10 onder en 4 boven. Bij sudderen moet de temperatuur vooral van onder komen. Echter wanneer je te veel kolen plaatst brand de boel op zeker aan! In het begin mag de temperatuur best iets oplopen richting 150 graden (een uurtje)

Bedek de bodem van je DO met de spekplakjes.
Leg hierop het vlees. hier bovenop de tijm-laurier-oregano-basilicum. De tomatenblokjes toevoegen. Niet roeren!!!!

Inmiddels zijn je kooltje er wel. Zet je DO op het vuur. En doe lekker niks.....

Na ongeveer een uurtje voeg je de wijn toe. Even een paar minuten het deksel eraf om de alcohol te laten verdampen. En weer niet roeren.

Weer een uurtje later (we zijn dus ongeveer 2 uur onderweg) voeg je de wortel en de bleekselderij toe. En je raad het al weer niet roeren.

En geniet. vooral van de geuren die nu al los komen. Van het buiten zijn, van het vuur. Enneh had je niet ergens een open fles goede rode wijn?

Een uur of 3 later.....dus runtime 5 uur of beter 2 uur voor het einde.
Voeg de sjalotten toe. En weer niet roeren. Oh ja het deksel er wel weer terug op doen niet blijven snuiven aan je pan....

Een uur later (1 uur voor het einde)
Voeg de paprika stukjes toe. Als je wil mag je nu alles door elkaar roeren maar het hoeft niet.
Voor de liefhebbers dit is het moment waarop je als je dat wil een handvol zwarte olijven en 4 gedroogde tomaten in stukjes erbij doet

Tagliatelle of polenta koken.

Het resultaat heerlijke saus met zoet gestoofde sjalotten, stukken paprika met nog wat beet en fluweelzachte stukken vlees. De hemel bestaat.....

Ik ben een groot fan van open vuur. Maar je DO (of gietijzeren stoofpan) kan ook in je oven. En het recept veranderd dan niet. Doe dan je oven het eerste uur op 160 graden en de rest van de tijd op 120 graden.




 
Graag gedaan. Had t Leo beloofd. Als je t gemaakt heb ben ik benieuwd wat je er van vind


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bedankt voor het recept, op de todo :)
 
Klinkt als een receptje voor op het 'to do' lijstje... eerst een DO kopen


Gr. Mike
 
Bedankt voor het delen gaat hier op de TODO!
 
@mike. Ik heb nog een spiksplinternieuwe in de aanbieding.......!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Smaakt nog beter. Probeer maar eens


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan