BasBQ
Beef en Steak

logee

 
 

steady eddy

Kooltjesharker
Berichten
164
ik heb sinds gisteren een logee in de vriezer.
een speenvarken van zo'n 9 kilo.
het plan is om tijdens koningsdag deze te roken in de proQ.
heeft er iemand goede suggesties voor kruiden/rubs?
 
wil je zelf maken of kant en klaar?

Op varken ben ik fan van Slap Yo Daddy original Rub, Big Bob Gibson en Harry's BBQguru rub!
 
Dit vind ik lekker.

Ingredi?nten (voor circa 10 personen)

3 Limoenen, gehalveerd
1 Speenvarken van ca. 5-7 kg
13 gepelde Knoflookteentjes
2 Eetlepels Oregano
60 gram Kappertjes
2 eetlepels olijfolie
1 theelepe zout
1 theelepel verse, zwarte peper
1 theelepel currypoeder
1 kleine appel


Bereidingswijze:



1)      Wrijf het speenvarken in met de limoenen en het sap hiervan.

2)      Snij de  knoflookteentjes zeer fijn en meng dit met de rest van de ingredi?nten in een kom. Wrijf dit in de buik holte van het speenvarken.

4)      Plaats het varken gedurende 24 uur, afgedekt, in de koeling.

5)      Verwarm de BBQ op 180 graden Celsius

6)      Leg het varken op de BBQ. Wel even de oren en het staartje inpakken met aluminiumfolie. Laat het varken gedurende 3,5 tot 4 uur doorgaren. Controleer de temperatuur in de bil van het varken. Deze moet minimaal 68 graden Celsius zijn of er moeten heldere sappen uitlopen wanneer er in geprikt wordt.

7)      Leg het varken op een grote schaal en doe de kleine appel in de mond.
 
Vergeet je niet om foto's te plaatsen steady eddy!!!!!!
 
hij is inderdaad nog naturel.
bedankt Mike en Big T voor de recepten.
Zal eens overleggen met mijn partner in crime wat hij wil.
Dinsdag ga ik hem langzaam aan laten ontdooien en vrijdag moeten de kruiden en andere smaak makers erop.
Zaterdagochtend gaan we dan een poging doen om haar een tijdelijk 2e leven te geven.
Foto's zullen uiteraard volgen.
 
Wil ik ook wel maar op een of andere manier " mag " het niet!!
Er komen hier geen complete kleine lieve varkensbeesies op de Q. Dan maar weer aan stukken hakken dat het niet meer op een dier lijkt!!!!
 
Herkenbaar Marco,  verpakt in doosjes is het prima maar herkenbaar worst het ineens zielig of vies  :(
 
MarBQ zei:
Wil ik ook wel maar op een of andere manier " mag " het niet!!
Er komen hier geen complete kleine lieve varkensbeesies op de Q. Dan maar weer aan stukken hakken dat het niet meer op een dier lijkt!!!!

Ik zou dat juist als een mooi leermomentje benutten. " daarom moet je dus zorgvuldig met vlees omgaan, het beestje is dat waard". Klinkt misschien wel heel erg tuttig of belerend van mij, maar zo heb ik dat wel altijd gedaan. Misschien wel omdat ik dat zelf echt heel belangrijk vond/vind. Maar dat is mijn insteek, ik wil je niet aanvallen.
 
Dominique zei:
MarBQ zei:
Wil ik ook wel maar op een of andere manier " mag " het niet!!
Er komen hier geen complete kleine lieve varkensbeesies op de Q. Dan maar weer aan stukken hakken dat het niet meer op een dier lijkt!!!!

Ik zou dat juist als een mooi leermomentje benutten. " daarom moet je dus zorgvuldig met vlees omgaan, het beestje is dat waard". Klinkt misschien wel heel erg tuttig of belerend van mij, maar zo heb ik dat wel altijd gedaan. Misschien wel omdat ik dat zelf echt heel belangrijk vond/vind. Maar dat is mijn insteek, ik wil je niet aanvallen.
Ja maar je loopt wel het risico om vegetariers te kweken  :-/
 
structor zei:
Dominique zei:
MarBQ zei:
Wil ik ook wel maar op een of andere manier " mag " het niet!!
Er komen hier geen complete kleine lieve varkensbeesies op de Q. Dan maar weer aan stukken hakken dat het niet meer op een dier lijkt!!!!

Ik zou dat juist als een mooi leermomentje benutten. " daarom moet je dus zorgvuldig met vlees omgaan, het beestje is dat waard". Klinkt misschien wel heel erg tuttig of belerend van mij, maar zo heb ik dat wel altijd gedaan. Misschien wel omdat ik dat zelf echt heel belangrijk vond/vind. Maar dat is mijn insteek, ik wil je niet aanvallen.
Ja maar je loopt wel het risico om vegetariers te kweken  :-/
Mijn kinderen hebben alleen ( soms) vegetarische verkeringen. En die lozen we heel snel weer. En Dochter heeft soms van die neigingen ( woont in Amsterdam, daar is dat hip), maar eet hier gewoon hele lappen vlees hoor, dus ik denk meer een geldkwestie.
Nee, flauwekul natuurlijk. Ik heb gewoon altijd zelf met hele kippen ( die al dood waren btw) gewerkt, dus mijn kinderen weten al vanaf pup dat een kipfilet niet in een bakje groeit. Ik sta zelf niet te trutten met vlees, en ga daar ook niet in mee als mijn kids dat wel zouden doen. " doe normaal" is hier de norm.
Maar misschien heb ik mazzel gehad, dat zou ook kunnen. Ik weet het niet.
Ik ben diep van binnen ook een beetje van mening dat sommige dingen aangeleerd worden, als ik soms zie hoe sommige vrouwen met vlees bezig zijn, sorry.
Waarmee ik niet zeg dat dit in dit geval ook zo is, ik ken de thuissituatie niet. En nogmaals het is mijn mening, zeker niet de absolute waarheid. ( alhoewel..... =))  )
 
Volgens mij zijn we een klein beetje afgedwaald Emiel. Gedraag jij je eens netjes.

ONTOPIC PLEASE!!!!!
 
Maak je er een mooi foto verslagje van. Daar kunnen anderen misschien wel weer van leren als ze ook eens een heel varken willen bereiden.
Ik blijf je iig even volgen... :)
 
we gaan beginnen.

het varkentje gereed voor kruiden en vulling.


gevuld, nog 1 dag de koelkast in en dan morgenochtend wacht de smoker.

ik heb hem gekruid(binnenkant) met een mengsel van: limoen, knoflook, gember en olijfolie.
ook heb ik de schouders ge?njecteerd met kruiden/ groente bouillon.
Daarna is hij gevuld met kruiden(salie, rozemarijn, tijm, citroengras) en groenten (wortel, lenteui, ui, venkel)

morgen meer.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan