BasBQ
Beef en Steak

Livar varkens.

azure

Sprokkelaar
Berichten
34
Ik vroeg me af of er leden zijn die ervaring hebben met Livar(Limburgse Varkens) vlees. Voor diegene die het niet kennen zijn dit Limburgse kloostervarkens. Ik kom er weinig over tegen. Maar mischien is dit een goed alternatief voor de Spaanse Iberico of de engelse rassen.
 
bij ons kan ik het bij de Hanos krijgen, ik heb nu een stuk buikspek in de vriezer liggen wachtend op een mooie bereiding...
 
Livar varken is een mooi Nederlands product. Op de Nederlandse kampioenschappen barbecue van de afgelopen twee jaar stond Livar op het menu.

Je kan het gewoon klaarmaken als andere varkensrecepten. De Sligro en de Hanos en soms de Makro in Nijmegen hebben het liggen.

Wel ietsje duurder maar dan heb je wel een mooi stukje vlees.
 
Heb het op de afgelopenn twee NK's mogen jureren en het is een heerlijk stukje vlees! Aanrader!
 
Makro heeft het ook.

Livar heeft ook een website,staan ook recepten op en de herkomst van het livar varken.
 
Ik kan me herinneren dat Jord op het andere forum een PP-simultaanbereiding met LiVar en de blauwe doos van de Makro heeft gemaakt, waar het uiteindelijke verschil alleen de prijs bleek te zijn.

 
Kobold ik denk dat vooral verschil maakt bij de betere stukken van het varken.

Heb ooit PP test gemaakt tussen biologisch, iberico en Makro. En behalve de prijs won de Makro ook op mooiste resultaat.

Maar op het NK vorig jaar de varkensrack van LiVar varken gezien en geproefd en dat was toch wat anders dan ik gewend was :)
 
Ik denk ook dat je daar gelijk in hebt Frits, wat ik ermee wilde aangeven is dat LiVar niet persé het beste resultaat geeft.
Bij bereidingen waarbij de vleessmaak meer terugkomt merk je het verschil wel degelijk, maar om de LiVar fricandeau te verzuipen in marinade voor saté is dan weer zonde van je geld....
 
usanyjut.jpg

Hierbij een foto van livarrack in een weave van livar zelfgerookt buikspek. Gegaard op 80 graden in wsm. Helaas geen andere foto's. Ik gebruik voor bacon altijd livarbuik is niet veel duurder.
 
Heb laatst livar in de vorm van sat? gegeten in een restauranthouder Weert, Limburg. Errrug de moeite waard! Heerlijk mals vlees
 
Ik heb al 2 jaar op het NK met Livar gewerkt. En dit jaar de 5e stek gehaald. Wat is dat een heerlijk stuk Hollands product. Zal zsm een foto plaatsen.
 
Ik heb zelf het genoegen gehad om de varkens "live" te mogen zien modderrollen bij Abdij Lilbosch ik woon er ong. 10 km van vandaan.
Natuurlijk heb ik het vlees ook kunnen proeven, het is, idien goed klaargemaakt, een heerlijk stukje vlees wat zeker de iets hogere prijs waard is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan