BasBQ
Beef en Steak

links heet, rechts warm

 
 

repel101

Vuurmaker
Berichten
64
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik voor heet eerst mijn nieuwe bbq uitgeprobeerd. Nadat de briketten mooi grijs gekleurd waren in de starter heb ik ze verdeelt in de kolenbakjes. Eentje links neergezet en eentje rechts. Opvangbak in het midden. Deksel erop en kijken wat de temp. Deed.
Nadat de bbq een uurtje aanstond kreeg ik het gevoel dat de linkerkant  van de briketten veel warmer waren dan de rechterkant.

Heeft iemand een idee hoe dat zou kunnen? Ik heb helaas geen foto's

Alvast bedankt,
Robert
 
Zelfde soort en aantal briketten per kant ?

Hoe zat je deksel erop, de lucht uitlaat in het midden ?
 
Haha zo'n verspiller ben ik nou ook weer niet. Het vlees lag in het midden.
 
Briketten niet uitgeteld, maar op het oog eerlijk verdeeld. Luchtopening in het midden achterkant.
 
je vermeld niet hoeveel verschil ,en of t wel een noemenswaardig verschil is.

maar hebt te maken met windrichting en waar de meeste trek staat in de bbq.
zou me dr niet druk over maken,de tijd ervaring leert hoe  de inrichting t beste kan.
 
Heb ik ook wel eens. Mijne hangt in een buitenkeuken, dus verplicht het deurtje open voor een goede luchtstroom.
Wind speelt ook een rol inderdaad. En anders een beetje spelen met je deksel-beluchtingspositie. Aldoende leert men.
 
Wat voor barbecue? Bij een weber OTX zitten bijvoorbeeld drie luchtsleuven in de onderkant. Dat kan ervoor zorgen dat ??n kant meer lucht krijgt.
 
Onderkant had ik open staan, ik zal atraks eens kijken of daar het verschil kan zitten. Lijkt me idd. wel een logische verklaring, dat er daardoor links meer lucht direct bij de briketten komt.
Vanavond  gaat de bbq weer aan, maar dan om even snel wat vlees op te grillen.

Van de week eens proberen of ik een bcc voor elkaar krijg.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Onderkant open? Boven open en met de onderkant  regelen dat is de correcte manier.
Maar bij mij ging vaak ??n kant uit dus ben ik op een bepaald monent over gestapt naar kolen maar aan 1 kant. Heb je ook meer roosterruimte.
 
Zo als Noskos aangeeft doe ik het ook. Vooral om wat de anderen al aangeven, door de wind en ongelijke ventilatie onderin krijg je ongelijke trek in de bbq.
 
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik gewoon nog maar veel moet gaan oefenen, zodat ik het allemaal beter onder de knie krijg.
En anders maar eens de kolen aan ??n kant leggen, ik had inderdaad het idee dat als ik de onderkant niet open had de rechterkant van de briketten uitging.

Laat ik maar eens beginnen met het uitzoeken van niet al te ingewikkelde recepten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan