BasBQ
Beef en Steak

Limburgs 'zoervleisj'

 

1012sabine1985

Kooltjesharker
Berichten
214
Hoi allemaal!

Vandaag was het weer tijd voor een mooie sessie Low & Slow: Limburgs 'zoervleisj' (zuurvlees) volgens het recept uit Lowlands BBQ van Jord Althuizen. Mijn schoonouders komen uit Limburg en hadden het recept al in het boek zien staan. Dat wilden zij wel eens eten! Vandaag was het dan zover...

Eerder deze week al 3 kilo sukade besteld bij de slager. Mooi aan één stuk zodat ik er zelf dikke plakken van kon snijden om te roken. Maar eerst mocht de sukade een nacht in de marinade: water, azijn, kruidnagel en laurier.
WhatsApp Image 2021-07-11 at 20.38.37.jpeg

Vandaag de Weber MTP aangestoken en mooi laten opwarmen tot 115 graden. Ik gebruik hierbij de rookring en platesetter, ideaal! Eenmaal op temperatuur wat chunks hickory hout erbij, vlees droog gedept en 3 uur laten roken.
WhatsApp Image 2021-07-11 at 20.38.37 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-07-11 at 20.38.38.jpeg

Daarna mocht het vlees van de bbq af zodat er plaats was voor de Dutch Oven. Hierin de uien lekker een beetje bruin laten bakken. Vervolgens de marinade er weer bij aangevuld met bruine suiker en appelstroop. Het vlees in blokjes gesneden en samen nog 2 uurtjes laten stoven. Op het eind wat ontbijtkoek erbij om de saus te laten binden en een nog rijkere smaak mee te geven. Peper, zout en wat tabasco maakten het af!
WhatsApp Image 2021-07-11 at 20.38.38 (2).jpeg

Mijn zwager wilde ook graag wat saté klaarmaken. Met de Indische roots van mijn schoonfamilie is dit geen straf. Heerlijk! Ik moet nog even vragen naar het recept, maar het is in ieder geval een authentiek recept vanuit de Indische oma.
WhatsApp Image 2021-07-11 at 20.38.38 (3).jpeg
WhatsApp Image 2021-07-11 at 20.38.38 (4).jpeg

Wat dikke frieten erbij, sla uit eigen tuin en we hebben weer genoten van een heerlijke maaltijd! Goedgekeurd door de Limburgse schoonfamilie, dit mag ik vaker maken!
WhatsApp Image 2021-07-11 at 20.38.39 (1).jpeg


Bekijk bijlage 25385

Bekijk bijlage 25386
 
Laatst bewerkt:
Heerlijke plaatjes. Dit moet gesmaakt hebben.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mooi gemaakt Sabine, ziet er heerlijk uit
 
Dat was een mooi stuk vlees mooie plaatjes weer en duidelijke beschrijving, het ziet er echt lekker uit.
Dat je het nog een keer "mag" maken zegt denk ik genoeg (y)
 
Ziet er erg smakelijk uit 'k denk dat we dat hier ook wel lusten. ;)
 
Sahine, wat een mooie creatie.
Dit kan alleen maar heel erg lekker gesmaakt hebben. 😋
 
Het wat inderdaad echt zo lekker!!! Ben gewend om zuurvlees te eten bij mijn schoonouders. Nu smaakte het minstens net zo lekker: zuur, zoet, zacht, alleen nu met een rooksmaak erbij. Niet te, maar lekker op de achtergrond. Super!
 
Staat hier ook op de to do list. Ben zelf afkomstig van beide Limburgen :D Aan de BE niet echt gekend, maar mijn moeder maakt het graag. Echter zien ze niet zo vaak en is het mss al 30 jaar geleden dat ik het nog gegeten heb.

Moet eerst wat gegadigden vinden die het kunnen appreciëren. Aan mijn vrouw krijg ik het niet verkocht omdat het moet marineren in azijn. Zonder dat ze het ooit gegeten heeft, is dat een no go. Al is het nog zo lekker, zal ze het blijven ontkennen en laten staan :D
 
Laatst bewerkt:
Staat hier ook op de tondo list. Ben zelf afkomstig van beide Limburgen :D Aan de BE niet echt gekend, maar mijn moeder maakt het graag. Echter zien ze niet zo vaak en is het mss al 30 jaar geleden dat ik het nog gegeten heb.

Moet eerst wat gegadigden vinden die het kunnen appreciëren. Aan mijn vrouw krijg ik het niet verkocht omdat het moet marineren in azijn. Zonder dat ze het ooit gegeten heeft, is dat een nog go. Al is het nog zo lekker, zal ze het blijven ontkennen en laten staan :D
Wat zonde dat ze het niet wil proeven. Is echt zo ontzettend lekker!!! Maar dat weet jij dan als geen ander ;). De zoete smaken maken het naast het zure helemaal af! Maar dat het
 
Wat zonde dat ze het niet wil proeven. Is echt zo ontzettend lekker!!! Maar dat weet jij dan als geen ander ;). De zoete smaken maken het naast het zure helemaal af! Maar dat het
Het zit vooral tussen haar oren. Als het woordje azijn erbij komt, zegt haar hersenpan dat het niet lekker is. Proeven doet ze wel, maar die hoeveelheid is zo klein dat je eigenlijk niets proeft en met het gedacht van de azijn vooral azijn wilt proeven. Met drank hetzelfde. 2 druppels op haar lippen noemt ze al proeven. M

Maar zij eet dan bv wel graag spruiten, risotto en quiche :D Dingen waar ik niet wild van loopt.

BTW, iemand een toprecept voor Zoer Vleisj?
 
Staat hier ook op de tondo list. Ben zelf afkomstig van beide Limburgen :D Aan de BE niet echt gekend, maar mijn moeder maakt het graag. Echter zien ze niet zo vaak en is het mss al 30 jaar geleden dat ik het nog gegeten heb.

Moet eerst wat gegadigden vinden die het kunnen appreciëren. Aan mijn vrouw krijg ik het niet verkocht omdat het moet marineren in azijn. Zonder dat ze het ooit gegeten heeft, is dat een no go. Al is het nog zo lekker, zal ze het blijven ontkennen en laten staan :D
Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet...
Op zich wel jammer want zo mis je toch wel veel.
Heb hier zo ook eentje thuis die nogal vaak een oordeel velt over een product/gerecht nog vooraleer ze er van geproefd heeft.
Ze heeft die mening al meer dan eens moeten bijstellen.
Mijn kinderen heb ik al van jongs af aan geleerd om van alles een klein hapje te proeven.

Als Belg ken ik dit gerecht niet maar ben wel nieuwsgierig om te zien hoe het zich verhoudt ten opzichte van ons stoofvlees.
Dus ik volg dit topic met plezier en indien er een recept wordt gedeeld dan zal ik dit zeker eens uitproberen.
 
Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet...
Op zich wel jammer want zo mis je toch wel veel.
Heb hier zo ook eentje thuis die nogal vaak een oordeel velt over een product/gerecht nog vooraleer ze er van geproefd heeft.
Ze heeft die mening al meer dan eens moeten bijstellen.
Mijn kinderen heb ik al van jongs af aan geleerd om van alles een klein hapje te proeven.

Als Belg ken ik dit gerecht niet maar ben wel nieuwsgierig om te zien hoe het zich verhoudt ten opzichte van ons stoofvlees.
Dus ik volg dit topic met plezier en indien er een recept wordt gedeeld dan zal ik dit zeker eens uitproberen.
Verschil is dat mijn vrouw niets bijstelt. Dat zit in haar hoofd, en eender hoe lekker, zal ze nog zeggen dat ze het niet lekker vindt.

Dit gerecht is vooral gekend bij de Nederlanders uit de Maaskant. De Belgen die het kennen, zijn vooral deze aan de andere kant van de Maas. In mijn geval komen mijn ouders elk van een kant van de Maas :D
 
Wat heerlijk zeg! En die saté, kan nu al niet wachten 😍
 
Staat hier ook op de tondo list. Ben zelf afkomstig van beide Limburgen :D Aan de BE niet echt gekend, maar mijn moeder maakt het graag. Echter zien ze niet zo vaak en is het mss al 30 jaar geleden dat ik het nog gegeten heb.

Moet eerst wat gegadigden vinden die het kunnen appreciëren. Aan mijn vrouw krijg ik het niet verkocht omdat het moet marineren in azijn. Zonder dat ze het ooit gegeten heeft, is dat een no go. Al is het nog zo lekker, zal ze het blijven ontkennen en laten staan :D
Ik geef me al op als gegadigde 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan