BasBQ
Beef en Steak

Lichtgerookte rollade van buikspek

A

Abbe

Gast
Mijn neef (be?digd carnivoor en aankomend tondelzoeker) en ik hadden zin in het bereiden van een stevig stuk vlees. Het werd een stuk buikspek van een goed varken.
We begonnen onder een blauwe hemel, maar halverwege begon het te plenzen.
Ach, elk weer is barbecue weer.

Ingredi?nten


1,5 kilogram buikspek aan een stuk zonder zwoerd
2 liter water
150 gram coloroso zout (ik kreeg het van de slager mee)
10 gram hele zwarte peper korrels
4 gram hele kruidnagel
2 gram tijm heel
2 gram gemalen foelie
5 blaadjes laurier
Appelsap
Rookhout whiskey

Een aluminium bak voor in de barbecue


Een mooi stuk buikspek van 1,5 kg zonder zwoerd


Maak de pekel ruim van te voren zodat deze later goed afgekoeld en doorgetrokken is.

Breng 1 liter water in een roestvrijstalen pan aan de kook en voeg het zout, peper, kruidnagel, tijm, foelie en de laurier toe.
Laat dit geheel 10 minuten zachtjes koken met de deksel op de pan.
Voeg hierna het resterende water toe en laat de pekel rustig afkoelen en doortrekken.

Wanneer de pekel afgekoeld is kun je het spek toevoegen en dit 8 uur laten pekelen.
De pekel zoals je hem hier ziet is als het pekelen klaar is. Het colorossozout heeft het vlees en de pekel licht rood gekleurd. Je kunt ook gewoon zout gebruiken, maar dan ziet het vlees er wat grauwer uit.


Hierna het spek in huishoudfolie wikkelen en een nacht laten rusten.

Haal het spek uit de huishoudfolie en dep het droog.


Ik heb de lap vlees opgerold. Als de lap helemaal open zou liggen, vond ik hem te dun en zou hij m.i. te snel garen met een kans dat het vlees droog zou worden. Ik had hem ook dubbel kunnen laten (zie eerste foto), maar opgerold leek me leuker. Het valt niet helemaal mee om er een stevige rol van te maken :)


Zorg dat de barbecue op 110?C t is en plaats het spek op het rooster met daaronder een schaal gevuld met appelsap.
Hou de barbecue op een constante temperatuur van 110?C.
Laat de kerntemperatuur van het vlees oplopen tot 70?C.
Met het opgerolde buikspek duurde dat ca. 3 uur

De aluminium bolletjes naast het vlees zijn rauwe bieten. Gepofte bietjes zijn verrukkelijk en veel steviger en zoeter dan de doodgekookte exemplaren uit de supermarkt.
De appelsap verdampt langzaam en cre?ert en wat vochtige atmosfeer in de bol van de Weber.
Dat zorgt voor een goede warmteoverdracht een een betere hechting van de rook.
Ik denk dat bier (Pilsner) i.p.v. appelsap ook lekker zou zijn.
De snippers whiskyhout heb ik in aluminiumfolie gewikkeld met een paar gaatjes er in.
Met dit pakketje heb ik wat gespeeld als ik de barbecue toch open moest doen. Eerst op het rooster boven de briketten (dun straaltje rook), later rechtstreeks op de briketten (erg veel rook), toen half op de briketten (net voldoende rook).



Weer of geen weer het is altijd BBQ-weer, samen met mijn neef (aankomend tondelzoeker) hebben we in de stromende regen gebarbecued. Ook gezellig :)


Ik laat gebraden / geroosterd vlees altijd rusten. In dit geval 20 minuten.


Klaar


In plakken van ca 1 cm gesneden.
Eigenlijk zijn het gewone doorregen varkenslapjes c.q. speklapjes. Maar het pekelen en het langzame garen en de rook maken het echt heerlijk. Het vlees is heel sappig, zacht maar toch stevig.

Een aanrader!

De inspiratie voor het recept kwam van http://www.royaalrecepten.nl/?nav=gerookte_spek


 
lijkt me helemaal lekker, bedankt voor het delen
 
Lekker lekker!
 
Terug
Bovenaan Onderaan