BasBQ
Beef en Steak

Less is More: Artisjok

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.803
Beste BBQ-Vrienden!

Het seizoen was ernaar... we gingen smullen van artisjokken. Blaadjes trekken en dan dopen in een lekker sausje en het vruchtvlees langs je tanden leeg schrapen. Echt smullen en we zijn ook nog gezegend met kinderen die dat zalig vinden. Vanwege de maandelijkse uitdaging waar ik altijd graag aan mee doe gingen we deze keer dus niet koken maar mocht de artisjok lekker op de BBQ!

Dus een mooie bereiding gezocht en gevonden bij Big Green Egg. Meesterkok Leonard Elenbaas had een mooi receptje met een kruidenolie en een saffraan mayo. Dat leek me wel wat en bovendien een hele mooie pure simpele bereiding dus passend in het thema.

SDJ_4525.JPG


Op de markt bij de groenteboer deze 4 prachtige exemplaren gevonden.

Kruidenolie maken van rozemarijn en tijm, knoflook en olijfolie:

SDJ_4528.JPG


SDJ_4533.JPG


Toen kreeg ik ineens enorme dorst... ik had trek ik een mooie gerste-smoothie:

SDJ_4538.JPG


Ik maakte er ook een mooie saffraan-mayo bij:

SDJ_4541.JPG


Die saffraan moest lekker langzaam al z'n smaak (en kleur) afgeven dus het is goed om die ruim tevoren te maken.

Toen mocht eindelijk de BBQ aan!

SDJ_4544.JPG


En de ster van de show mocht ten tonele verschijnen!

SDJ_4547.JPG


Kruidenolie was ook al lekker doorgetrokken... daar krijg je de gemiddelde schoenzool nog lekker mee, wat een smaak en geur!

SDJ_4558.JPG


Elk half uurtje even bijkwasten met die kruidenolie voor mooie glans maar vooral ook mooie rijke smaak:

SDJ_4580.JPG


Met de saffraan mayo erbij was het echt smullen!

SDJ_4591.JPG


Bedankt voor het kijken, veel plezier met de wedstrijd!
 
Ziet er prima uit Sander en de artisjokken zijn zo lekker een beetje lastig eten maar de smaak is heerlijk.
En wat een schitterende foto waar het gouden licht uit de blaadjes van de artisjokken straalt. (y)
Veel succes en plezier bij de wedstrijd.
 
Laatst bewerkt:
Schitterende fotootjes weer Sander, heerlijk!
Succes met de wedstrijd weer
 
Kerel, naast dat je weer mooie plaatjes heb geschoten is vooral de keuze voor artisjokken een hele goeie.
Als het thema ooit eens "weer eens wat anders" wordt kan je deze gewoon opnieuw insturen.
top man, artisjokken (y)
 
Kerel, naast dat je weer mooie plaatjes heb geschoten is vooral de keuze voor artisjokken een hele goeie.
Als het thema ooit eens "weer eens wat anders" wordt kan je deze gewoon opnieuw insturen.
top man, artisjokken (y)

Gaat volgens mij niet lukken Rick Volgens de regeltjes moet de reportage van deze maand zijn :cry:
 
Gaat volgens mij niet lukken Rick Volgens de regeltjes moet de reportage van deze maand zijn :cry:
ach, @Sander72 heeft hier al zoveel krediet opgebouwd, hij is bijna forum-meubilair. Dat zien de moderators wel door de vingers 😂
 
Dat ziet er geinig uit zeg, het moet haast wel lekker zijn. Ben erg benieuwd hoe dat smaakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
ach, @Sander72 heeft hier al zoveel krediet opgebouwd, hij is bijna forum-meubilair. Dat zien de moderators wel door de vingers 😂
Zou je denken? Ben ik niet zo zeker van 't zou meten met twee maten zijn maar ik ben met je eens dat de reportage het wel verdiend hij is schitterend.(y)
 
Dank u, dank u!
 
Dat ziet er fantastisch uit Sander. Erg leuk idee. Ben erg benieuwd hoe dit gesmaakt heeft
 
Very nice! Zou graag een paar blaadjes plukken ervan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dit ziet er weer super uit leuk recept ook


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik heb alle ingrediënten inmiddels hier... op welke temperatuur en hoe lang op het ei?
 
Ik hou er wel van. Alleen het komt er nooit van... Dat schrapen met de tanden, duurt me ook te lang... :eek:
 
Ik heb alle ingrediënten inmiddels hier... op welke temperatuur en hoe lang op het ei?

Excuses, ik las niet eerder mee. Het is een origineel bge recept. Daar kun je makkelijk op googlen, daarom had ik het niet vermeld. Ik deed het anderhalf uur op 180°C rooster temperatuur. Dus niet je dome maar op het rooster gemeten.

 
En dan gewoon even testen, het blaadje moet makkelijk los laten als je eraan trekt. Als dat niet zo is, iets langer garen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan