BasBQ
Beef en Steak

Lentekriebels; Tagliata di Manzo, gegrilde groene asperge, parmezaan en risotto

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.654
Door corona voor de derde keer een autoreis naar Toscane en Amalfi kust uitgesteld. Ja er komen betere tijden....

Derhalve een italiaans recept opgezocht. Nl Tagliata di Manzo. Manzo is toscaans voor thuis (blijven) :unsure:
Dit recept heb ik aangevuld met gegrilde groene asperges en een risotto van cheffin di casa.

Een ribeye van 750 gr. Rustig laten ontdooien. Dun ingesmeerd met olijfolie en voorzien van gemalen peper en italiaanse kruiden.
Q klaar gemaakt voor indirect garen. Dome temp. 150 C. Dikste deel, 3cm, naar de kolen toe. Dunste deel is 2 cm.

IMG_4229.jpg
IMG_4230.jpg



IMG_4232.jpg


De steak is mals en gaart snel. Iets meer offset gelegd.
Toch maar ff genoten van het lente weertje.
IMG_4234.jpg


Na 40 min. is de steak op een kerntemperatuur van 48 C. Gaat nu ff snel dus helaas geen foto.
Ondertussen al een bakje houtskool aangestoken. Dit in de kolenmandjes gedumpt en deze onder de seargrate gezet.
Nu ff alles op temperatuur stoken.

Voor het searen van de ribeye eerst de asperge op de seargrate. Oei, daar moet je ff bij blijven ipv foto's maken,
IMG_4238.jpg


Na de asperges het seargrate nog wat doorgestookt. Steak heeft na het rusten een kerntemperatuur van 49 C.
Aan 2 zijden geseard. Tijd in totaal 2 minuten. Kerntemp. opgelopen naar 53 C.

IMG_4240.jpg
IMG_4241.jpg
IMG_4242.jpg


Bij 53 C. als een haas de steak eraf. 5min. laten rusten. In de tussentijd al het plankje voor de fotowedstrijd opgemaakt.
Zeer feestelijk de steak doorgesneden. Van een stuk plakjes gesneden voor de opmaak.
IMG_4243.jpg


Ivm de lage zon stand en dito schaduwvorming de foto's in de schaduw gemaakt.

IMG_4251.jpg



IMG_4252.jpg


Bedankt voor het lezen. Het heeft prima gesmaakt.
Opm.
Dit was een zeer zachte steak met een vetrand erin. Ivm de stevigheid heb ik het uitwendige vet niet getrimd.
Volgende keer toch weer een kern van 52 C aanhouden. Heeft net wat meer "rouge"
 
Laatst bewerkt:
Wat een mooi bordje, zal gesmaakt hebben. Ik ben gelukkig afgelopen jaar nog tussen de twee golven naar Toscane afgereisd. Fantastisch gebied met heerlijke gerechten!
 
Mooi bordje, Peter! Keer wat anders dan de overheerlijke stoofpotjes ;)
 
Mooi bordje, Peter! Keer wat anders dan de overheerlijke stoofpotjes ;)
Stoofpotjes tijd is ff geweest.
Wel binnenkort nog ff een babi rica rica maken . 😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Mooi bordje eten hoor.
En nog even volhouden. Volgens hugo kunnen we over enkele maanden weer genieten van onze vrijheid.
 
Getver Peter. We mogen wellicht niet op vakantie maar met zo'n gerecht, een wijntje en het weer van vandaag breng je mij toch in de vakantiestemming. Stuur je je adres even door?
 
Getver Peter. We mogen wellicht niet op vakantie maar met zo'n gerecht, een wijntje en het weer van vandaag breng je mij toch in de vakantiestemming. Stuur je je adres even door?
Ha Marc, Kom je met een tent of een caravan?
 
Heerlijke plaatjes Peter. Water loopt me in de mond. Je cuisson ziet er toch heerlijk uit. En verder door gegaard maakt het toch weer makkelijker te verteren 😎
 
Dat ziet er oprecht uit als Toscane 🤤
Afgelopen september tussen de covid pieken door voor het eerst door de apennijnen getrokken met de auto, prachtig gebied! En ook soortgelijke tagliate en ook het Chianti Classico wijntje natuurlijk 🍷
 
Wat een geweldige reportage en mooi vastgelegd !
Dit ziet er echt heerlijk uit. Heb het meteen opgeslagen bij favorieten en ga dit zelf ook gauw een keer maken. 💪;)(y)
 
Heerlijk plaatjes, toch een beetje Italiaanse vakantie zo...
 
Waar was mijn uitnodiging 🤔 schitterend gemaakt 😍, mijn complimenten, dit is echt een maaltijd voor Jetje
 
Waar was mijn uitnodiging 🤔 schitterend gemaakt 😍, mijn complimenten, dit is echt een maaltijd voor Jetje
Ik had de uitnodiging naar Ewald gestuurd.🤣🤣 ...

Maar troost je, het heeft lekker gesmaakt. Laatste restjes steak gisteren met pezo als voorgerecht. 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan