BasBQ
Beef en Steak

Lekkerder gaat Char Siu niet worden

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
Een van mijn grotere passies is toch wel de Aziatische keuken in zijn ruimste begrip.
Char Siu is 1 van mijn favoriete gerechten bij een goed Chinees restaurant, maar je hebt er ook een hoop bagger tussen zitten.
Heel vreemd maar de lekkerste Chinese gerechten eet je vaak in die kleinere eettentjes met witte tegeltjes aan de muur en TL-verlichting aan het plafond.
Vorige week was ik met @noskos aan het appen over Char Siu, ik was nog niet helemaal Happy met mijn huidige receptuur.
Hij vertelde mij dat hij de basis van Robin van Aziatiche ingredienten.nl heel interessant vond.
Dus weer allerlei recepten van voornamelijk Chineze mensen bekeken en die van Robin, die hadden allemaal wat overeenkomsten.
Wat ik bij de 1 miste kwam bij de andere weer terug.
1 ingrediënt trok mijn aandacht, die kwam overal in voor, Mei Kuei Lu Chiew, dat is Chineze Rozenlikeur/wijn
53% Alcohol vrij zoet en een sterke Hint van Rozengeur, maar je ruikt en proeft ook iets van de Japanse rijstwijn Sake erin.
Laat het maar weg of gebruik Sherry of Sake was het devies. Echt niet dit is echt de finishing touch in het recept.
Van een lekkere Char Siu maakt deze likeur een geweldige Char Siu.
Heel decadent heb ik de Marinade gebruikt met Iberico Secreto. Het was fantastisch, al had een stuk buikspek of varkensschouder/nek had ook geweldig geweest.

honing, stroop, gemberwortel geraspt, hoisinsaus, gele-bonensaus (taotjo),1 blokje rode gefermenteerde-tofu (sufu) = Nam Yu (Red soybean curd), lichte sojasaus,
chinese rozenlikeur = Mei Kuei Lu Chiew, vijfkruidenpoeder (homemade), sesamolie, knoflook, rode voedselkleurstof

Indirect op de BBQ 2x 8 min gegaard op 200 gr.C en in de tussentijd 2 keer gelakt met de overgebleven marinade
daarna direct kort afgegrild, je moet natuurlijk oppassen dat al die suikers niet verbranden.
Lekkerder dan dit ga ik Char siu waarschijnlijk niet eten.

DSC_1989.JPG
DSC_1995.JPG
DSC_1998.JPG
DSC_2001.JPG
DSC_2005.JPG
DSC_2014.JPG
DSC_2017.JPG
DSC_2019.JPG
DSC_2023.JPG
DSC_2034.JPG
DSC_2037.JPG
DSC_2038.JPG
DSC_2041.JPG
DSC_2042.JPG
DSC_2046.JPG
DSC_2048.JPG
DSC_2050.JPG
 
Ziet er heel lekker uit 😋
 
Zit hier gewoon te kwijlen. Bedankt voor het delen Ewald.
 
Wow! Schitterend gerecht zo Ewald.
Dat moet moet zeker gesmaakt hebben
 
Ik kan hem bijna proeven Ewald, bijna 😜
Ik ga ook maar eens opzoek naar die rozenlikeur. En we kunnen natuurlijk nog op zoek naar nog betere ingrediënten 😜
 
Zo, dat ziet er waarachtig lekker uit zeg.
 
Het water loopt me in de mond😋
 
Dat lijkt me heel lekker. Maar hier geen toko of iets dergelijks in de buurt. Dan maar genieten van jouw mooie plaatjes! Mooi gedaan!
 
O,o, o, Oh. Wat ziet dat er lekker uit. Char siu is sowieso lekker maar nu weet ik dus niet eens of ik wel een echt lekkere geproefd heb....

Mooi dat je met het zoeken naar de juiste ingrediënten hem precies zo hebt als je zou willen .
 
Laatst bewerkt:
De smaak druipt van de foto’s af
 
Terug
Bovenaan Onderaan