Beef en Steak

Lekker amateuristisch dingen testen.

Dr. Truffel

Sprokkelaar
Geen idee waarom, maar ben er benieuwd naar en zal de temperatuur regelmatig controleren. Gewoon een zak goedkope troep van de action om te kijken of zoiets werkt en wat het doet. Als het blijft doorgaan tot het einde is het al een groot succes zoals ik het zie. Stel dat het werkt dan kan ik er iets op doen in alu folie om te gaan roken van een marinade als voorbeeld, dat roken is dan een mooi experiment op hele lage temperatuur.

Start: 15:00 en de eerste met een gasbrander aangestoken.

IMG_3946[1].JPG

IMG_3947[1].JPG

IMG_3948[1].JPG

Laatst bewerkt:
Als test heb ik er een bodempje pindaolie er in gedaan, omdat ik anders niets te meten heb van temperatuur (geen smaak en kan tegen hitte). Vervolgens bedacht ik mij dat als het nu wel werkt dit idee van kolen, dat ik dan maar beter iets kan ophalen zodat ik ook echt rook krijg om over te brengen naar de pindaolie.

Snel wat rookhout van de action opgehaald die ik vanmorgen zag liggen (half uurtje weken volgens mij), citroen en sinaasappel raps erbij en verder eerst maar niets. Wie weet kan ik echt rook maken als mijn treintje door blijft gaan. Zal het over een half uur wel zien of die het nog doet en wat de temperatuur van het olie is.

Edit: 16:20 / kreeg de indruk dat er geen warmte meer was en had de luchtsluizen op een kwart, dat werkt dus niet en heb ze nu allemaal vol open gedaan.

IMG_3949[1].JPG

Laatst bewerkt:
Voor het aansteken van briketten kun je het beste een starter gebruiken met de briketten erin en wat (bruine) aanmaakblokjes eronder.
Als je regelmatig maar een paar briketten aan wilt steken kan het handig zijn om (ook) een kleine starter aan te schaffen.
Zie bijvoorbeeld hier: https://www.eco-logisch.nl/merk-Ecobrasa-119

Trouwens leuk om te lezen hoe enthousiast en voortvarend je met je nieuwe hobby aan de slag gaat!

Ik ga het opzoeken, hartelijk dank voor het advies.

---

Alle luchtsluizen open en dan begint het wel op temperatuur te komen en lichtelijk te gloeien, ik kan het deksel met mijn hand nog met gemak aanraken en zal later de temp controleren.

Hout heeft een half uurtje in het water gestaan en heb wat rasp erbij gedaan in de folie en lukraak maar gaten geprikt. Het is nu afwachten of het ook gaat roken en er geur komt. Wellicht smoort de folie de kolen weer, maar kom er later wel achter. Het is in ieder geval leuk om te proberen en wie weet dat het gaat werken.

IMG_3950[1].JPG

IMG_3951[1].JPG

IMG_3953[1].JPG

Rookhout weken heeft totaal geen zin
Wel leuk om te zien hoe fanatiek je van start gaat. Maar loop jezelf niet voorbij in je experimenten veel ervan is al veelvuldig gedaan/geprobeerd

Gewoon leuk om te proberen en heb nu toch niets beters te doen. Maar ik heb in elk geval een hele lichte rook en ruik duidelijk alle geuren nu. Maar nu ik de meters er in heb hangen zie ik dat de temperatuur te hoog is, dus nu alle sluizen dicht en de bovenste op de helft. Het doel is een 22 graden ongeveer bovenin en in de olie max 35 (hoewel deze in een verkeerde bak zit die tegen de kolen aankomt). Maar tot nu toe ben ik tevreden want heb iets wat werkt ondanks slechte controle. Verstand op nul en ervaring opdoen.

Ik zet er morgen wel een geheugenkaart in zodat ik over vele uren kan registreren.

IMG_3961[1].JPG

Laatst bewerkt:
Blijft nog op 58 graden, maar prop er gewoon iets in om te kijken of de smaak overgebracht gaat worden. Dus een plak kaas van Gouda 48+ Jong belegen en een twee uur er niet meer naar kijken en bluffen dat het goed gaat komen :ROFLMAO:

Zie het over twee uur wel en ga er niets meer aan doen nu.

IMG_3962[1].JPG

Ik begrijp het gevoel van dingen willen testen, maar waarom niet gewoon houtskool erop en een paar burgers o.i.d? Heb je iig een fatsoenlijke burger om te eten na het testen. ;)

Ik heb er vertrouwen in en kan door het gleufje zien dat de kaas niet smelt, de temperatuur blijft rond de 60 graden tot nu toe en kan (mits de kolentrein door blijft gaan) een stuk zalm opleggen voor een paar uur. De smaken van het rookpakketje zouden daarbij prima moeten kunnen en de geur is heel mooi aanwezig zonder verbranding of overheersing.

Paar hamburgers van een bbq geloof ik wel in. Ram hem aan en bak het gaar, dat is niet wat ik wil en vind het helemaal niet erg om fouten te maken.

Paar hamburgers van een bbq geloof ik wel in. Ram hem aan en bak het gaar, dat is niet wat ik wil en vind het helemaal niet erg om fouten te maken.

Als je mij zo'n burger voorschotelt, bedank ik liever. Ook daar valt een hoop aan te verprutsen, of de andere kant op: je kunt hele lekkere burgers maken van zelf gekruid gehakt (en je kunt zelf ook het gehakt nog zelf malen). 😉

Maar goed, ieder z'n ding. Ik hoop dat de zalm straks goed lukt 😁. Eet smakelijk vast!

Goed. Eerste kaas geproefd na 45 minuten omdat deze te zacht begon te worden. Ik proef heel licht de appel en sinaasappel, maar van de citroen niets. Verder een te scherpe rook smaak aan de kaas, alsof ik chemische kolen gebruik. Al met al lust ik het wel, maar verre van perfect.

Temperatuur bleef telkens rond de 60, maar na 1/3 van de kolen stikt alles en gaan ze uit, je krijgt de temperatuur dan niet meer stabiel met de bestaande lucht schuifjes. Was dat wel gelukt, dan zou dat treintje een uur of 10 kunnen doorgaan schat ik zo in.

Als ik de nieuwe onderdelen binnen heb ga ik dit weer opnieuw proberen. Verder eens opzoek naar kolen online en ander aanmaak spul.

Als je mij zo'n burger voorschotelt, bedank ik liever. Ook daar valt een hoop aan te verprutsen, of de andere kant op: je kunt hele lekkere burgers maken van zelf gekruid gehakt (en je kunt zelf ook het gehakt nog zelf malen). 😉

Maar goed, ieder z'n ding. Ik hoop dat de zalm straks goed lukt 😁. Eet smakelijk vast!
Ik begrijp je punt en snap wat je bedoelt, daar ben ik het ook wel mee eens dat zelf hamburgers maken en goed bakken iets anders is.

In dit geval ging het puur om het effect van de kolen eens te testen. Daarna dacht ik ineens aan rook spullen van een eerder testje. Verder had ik geen vlees of iets in huis omdat ik niet van plan was om daadwerkelijk iets te gaan maken. Maar ja, dan werkt alles ineens en het snelste wat ik kon bedenken was een stuk kaas wat ik nog wel in huis had. Op die manier kon ik testen of er überhaupt smaak van het roken overgebracht zou worden.

IMG_3965.jpeg

Truffel pielen en prutsen is leuk en je goed recht maar je bent nu het wiel aan het uitvinden.
Lees je wat verder in en denk aub ook aan je gezondheid!

Kaas roken doe je doorgaan "koud".
En de kaas moet je daarna een paar weken weg leggen zodat de rook smaak zich verdeeld.
Net gerookte kaas smaakt naar een asbak.

Succes met je experimenten.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Als aanvulling op de opmerking van @Cherrywood.
Het is goed om je bewust te zijn van wat temperatuur doet met bacteriën. Lees bijvoorbeeld deze pagina van het Voedingscentrum.
Samenvatting: bij alles buiten de koelkast wat niet heet genoeg is om de bacteriën te doden kan het heel snel goed mis gaan.

Daarom wordt zalm bijvoorbeeld of 'koud' of 'warm' gerookt. Koud roken van zalm doe je dan ook wanneer het buiten kouder is, zodat de gevaarlijke temperaturen niet bereikt worden,.
Bij warm roken (low & slow) is de temperatuur altijd 100+ graden zodat de bacteriën aan de oppervlakte snel dood zullen gaan. Bij vlees (met uitzondering van dingen als gehakt) zitten de bacteriën vooral aan de oppervlakte, dus dan is het geen probleem dat het langer duurt voordat de kern de 'veilige temperatuur' (60 a 70 graden) bereikt.

Succes verder met de experimenten!

Dit heeft het dus gisteren een aantal uren volgehouden… knap werk.

Voor vandaag een dubbele rij en alle schuiven open laten. Geen bak er in of rook spul, puur kaal met deksel er op. Af en toe meten voor temperatuur en kijken of deze nu wel door blijft branden (maak de action briketten op en ga er geen gerechten op bereiden, deze stinken echt!).

Mooiste is dat als de spullen binnen komen en er onderin het lucht rooster komt, dat ik het verschil weet.

Al met al rookt het nu hevig met een scherpe penetrante lucht. Wil ik dit soort dingen doen dan moet ik goede kokos briketten ophalen. Zag al veel advies voor welke soorten en waarom.

IMG_3968.jpeg

IMG_3971.jpeg

Laatst bewerkt:
Temp

11:30 80

12:00 86

12:20 91

12:45 100

13:00 110

Tot nu toe ziet het er zo uit (leuk om te weten dat het as niet door het rooster valt en moet ik dus aanpassen).

IMG_3974.jpeg

13:20 125

13:35 130

13:45 131

14:10 130

IMG_3975.jpeg

14:35 135

15:00 134

15:30 128

16:15 120

IMG_3976.jpeg

16:50 116

17:20 105

17:40 95

18:00 92

Afgebroken

IMG_3978.jpeg

Laatst bewerkt:
Goed. Eerste kaas geproefd na 45 minuten omdat deze te zacht begon te worden. Ik proef heel licht de appel en sinaasappel, maar van de citroen niets. Verder een te scherpe rook smaak aan de kaas, alsof ik chemische kolen gebruik. Al met al lust ik het wel, maar verre van perfect.

Temperatuur bleef telkens rond de 60, maar na 1/3 van de kolen stikt alles en gaan ze uit, je krijgt de temperatuur dan niet meer stabiel met de bestaande lucht schuifjes. Was dat wel gelukt, dan zou dat treintje een uur of 10 kunnen doorgaan schat ik zo in.

Als ik de nieuwe onderdelen binnen heb ga ik dit weer opnieuw proberen. Verder eens opzoek naar kolen online en ander aanmaak spul.
Volgens mij word aangeraden dat wanneer je kaas (koud) rookt, het eerst een week in een vacuumzak te bewaren anders eet je asbak.

Heb het zelf nooit geprobeerd (staat op de planning) maar heb dat ergens ooit gelezen.

@Aart van Maren er zijn op het forum meerdere draadjes over het roken van kaas.
2 a 3 weken wegleggen in vacuüm of folie is wel het minimum bij de meesten. Maar smaken kunnen en mogen verschillen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Terug
Bovenaan Onderaan