BasBQ
Beef en Steak

Le Colombo de Poulet Guadeloupéen

 
 
 
 
 

Bram

Gerijpt
Berichten
4.966
Beste BBQgenoten,

Zo als jullie wel hebben kunnen zien heb ik afgelopen maand verstek laten gaan. Hier in het dorp ging Carnaval door, en ja... Dan is deze jonge zijn ruggengraat zwak en staat ie gelijk vooraan in de kroeg. We hebben op het werk dan ook een lang weekend vrij en ik had me voor genomen dat weekend ook voor de fotowedstrijd te gaan, Echter voor dat ik het wist was het dinsdag en de maand voorbij. Wat moet ik nu met al die ingrediënten.... Gewoon maken dat gerecht natuurlijk. We zullen het maar als een soort van Brabants kwartiertje zien zeg maar

RIMC1777.JPG


Het recept heb ik opgedaan tijdens een tripje begin dit jaar. Alles zat nog vol in de Lock down maar deze gozer moest voor z'n werk naar Guadeloupe. Kraantje met probleempjes en of ik er heen zou willen om het op te lossen. Vooruit dan maar, ik ga wel.

IMG_0752.JPG


Verschrikkelijk afgezien. 29gr volop zon. Creools eten en drinken....

Met de mannen van de haven gesproken en gevraagd wat nou een echt lokaal en favoriet gerecht was wat zij daar graag aten. Unaniem Kip Colombo. Dat ook gelijk die middag gegeten en het was inderdaad erg lekker. Gelijk de gerechten aldaar opgezocht en op de todo gezet. Kraantje ondertussen weer aan de gang geholpen mensen blij. Gelijk maar wat te drinken ingeslagen en de laatste dag wat uitzitten voor de vlucht naar huis vertrok.
Ondertussen begonnen met het vertalen van het recept en eenmaal thuis aan gekomen kwam ik er achter dat de Colombo kruiden bij ons helemaal niet te verkrijgen zijn.. lekker handig. Met wat kunst en vliegwerk toch een zakje van die kruiden deze kant op kunnen krijgen en het recept kon uiteindelijk vandaag gemaakt worden. Daar gaan we

IMG_1148.JPG


Ingrediënten voor 4 personen

1 kg kippendijen
6 teentjes knoflook
1 sjalot
1 ui
2 bieslook (optioneel)
4 takjes peterselie (liefst plat)
1 takje tijm of een klein boeket garni
1 Spaanse peper
2 eetlepels colombo poeder
1 courgette
1 aubergine
3 aardappelen
2 peeën (optioneel extra groente)
citroensap (bij voorkeur groen)
15 cl kokosmelk
1 theelepel koriander en anijs
olie
witte azijn
zout peper

Begonnen met het marineren van de kip. Zout, peper, 4 geperste knoflookteentjes, 1/2 fijngesneden peper, gehakte sjalot handje koriander en 1/2 theelepel anijs. Besprenkel met een beetje azijn en hup de vacuüm zak in. Dit heb ik in de ochtend gedaan. Het recept vraagt om minimaal 1u marineren. Ik heb het pas in de avond uit de marinade gehaald.

IMG_1149.JPG


IMG_1151.JPG


IMG_1154.JPG


Het vlees heeft nu mooi kunnen marineren. Tijd om op de BBQ te gaan. Ik heb de stukjes kip eerst voorzien van een beetje rook. Daarna aangezet boven direct vuur. Tijdens het roken van de kip had ik mooi tijd om de mise en place te maken voor het verdere gerecht. Hiervoor moesten alle ingrediënten klein gemaakt worden om later samen met de kip in de DO te gaan.

IMG_1157.JPG


IMG_1158.JPG


IMG_1159.JPG


IMG_1160.JPG


Kipje was klaar. Nu kon het pannetje op het vuur en het kokerellen kon beginnen. Eerst de uitjes fruiten. Kippetjes er bij. Daarna de groentes erbij en als laatste de kruiden toevoegen. Dan rest nog enkel de boel onder water zetten en het gerecht kan gaan prutellen.

IMG_1161.JPG


IMG_1162.JPG


IMG_1163.JPG


Oei, pannetje te klein... de grote pan was uitgeleend. Dus had ik wat te snacken tijdens het bakken en braaien

IMG_1164.JPG


IMG_1165.JPG


IMG_1166.JPG


IMG_1167.JPG


Dat kon mooi gaan stoven. Na een drie kwartier de deksel van de pan gehaald en de DO boven directe hitte geplaatst. Zo kon de saus mooi inkoken. De laatste 10 minuten kon de kokosmelk er bij.

IMG_1169.JPG


IMG_1170.JPG


IMG_1171.JPG


Dat ruikt al heerlijk in de tuin. Lekker het zonnetje er bij. Ik was helemaal zen. Ondertussen binnen nog wat rijst gekookt. Alles is klaar dus konden we naar binnen en aan tafel. Even het bordje leuk opmaken en we konden aanvallen

IMG_1172.JPG


IMG_1174.JPG


OMG wat is dit zalig BBQgenoten. Ik kan het een ieder aanraden dit recept eens te gaan maken. Volgende run wel in de grote DO natuurlijk. Dan passen er meer groenten bij en is het gerecht meer compleet. Ik waande me even terug op het mooie eiland Guadeloupe helemaal TOP

Bedankt voor het kijken en lezen
Bram.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal mooie foto’s mooi recept en wat ziet t er heerlijk uit. Top gedaan zeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er erg lekker uit zeg!

Wat moet ik me bij die kruiden voorstellen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Heerlijke bijdrage Bram, bedankt voor het delen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Wat een fantastisch gerecht broer. Een lang weekend aan de Heineken uit plastic glazen heeft blijkbaar niet al je smaakpapillen vernietigd 😜.

Google leert mij trouwens dat er "Colombo" varianten verkrijgbaar zijn in Nederland/België. Of deze in de buurt komen 🤔. https://www.jumbo.com/producten/verstegen-pure-specerijen-mengeling-colombo-50g-170453STK


 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Fantastisch en blijkbaar ook een spannende job als je zo mag rond gaan door de wereld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Bram, wat een mooi verslag. Gerecht ziet er geweldig lekker uit.
Ga dit eens nader bestuderen en op de ellenlange "To-Do direct List" zetten.

Ik zie dat jij nog zo'n gaaf knoflook schreddertje hebt. Die van mij is helaas overleden.

;) ; O ja, welke straf voor het niet terug brengen van de uitgeleende ketel ga je toepassen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Top verslag bram.
Ziet er fantastisch uit kerel.

Nog een rummetje na gedaan? ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Mooie reportage! Ook hier op de todo.
Carnaval heeft ook hier effect op de ruggengraat 😂
Zo'n knoflook grinder ken ik niet! En even googlen leert me dat er veelal slechte kwaliteit te koop is, toevallig een linkje naar een goede kwaliteit?
Ennuh groene citroen? Da's toch gewoon unnu limoen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Ziet er erg lekker uit zeg!

Wat moet ik me bij die kruiden voorstellen?

De kruiden mix is ook zelf te maken. Alleen was er al een zakje onderweg. Dus was mijn zoektocht vrij vlot gestaakt.
Hierbij een lijstje met kruiden die er iig in gaan. Er zijn natuurlijk ook verschillende varianten op het eiland die van familie op familie verschillen.


Colombo kruiden

1 el fenegriekzaad
1 el (bruin) mosterdzaad
3 el korianderzaad
3 el komijnzaad
1 el zwarte peperkorrels
4 el geelwortelpoeder (turmeric)
1 tl kruidnagels
 
Wat een fantastisch gerecht broer. Een lang weekend aan de Heineken uit plastic glazen heeft blijkbaar niet al je smaakpapillen vernietigd 😜.

Google leert mij trouwens dat er "Colombo" varianten verkrijgbaar zijn in Nederland/België. Of deze in de buurt komen 🤔. https://www.jumbo.com/producten/verstegen-pure-specerijen-mengeling-colombo-50g-170453STK


1e link uit assortiment. En kwam van Curaçao
2e winkel geweest. Ook collega’s met de winkel in de buurt gevraagd zonder succes.
3e had gekund.

Maar zo als gezegd. Er was een kruidenmix onderweg. Die ook echt van het eiland zelf kwam. Dus de zoektocht was gestaakt. Laatste optie was zelf maken. Dus had ik wellicht in jou kruidenkast moeten rommelen broer 😎
 
Ziet er weer fantastisch uit Bram.
Mooi uitgebreid verslag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Met veel genot gelezen Bram. Carnaval vieren na 2 jaar niet is ook belangrijk. Wat een concurrentie was dit geweest voor de fotowedstrijd, top kerel!
 
  • Geweldig
Waarderingen: Bram
1e link uit assortiment. En kwam van Curaçao
2e winkel geweest. Ook collega’s met de winkel in de buurt gevraagd zonder succes.
3e had gekund.

Maar zo als gezegd. Er was een kruidenmix onderweg. Die ook echt van het eiland zelf kwam. Dus de zoektocht was gestaakt. Laatste optie was zelf maken. Dus had ik wellicht in jou kruidenkast moeten rommelen broer 😎
Spijtig, bier en rum genoeg, maar mijn fenegriek is op😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Mooi gerecht, en altijd leuk om internationale bijdrages te zien


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dat ziet er weer heerlijk uit Bram, even wat aansterken na dat carnaval natuurlijk ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan