BasBQ
Beef en Steak

Last meal ribs

Nicon

Stoker
Berichten
314
Beste genoten,

Geen betere reden om de bbq op te stoken dan voor een tweetal rekken dik bevleesde spareribs! Dit paartje bij de Sligro gehaald en een beetje moeten trimmen om wat overtolling vet te verwijderen samen met het vlies. De avond ervoor ook nog een dry brine met alleen zout.

476196D7-D1FB-4D15-B146-6D6DB27CE39B.jpeg


De ribs heb ik zonder binder voorzien van laagje Memphis Dust van Meathead en even een kwartiertje laten zweten alvorens ze bij 140 graden op de bbq te leggen. Ik heb marabu van F&F gebruikt. Rook kreeg ik van een mooi stuk kersenhout en appelhout, met dank aan @mafkACE !

F848BCA8-288C-4F59-9645-C86EB4A888B1.jpeg


Na twee uurtjes rook was de bark en kleur goed en heb ik de een van een foil boat voorzien als uitprobeersel, de ander mooi ingewikkeld met een beetje boter en bbq saus.

362DCBA6-C4EA-489D-B405-4C9406AD8466.jpeg


Na 45 min waren de ingewikkelde ribben 94-95 graden en mooi mals, de ribben in de foil boat hadden ietsjes langer nodig. Uiteindelijk heeft de foil boat er dik anderhalf uur over gedaan om op 94-95 graden te komen en ook mals te zijn.
Beide nog 10 min terug op de grill om de glaze te laten opdrogen en klaar!

46F89C9D-B145-4320-91B3-FDB3A599052E.jpeg
E4D20822-E207-4DCC-8C2B-F27E0ED9E335.jpeg


De kinderen en mijn vrouw gaven de voorkeur aan de ingewikkelde ribben, die waren toch net ietsje sappiger en malser. Ik vond de extra bark van de foil boat wel lekkerder!

7076846C-7F22-4214-B351-56A3E9A62B62.jpeg


Dank voor het lezen!
 
Mooi verslag en prachtig resultaat. Ik ben ook altijd goed te spreken over de ribben van Sligro. mooi Experiment om ze zo naast elkaar te garen, en beter vergelijk is er niet.
 
Heerlijk, zal gesmaakt hebben!
Memphis Dust van Meathead is bij mij al jaren de favoriet, geef de rub de laatste tijd wat meer pit dan is die voor mij helemaal top!
 
Lekkere ribbels. Zien er prima uit.
 
Deze had ik even gemist.

Mooi resultaat!
Erg gaaf ook om 2 manieren zo langs ernaar te proberen.
 
Je ribbels zien er heeerlijk uit! ook leuk dat je zelf wat probeert en dus ook een andere voorkeur prefereert dan de rest van je gezin.
Heb je de run van gisteren hetzelfde uitgevoerd of weer wat veranderd?
 
Je ribbels zien er heeerlijk uit! ook leuk dat je zelf wat probeert en dus ook een andere voorkeur prefereert dan de rest van je gezin.
Heb je de run van gisteren hetzelfde uitgevoerd of weer wat veranderd?
Ik meen dat @Klumsy gisteren een run gedaan heeft als ik de chatbox goed begrepen heb😉.

Maar zoals ik ze hierboven heb gemaakt maak ik ze (bijna) altijd. De tijden wisselen een beetje afhankelijk van hoe lang de ribben in elke fase nodig hebben, en soms gebruik ik wel een binder van mosterd of een beetje water. Maar Meathead heeft dit recept niet voor niets “Last meal ribs” genoemd dus ik verander er weinig aan.😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan