BasBQ
Beef en Steak

Lardo

 
 

Mosseltje

Stoker
Berichten
481
Vandaag een hoop vlees gekocht om worst van te maken maar ik had nog een stukje rug vet over.
600grm is precies mooi om mee te experimenteren.

Knoflook
Laurier
Peper
Tijm
Jeneverbes
Rozemarijn
En heel veel zout.

Dit alles in een donkere plastic bak. (Heb helaas geen marmeren kuip tot mijn beschikking)
Donker is belangrijk want licht en vet gaan niet goed samen.
Metaal en zout is ook geen aanrader dus vandaar plastic.

Tja, over 6 maandjes maar weer eens een update geven.  :)

5ef9d36fca9774b95ed70bba7b75de5b_zpsl3ocaovr.jpg


b6cfa3d94afcf9b41003a440cd459e82_zpsnkxso40h.jpg


4280b29e9739a29c55b92a786aaab003_zpsytyfskks.jpg

 
Ik heb zelfs nog nooit Lardo gegeten dus weet niet eens wat ik aan het maken ben.  :blush:
 
structor zei:
Mosseltje zei:
Ik heb zelfs nog nooit Lardo gegeten dus weet niet eens wat ik aan het maken ben.  :blush:
Haha geweldig, ik weet het ook niet  :-/ dus ik ga dit eens aandachtig volgen!

Je aandacht zal wel verslappen vermoed ik.
Volgens het recept hoef ik nu 6 maanden niks meer te doen, haha


Ceriel zei:
Leuk, ik blijf ook volgen. Staat de bak in de koeling, of gewoon ergens op een kast?  ;)

Heb de bak met een stukje plastic en een elastiekje afgesloten en deze onderin de koelkast gelegd.
Zat er eerst aan te denken om hem ergens in de kruipruimte weg te zetten.
 
Ben ook benieuwd.. Ga het denk ik ook maar eens proberen!
 
Leuk, ik heb een poging gedaan met een klein stukje ruggenvet, drie weken zouten
en daarna een maandje drogen. het hangt nog, dus ik weet nog niet wat het resultaat zal
zijn.
 
Status update:  Het ligt nog steeds onder in de koelkast.  :)]

 
Hmm Lardo! Hele zomer in Italie gegeten, echt het lekkerste broodbeleg wat er bestaat :)

Ik gebruik het ook graag als boter, als het dun genoeg gesneden is verdwijnt het volledig als je het opwarmt. Prachtige pasta sauzen dus.

Damn, na het lezen van de links van Marcel ben ik erachter gekomen dat ik 3 nachten in dat plaatsje heb gezeten zonder te weten dat het de lardo-hoofdstad van de wereld is :) Dat was dus afgelopen zomer toen ik zoveel lardo heb gegeten....
 
Status : Onveranderd. Ligt nog steeds onder in de koelkast.  :)

 
Lardo is wel een echt 'eaters food'. Botermals, smaakvol vet, heerlijk op een bruschetta. Ik heb het in Toscane enkele malen gegeten. Heerlijk. Maar ja, wel beetje vet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan