BasBQ
Beef en Steak

lange schone verbranding in offset

G

Giel1983

Gast
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een fijne american smoker 13". Ik heb voor de smoker gekozen omdat hij veelzijdig is en natuurlijk ook omdat hij er super stoer uitziet  B-). Hij is van zware kwaliteit 4 mm dik plaatstaal.
Ik ben er wel achter gekomen dat je er echt mee moet leren omgaan. De temperatuur constant houden, en het verkrijgen van blauwe rook is de uitdaging.
Met kokosbrikketten krijg ik tot nu toe de schoonste verbranding maar helemaal geen rook. Ik steek meestal eerst de kokosbriketten aan en gooi daar een groot blok hout op. Dan wacht ik tot de witte rook weg is en gooi ik een iets kleiner stuk eik bij voor de juiste smaak. Daarna laat ik de smoker op temperatuur komen. Kokosbrikketten zouden langer moeten branden maar ik vraag me af of het hout dat ik eraan toevoeg daar geen negatief effect op heeft. Daarnaast word het moeilijk na een uur of drie wanneer de meeste brandstof op is. Vanaf dan moet ik er iedere keer wat bij gooien maar dat laat de temeperatuur weer schommelen. Teveel hout tegelijk geeft vieze rook en alleen maar briketten bijgooien is een dure grap, zeker als ik ecobrasa gebruik. Voor een PP heb ik zo 5 kg ecobrassa er doorheen gestookt en een paar kilo hout.

Ik zoek dus een brandstof die een lange en schone verbranding geeft en de juiste techniek. Uit de kokosbrikettentest was mijn oog gevallen op Terlanco en de Hot Devil staaf briketten. Kan ik die het beste met de minion methode gebruiken in de smoker? En het hout er gewoon bovenop gooien? Wat hout betreft koop ik momenteel van die zakken brandhout bij de hornbach. Is een mix van hardhout. Kan ik beter kleine stukken gebruiken of dikke? Ik hoor graag jullie tips zodat ik meer uit mijn smoker kan halen.
 
Giel1983 zei:
Voor een PP heb ik zo 5 kg ecobrassa er doorheen gestookt en een paar kilo hout.

dat was voor mij de reden om een zuinige geisoleerde oven te bouwen en die stoere brandstofvreter  aan de kant te zetten.

k heb de smoker wel eens ingepakt  met lasdekens en baby dekbedjes en dat gaf wel minder schommelingen in temperatuur.
en was met koud regenachtig winderig weer wel iets zuiniger in t stoken toen maar desondanks blijft een offset smoker een grootverbruiker.
je zou de evt kieren met kachel koord kunnen dichten maar of hij dan veel zuiniger wordt betwijfel ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan