BasBQ
Beef en Steak

Lamsstoofschotel op de DO

goosebumps

Sprokkelaar
Berichten
45
Na heel veel meegekeken te hebben op dit forum zal ik ook maar eens posten wat ik dit weekend gemaakt heb. De DO heb ik nog niet zo heel lang dus de eerste keer dat ik dit recept maak heb ik helemaal het recept van kampvuurkok gevolgd. Ik heb mijn DO in de Bastard gezet voor het verwarmen.

https://kampvuurkok.nl/de-ultieme-verse-jus/
https://kampvuurkok.nl/lamsstoof-met-vadouvan/

Hier staat de jus net op. Als vlees heb ik een lamsschenkel gebruikt die ik nog had liggen in de vriezer.
P6vOMCBs-bO6XjzuckMsFJ3l32t9fEjn1GDgchjX3PUHkO_8Aj9US4xDdokbdODXMkvaQNORGIaG0wr_yk-FZGvhqGuzxDGxmxVXpIQqZZa559lzm4pZsNuGM3SWVSzEg-bCjYYR8oc=w2400


De jus is bijna klaar. Alleen nog even zeven (helaas geen foto van de gezeefde jus)
69zdmzeXbGMbnwZlGpqRs2JTqFA0w9Tb4dYqkyIPBz90_yOAdQMjCyHf1wAA_73J0Dzo6dgDG3YPmWgjI3F1ViMA49On_DER3pQV82eeAlLO5f7wEHInCXjmd-A8q97uJLVLfXo38ew=w2400


Dit zijn de ingredi?nten voor de stoofpot. De lamsprocureur ligt hier in een alu pannetje bij de afzuiger, dan ontdooit hij sneller. Ik heb ze niet voorgebakken in de pan hoor! ;)
-ucuMQNEKOfHJ5iEkrOOm45Vx0WV3rwyztHIa3UpEsx8zTpGNBGRqcIfNgIlJD3xHyasQoWw4riIbcIG4PWNtQ1rKzKu3LOzBH-6Wn5w317cuuEY1OUl1MdX9F4pkfxpe8Tt-PLH8vg=w2400


Ff aanbraden met knoflook en ui
_NNWobktqjUU1LAne96OmXmPIQCpOWfMHFjrBYATL2H2p571i_Ib9iQ_AvHEHl8fY8dgLOOtbxoNzB0a5KNNd1x2yVs9XXqRt-tThZ-1pDvyY2niMYjYOytYIlqXDo-i0v809z0vOXQ=w2400


Paar uur later is hij klaar
_L33J5W8xAZDIRXU3bqyHd7MOtFnTQgxdriNu9-X76ZIc6-ZKDNQdeS0eWqG8g2HYW5uSfFt73-GAbbgfYmqp8tm4QsdWluB7LTQpnHkKkP88jfyhB5GuCevpqgulN-_WZ30PGsKTmo=w2400


Quinoa erbij en aanvallen!  :D Oja, nog wat ingemaakte komkommer erij voor een 'zoetzuurtje' erbij.
C82-go7PZgBh6WdA-0ZtJOfQG9gyLYapPhUDXJjyA_BopliV7m29iLYk3-7nQ8X_xqXxvyY3G1UjwdsfQIWFeuQSzdCxSQoQXaxp6OwMiRqurxknw1mnR9RH79xq2q-vnTrBuegRb3U=w2400


Het was heerlijk. Er zat een lekkere rooksmaak aan door de Marabu houtskool van Black Ranch. Ik denk dat deze met name tijdens het inkoken van de wijn erin gekomen is. Mijn vrouw is er niet zo'n fan van. Iemand nog een gouden tip om dit de volgende keer wat minder aanwezig te laten zijn?


Groeten,
Tom!
 
Lekker stoofpotje hoor. ;)
Op welke van de smaakjes is je vrouw niet zo dol?
 
Lekker hoor
 
Ik had deze willen proeven. Lijkt mij echt heerlijk. Deze zet ik op mijn todolist.
 
Ziet er watertandend lekker uit, de jus/sausje heeft ook een schitterende kleur, de quinoa mag je houden ;) zijn wij hier geen liefhebber van.
De eerste keer vonden we het wel aardig maar vervolgens ging het steeds meer tegen staan.

Het recept van de Lamsstoof zou niet misstaan in het receptendeel (Hint, Hint, Hint)

Normaal gesproken moet houtskool zo neutraal mogelijk zijn, en gebruiken we rookhout voor de rooksmaak.
Marabu vind ik persoonlijk een heel neutrale houtskool waarbij bijna geen luchtjes of smaakjes vanaf komen.

Als er geurtjes van de houtskool komen als je het hebt aangestoken, betekent dit bijna altijd dat het houtskool niet goed gepyroliseerd is en dat er nog teerresten in het hout(skool) aanwezig zijn. Die moeten er simpel gezegd nog uitdampen, wachten en ruiken tot je geen rare luchtjes meer ruikt.
In kleine concentraties zijn er mensen die deze smaak met rookhout associeren (jij blijkbaar ook) er zijn ook veel mensen die deze rooksmaak (teer) als smerig ervaren (jouw wederhelft blijkbaar.)

 
@Hans: De rooksmaak vind mijn vrouw niet zo lekker. Kennelijk dus van een matige pyrolyse van het hout.

@Ewald: Het klopt dat na verloop van tijd de geur van de houtskool veel minder werd. In mijn beleving was de Acacia van Black Ranch veel neutraler, iig ook wanneer het net aangestoken is.
Het recept is identiek aan die van kampvuurkok in de linkjes, dus een beetje dubbelop om het in de recepten thread te gooien denk ik. Mijn aanvullingen: Heb vooral gezorgd dat de het vocht goed indikte, dat geeft onder ander ook de mooie kleur denk ik. Ik heb rustig aan gedaan met Vadouvan want ik vind dat die kan overheersen. Dat was nu niet het geval. Het gerecht had een hele mooie diepe smaak. Een aanrader wat mij betreft. Kan ook heel goed met rijst of gepofte aardappels!
 
Mooie pot eten. Daar is niks mis mee. Had ik wel gelust

Wat betreft houtskool. Vul je Kamado of BBQ altijd met de hand. Giet niet de zak klakeloos leeg in je Q. Allerhande rommel en stof wat ook in de zak zit komt in je BBQ te liggen. Stukken schors, stukken plastic van de bigbags waar de houtskool in vervoerd was. Of zo als Ewald zegt stukken slecht verkoold hout.
Door met de hand te vullen kun je deze zaken er mooi uit houden. 
 
Thanks Bram. Dat is een goede tip. Ik had inderdaad wel klakkeloos de zak gekieperd  :blush:
Soms vis ik er nog wel wat uit maar lang niet altijd. Dit keer had ik zelfs bijgevuld toen ik ook de wijn ging indikken met de deksel dus open... De koude houtskool ging daarbij weer extra geuren.  Dat kan wel eens de grootste oorzaak zijn geweest.
 
Lekker, stoofschotels uit de DO  :D    Ook altijd zo leuk om te maken en ze smaken nog beter met dit weer.
Deze gaat zeker op de to do lijst.
 
Ziet er heerlijk uit. Fantastisch recept ook. Die ga ik zeker ook eens proberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Moet je zeker doen. Erg lekker. Klein tipje nog. Ik vond een half uurtje voor de koolraap en peen op het laatst aan de korte kant. Ook de courgette mag net wat langer dan net voor het serveren wat mij betreft.
 
Erg lekker! Ik heb paar weken terug een gietijzeren wokpan op de kop getikt.
Een goede reden om je gerecht ook eens te maken.  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan