BasBQ
Beef en Steak

Lamsschouder

 
 
 

Rolaanndd

Stoker
Berichten
397
Omdat ik toch ook eens een gooi wil gaan doen naar de Hall of Fame betreft de fotowedstrijd, plaats ik hierbij mijn topic!

Vorige week heb ik in een opwelling een lamsschouder meegenomen bij de Sligro, welke dus net niet indirect past op mijn 57 rooster..  :-? Gelukkig heb ik een WSM dus het is de bedoeling om hem low&slow te gaan bereiden en op te knopen (ja je leest het goed..) in mijn WSM.

Het betreffende stuk:


Hij ligt nu lekker twee uurtjes te zwemmen in een standaard pekel:


Na het afdrogen ingesmeerd met een rub van paprika, basilicum, tijm en kerrie.


En daar hangt 'ie...


Het past allemaal net, hij hangt denk ik 2 cm boven de waterpan.. Het is wel echt spannend, als het touw loslaat dan kunnen we naar de friettent haha.

Na 3 uur low & slow bij ongeveer 102 graden, het resultaat:



En wat vonden we er van?

Je kan merken dat het een stuk werkvlees is, een erg uitgesproken smaak. Het smaakt in ieder geval anders dan andere stukken van het lam, het kan van mijn lijst af en daar blijft het ook. Het is niet echt iets voor herhaling vatbaar! Best zonde, want had er meer van verwacht. Maar goed, weer een hele ervaring rijker! :)
 
Man, wat een bonk vlees.
Succes kerel!
 
Bijgewerkt :)
 
zou je er voor de zekerheid niet een stalen draad of haak bij gebruiken? friettent is ook lekker maar wel zonde :)
 
Erug benieuwd. Bij de turkse slager gaapt ie me al een paar keer aan maar nog geen tijd voor gehad
 
Mooi schoudertje hoor! Lijkt me een stoer stuk vlees om te bereiden. De keren dat ik lamsschouder heb gegeten was bij De Klos in Amsterdam dat was altijd smullen. Ik zet hem op m'n to do.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
mooi stuk vlees, ben benieuwd naar het eind resultaat
 
sieb zei:
zou je er voor de zekerheid niet een stalen draad of haak bij gebruiken? friettent is ook lekker maar wel zonde :)

Het is gelukkig gelukt haha! Eind resultaat is bijgewerkt.
 
Tot welke temperatuur ben je gegaan?
Ik zou het, denk ik, als varkensschouder behandelen, dus tot het door en door gaar is gestoofd en je het met 2 vorken uit elkaar kunt trekken.

Tip: zet je vervolgfoto's gewoon onderaan de post, veel van ons bekijken alleen de laatste reacties sinds het laatste bezoek en hoeven dan niet te zoeken naar je update  ;)
 
Ceriel zei:
Tot welke temperatuur ben je gegaan?
Ik zou het, denk ik, als varkensschouder behandelen, dus tot het door en door gaar is gestoofd en je het met 2 vorken uit elkaar kunt trekken.

Tip: zet je vervolgfoto's gewoon onderaan de post, veel van ons bekijken alleen de laatste reacties sinds het laatste bezoek en hoeven dan niet te zoeken naar je update  ;)

Ik ben tot 70 graden gegaan... Maar nu je het zegt lijkt het me voor in het vervolg (als dat er nog komt voor een lamschouder) een goed alternatief.

Thanks voor de tip btw!
 
Nou ben ik geen slager, maar is 1,5 kilo voor een lamsschouder niet wat veel? Dacht dat die meestal rond de kilo waren? En daarmee de vraag, zou dit geen schapenvlees zijn, wat misschien verklaart dat het niet is wat je ervan had verwacht, aangezien schaap toch wel anders smaakt dan lam?
 
dennis zei:
Nou ben ik geen slager, maar is 1,5 kilo voor een lamsschouder niet wat veel? Dacht dat die meestal rond de kilo waren? En daarmee de vraag, zou dit geen schapenvlees zijn, wat misschien verklaart dat het niet is wat je ervan had verwacht, aangezien schaap toch wel anders smaakt dan lam?

Er zat nog bot in, dat aardig wat woog. Maar thanks voor je meedenken! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan