BasBQ
Beef en Steak

Lamschouder van de WSM

 
 

Freek92

Vuurmaker
Berichten
90
Vandaag stond er een lamschouder op het menu. Het plan was deze te bereiden tot 55 graden, mooi ros?. De schouder eten we samen met couscous en een sausje.

Eerst maar eens begonnen met het wegsnijden van de zilveren vliesjes. En wat inkepingen gemaakt voor rozemarijn en knoflook. Vervolgens de schouder ingesmeerd met ras el hanout. Dit om het een beetje een marokaanse touch te geven.
60adfe7e285d36964bf52d00dd39e4d9.jpg

(Hier moest die nog ingesmeerd worden met de ras el hanout)

De WSM was op temperatuur(120?) en de schouder ging er omstreeks 15:00 uur op. Dit aangezien ik geen idee had hoelang het zou gaan duren. Schat dat en uurtje of 3 wel genoeg moet zijn.

De kerntemperatuur ging vlug omhoog en al snel kwam ik erachter dat we op dit tempo om 16:00 uur zouden kunnen gaan eten. Dit was niet helemaal de bedoeling dus er voor gekozen om de schouder tot 88? te laten gaan om het zo meer te kunnen pullen.
f71d1d1bf0a91bbede186b55b3d0b813.jpg

Ondertussen een yoghurt munt saus gemaakt. Na een paar uurtjes wachten begonnen met de bijgerechten. Voor de couscous salade de WGA even aangestoken om de paprika en feta te kunnen grillen. Verder wat munt erbij en klaar.
4ea9b48445df66fbd582d05a280ddede.jpg


De skillet moest ook aan het werk vandaag. Hier kwamen wat kikkererwten met paprikapoeder en komijnpoeder. Deze gebakken tot de buitenkant een beetje knapperig was en binnen zacht.

Uiteindelijk was de lam klaar en kon deze even gaan rusten.
a7f93ceb3b5b57ad6106ae2775556d28.jpg


Tafel dekken en aanvallen!!
763cd749979d0df5bd9d6066cfab8b0a.jpg

0f4c576aa9bfaad3eb39373406613ae0.jpg


Conclusie:

Helaas was er weinig te vinden over het bereiden van een lamschouder. Moest dus zelf een beetje uitproberen. Hij heeft er 4 uur op gelegen (ook even ingepakt met folie). Opzich geen verkeerd resultaat.
De schouder zelf was goed van smaak, al waren de kruiden niet echt terug te proeven. Ook was de lam niet helemaal te pullen, maar kwam wel goed van het bot af.
Het blijft een hele uitgesproken smaak hebben die af en toe wat minder prettig is. De bijgerechten pasten er goed bij en vielen goed in de smaak.

Verstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk

 
Lekker.
Zo te zien is er weinig meer over, da's altijd een goed teken :D
 
Hans zei:
Lekker.
Zo te zien is er weinig meer over, da's altijd een goed teken :D

Heb jij goed gezien šŸ˜€
 
Niet helemaal mijn stuk vlees maar het ziet er wel lekker uit! Mooie combinatie van gerechten ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan