BasBQ
Beef en Steak

lamsbout

 
 
 
 

JaapAap

Pitmaster
Berichten
575
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. een lamsbout. Ik heb voor het weekend een lamsbout uit gehaald nu vind ik talloze recepten op het web en op het genootschap ook enkele. Maar mijn vragen zijn:

langzaam door en door garen of langzaam ros? garen? Wat zijn jullie ervaringen?

Bij voorbaat dank.
 
Ben benieuwd naar de tips! de mijne de vorige keer geheel mislukt  :-S
 
Lamsboutje hier gilt om een muntsausje, langzaam garen op 150 graden C tot 55-56 graden en daarna even afgrillen.
andersom kan ook eerst grillen en daarna naar 56-57 graden kern.
Met een lamsrack doe ik hetzelfde maar dan eerst altijd grillen en daarna rustig indirect verder garen tot 57 graden
Sommigen hier vinden Lam op 54 graden helemaal geweldig, ik vind hem dan iets te rauw, (terwijl ik wel van bloody rood vlees bij rund hou)
Lam wordt snel taai als je hem verder doorgaart en hij niet meer rose is, dan kun je hem beter in een stoof doen.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=6540.0
 
+1, al zit ik iets lager qua kerntemp.
Ik haal de bout er af op 51/2, laat hem dan even rusten (kan je mooi andere dingen doen en fikkie opstoken). Kern loopt dan echt wel wat op tot 55 en de sappen trekken weer door.
Daarna vlak voor opdienen even lekker afgrillen.
Maar is afhankelijk hoe ros? je het wilt
 
Dank allen,

Ik ga hem denk ik bereiden zoals beschreven in hete kolen. Eerste rustig naar 51 graden en dan nog even affakkelen geloof ik. De lamsbout staat nu in de natte rub. (Marokkaanse stijl)  :D
 
volgens mij is een mooie lamsbout heerlijk, de stukken well done aan de buitenkant zijn net zo lekker als de rose kern.

en hier komt het meestal aan de eettafel wel goed tussen de mensen die van gaarder en van rood houden  ;)

 
Het is gelukt. Erg lekker super mals! Her en der dichter bij het bot was het wat te ros? voor mij.

4fd4fe4fe3b5f0df24ced0eda1b167dd.jpg

4bb34c4c186ad4be22406cc05a40008c.jpg

75ac50cbe478b0fab3152355fd59e6b1.jpg

55e4ef96bfb523053528c9953b2a8180.jpg

f0c4e118885db79b2c258babbcef2c4e.jpg

0f15ae56c652e9f0ba347c348b4faa89.jpg
 
ziet er mooi uit! dat het rond het bot rauw is, krijg je al snel. tenzij je heeeel low en slow gaat garen. maar je wil ook je probe niet tegen het bot aan hebben dus je moet toch ook een klein beetje op gevoel/ervaring bepalen of het klaar is.

gewoon het bot met te rode stukjes nog even op de hete grill gegooid? het is ook de volgende dag koud nog heel lekker mocht je leftovers hebben. met brood en een zoetje (compote, honingdressing, zoiets).
 
Het ziet er geweldig uit. Lekker hoor
 
Marieken zei:
ziet er mooi uit! dat het rond het bot rauw is, krijg je al snel. tenzij je heeeel low en slow gaat garen. maar je wil ook je probe niet tegen het bot aan hebben dus je moet toch ook een klein beetje op gevoel/ervaring bepalen of het klaar is.

gewoon het bot met te rode stukjes nog even op de hete grill gegooid? het is ook de volgende dag koud nog heel lekker mocht je leftovers hebben. met brood en een zoetje (compote, honingdressing, zoiets).

Wat ik over heb ben ik nu aan het stoven in witte wijn
 
Ziet er goed uit, zelf toch ook nog maar eens proberen
 
Ziet er lekker uit!
 
Prachtig stukje vlees. In mijn ervaring is de nagaring tijdens het rusten van het vlees ook afhankelijk
van de temperatuur tijdens het koken. Ik heb tweemaal een lamsbout op de bbq klaargemaakt, beide low
en slow, maar de eerste keer toen ik het afhaalde was de bbq 100 graden en de tweede keer 120,
met de hogere bbq temp gaarde de bout duidelijk meer na.
 
Terug
Bovenaan Onderaan