BasBQ
Beef en Steak

Lamsbout in zoutkorst

 
 

Cain

Vuurmaker
Berichten
87
Ik wilde heel graag een keer een lamsbout in zoutkorst proberen te maken.
Nu ik aan het bloggen ben geslagen kan ik het niet laten om dit soort "wilde" idee?n in de praktijk te brengen.
Zeker als er dan ook nog gasten komen eten vindt ik het extra leuk om eens uit te pakken.


20170721_lamsbout_zout002.jpg



Het idee was om een 1,5kg lamsbout te doen, maar de slager vond dat hij dan het stuk vlees te klein moest snijden en vroeg dus of het een pondje meer mocht zijn :) .
Hilariteit alom bij de supermarkt toen er zoveel zout werd gekocht uiteraard, maar allemaal voorpret op wat er nog komen ging.
Het was de eerste keer dat ik ?berhaupt iets op deze manier ging doen, dus ik vond het ook wel een beetje spannend. Achteraf bleek dat niet te hoeven.


De lamsbout heb ik gevuld met stukken knoflook, en bedekt met rozemarijn, peper en tijm. Daarna heb ik de lamsbout op een bodem van zout in een schaal gelegd en daarna heb ik 'm afgedekt met zout en kon deze op de barbecue.
Ik heb deze lamsbout bereid op 200 graden, totdat ze een kerntemperatuur van 53 graden had bereikt. Daarna heb ik de lamsbout nog wat laten doorgaren voor een minuut of 10 van het vuur af.
Ik vond het ontzettend tof om te maken, en het smaakte heerlijk!

En de foto van toen 'ie af was
20170721_lamsbout_zout005.jpg
 
Lijkt me lekker
 
Lam uit zoutkorst is heerlijk! Dus mooi recept!

Ik heb het ook een keer in Bulgarije gehad. Toen heeft het zeker 3 a 4 uur in een houtoven gelegen. Daar werd overigens niks gedaan met kerntemperaturen en dergelijke maar ongelooflijk smakelijk!
 
Nooit gehad maar ziet er lekker uit.
 
Lijkt me heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan