BasBQ
Beef en Steak

Lamsbout aan het spit

Biebieque

Sprokkelaar
Berichten
30
Men neme een lamsbout van een lams-ram van het ras Welshhillspeckledface. Dit ras is jaren achtereen bekroond als het best smakende lams-vlees in Wales.
Deze bout (nu niet zo groot, ca 1,2kg) krijgt een rub van lamskruiden (potje bij de Sligro vandaan), dus met oregano, tijm, knoflook, enz. Deze rub laten we een tijdje intrekken (de avond te voren). Ruim voordat de kamado wordt klaargemaakt en aangestoken, wordt de bout uit de koelkast gehaald.

Om een lang verhaal kort te maken, mbv deflector stenen de directe straling geblokkeerd. Temperatuur naar 110 graden laten komen, kersen rookhout erop, lekbakje op de stenen, en het boutje aan het spit geregen.
0EE01B24-CDB1-4D96-86AE-42AEB5C21B7A.jpeg


Daarna zo’n twee uur laten draaien.
Tot mijn verbazing liep de temp (zeer geleidelijk) op naar 160 graden (gemeten met Weber dome-probe). Waarschijnlijk het gevolg van de aanwezigheid van het rek in de Joe. (Achteraf bleek dat het rek niet nodig was, en waarschijnlijk veroorzaakte dat in combinatie met de Joetisserie luchtlekkage ontstond).
Desalniettemin, het boutje was supermals, smakelijk, een dun stevig (maar niet te) krokant huidje en mooi rose.
BF57DF09-EE15-4EF8-B1BF-800D03300206.jpeg


0624118A-31E1-4E27-AF0A-55497729D149.jpeg
25AF4C10-45F5-4945-A91E-B6831C294621.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Lekker zeg! Hier ligt een bout in de vriezer en laat ik nou net ook een Joetisserie hebben... :sneaky:
 
Het water loopt me in de mond, zo’n rotisserie is goud waard
 
Moet een feestje zijn geweest en is precies het gerecht waarom ik ooit in bbq geinteresseerd raakte. 15 jaar geleden ofzo deed mijn buurman altijd al een lamsbout aan het spit, wat een heerlijke geur.
 
Ja, lekker hoor! Ik houd wel van lam, mijn wederhelft helaas niet.
 
Schitterend lamsboutje🤩 ik ben gek op lamsvlees dus ik had graag willen proeven, heb je er ook nog iets bij gegeten🤔
 
Die ziet er mooi uit, lekker gedraaid
 
Vergeten te melden, wel af en toe de temperatuur gemeten. Want die mag niet boven de 55 graden komen, dus net daarvoor van de grill af.

Op de vraag wat ik er bij heb gegeten, ik ben een echte carnivoor, dus dat is beperkt gebleven tot verse frietjes (daar is mijn vrouw gek op) uit de frituur en simpel sla.

En voor degenen die denken, goh, dat vlees wil ik ook wel eten, want dat is inderdaad fantastisch, maar ik kan het niet vinden dmv google: een typefout is snel gemaakt
😬
, het moet natuurlijk zijn welsh hill speckled face. In Heemskerk zit de schaapherder die met dit ras werkt en die het verkoopt. Info apestaart speckledsheepatwork punt nl.
 
Zo hee, deze Is erg goed gelukt zeg
Ziet er werkelijk geweldig uit
 
Zo, dat is een lekker stukje vlees.
Heb ik nog nooi gemaakt, maar jouw leuke rapportage geeft me benodige inspiratie.
Smakelijk. 😋
 
Terug
Bovenaan Onderaan