BasBQ
Beef en Steak

Lam kleftiko

 
 

BrechtDC

Tondelzoeker
Berichten
19
Vorige zomer op vakantie in Griekenland, in een klein bistrootje voor de eerste keer lam kleftiko gegeten en man, wat was me dat lekker. Vandaag is het er eindelijk van gekomen om dit heerlijke recept eens zelf uit te testen.
Het lamsvlees (in dit geval een lamsboutje van +- 1,1kg met been) wordt gegaard in bakpapier. Door onder het vlees (kriel)aardappelen en groenten te leggen, garen deze lekker mee in het vocht van het vlees.
IMG_20230703_115223.jpg

Beginnen doen we met het maken van de marinade voor het vlees. Hiervoor mengen we:
-2 el olijfolie
-4 tenen look (fijngesnipperd)
-3 takjes verse rozemarijn (steeltje verwijderd en fijngesneden)
-sap van 1 citroen
-2 tl mosterd
-een goeie scheut droge witte wijn
-oregano, peper en zout
Het vlees mag dan minstens 2u, of beter nog overnacht, in de marinade.
IMG_20230703_121325.jpg


Dan wassen we de aardappels en de groenten en snijden deze in grove stukken. Ik heb 2 rode uien, 2 zoete puntpaprika's en wat wortels gebruikt, maar gebruik vooral wat je zelf lekker vindt of nog terugvindt in de frigo. Breng op smaak met olijfolie, peper, zout en oregano.
Leg nu 2 grote vellen bakpapier in een kruisvorm op elkaar. Het makkelijkste is om dit in een ondiepe kom of schaal te doen. Leg in het midden de aardappels en daarop de groenten. Hierover kan je eventueel nog wat feta verkruimelen. Hierop komt dan de gemarineerde lamsbout. Giet zeker ook alle marinade mee in het pakket en voeg eventueel wat extra wijn toe. Vouw de vellen bakpapier nu toe en bind toe met wat keukentouw zodat je een gesloten pakket krijgt.
IMG_20230703_145328.jpg


Dit pakket mag nu op indirect op de bbq op +-150°C.
IMG_20230703_155406.jpg

Nu het lastigste stuk.. Aangezien het hele pakket gesloten is en alle smaken rond het vlees circuleren, zie en ruik je niets van wat er gaande is. Het is dan ook zeer verleidelijk om eens te piepen in het pakketje. Doe dit vooral niet. Laat alles zeker 2 à 2u30 garen. Hierna kan je voorzichtig met een kernthermometer door het papier prikken en de kerntemperatuur van het vlees meten. Ben je tevreden met de garing, haal het vlees dan voorzichtig uit het bakpapier en laat rusten onder aluminiumfolie. Plooi de randen van het bakpapier naar beneden en verhoog de temperatuur van de bbq naar 220°C. Laat de aardappels en de groenten nog een tiental minuten roosteren om ze wat kleur te geven.
IMG_20230703_180932.jpg

Nu kan je het vlees aansnijden en serveren met de groentjes en aardappels.
IMG_20230703_182926.jpg

Kali orexi!
 
Dat lijkt me heerlijk!

Lam staat hier niet zo vaak op het programma maar krijg er door deze post wel zin in.
 
Wauw, het water loopt me nu al in de mond.. Welke kerntemperatuur heb je hiervoor aangehouden? 👌
👊
 
Heerlijk! Wij eten vaker lam en ook hele lamsbouten of schouders. Dit gaat ook altijd in bakpapier op de BBQ. Dit recept ga ik ook eens testen.
 
Oh wauw ik moet meteen weer aan de mei vakantie denken op Kreta.
Ik heb daar zoiets gegeten maar dan met varkensvlees, heerlijk.
 
Wauw, het water loopt me nu al in de mond.. Welke kerntemperatuur heb je hiervoor aangehouden? 👌
👊
Ik heb het vlees van de bbq gehaald bij een kern van 53°C. Je kan het natuurlijk wat langer laten liggen als je het liever wat meer doorbakken wil. Hou er dan wel rekening mee dat ie nog wat doorgaart tijdens het rusten
 
Ik heb het vlees van de bbq gehaald bij een kern van 53°C. Je kan het natuurlijk wat langer laten liggen als je het liever wat meer doorbakken wil. Hou er dan wel rekening mee dat ie nog wat doorgaart tijdens het rusten
Dank je wel voor de info 👍👍👌👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan