BasBQ
Beef en Steak

La Italia: Fine settimana Italiano con fuoco e fumo. Gerookte eendenborst en Skrei (kabeljauw)

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Voor de fotowedstrijd maar een mooi lang fine settimana italiano van gemaakt.
Er lag sneeuw, het was nat, glad en ongezellig.
Toch iets in elkaar weten te stoven….

De eerste voorwaarde (van de cheffin della casa) eerst eens opmaken wat nog overal in potjes en vriezers is.

Op zaterdag: Gerookte eendenborst met een peterselie-walnoot pesto, aangevuld met een fungi risotto. 🦆

Als eerste twee pesto’s gemaakt. Van alles was nog in potjes, doosjes en zakjes in huis.
- Pesto met peterselie en walnoot
- Pesto arrabbiata

IMG_6486.jpg
IMG_6488.jpg



Daarna de ducky borstjes op de vetkant kruislings ingesneden en aan beide zijden in een zelfgemaakte italiaanse kruidenrub gezet.
BGE op 130 C en olijven rookhout toegevoegd. Dit ging wel erg heftig, dus maar een paar blokken eruit gehaald om te voorkomen dat het vlees te bitter wordt. Rooktijd nog geen 30 minuten tot een kerntemperatuur van 53 C.
De CEO heeft in de tussentijd de Risotto ai funghi gemaakt en de overige paddo’s gebakken.

IMG_6485.jpg


IMG_5139.jpg

IMG_5140.jpg


IMG_6493.jpg


Bordje opgemaakt en smullen maar.

IMG_6500.jpg



Op zondag: Skrei in pesto arrabbiata, gegrilde groenten en pane con burro alle erbe. 🐟
Bij de vishandel was de Skrei (winterkabeljauw) in de “aanbieding”. Dus maar een zijde meegebracht. Het dikste deel eraf gehaald voor vandaag en de rest voor visragout in de diepvries.
De moot voorzien van een topping van pesto arrabbiata. Direct op 180 C gerookt op een plankje van @Frits . Tijd 22 min tot een kerntemp van 62 C. De grillgroenten in een mandje en hoppa kee op het rooster. Restant ciabatta ingesmeerd met kruidenboter en erbij gelegd.

IMG_6503.jpg


IMG_6504.jpg


IMG_6506.jpg

IMG_6507.jpg


IMG_6508.jpg


Bordje opgemaakt en smullen maar.

IMG_6510.jpg


grazie per aver letto ;)
 
Che meraviglioso contributo!

Mooi gedaan peter, het ziet er heerlijk uit.
 
Chef ziet er geweldig uit.

Vraagje, het eendje waarom maak je die klaar met vetkap op rooster? Ik doe juist andersom zodat het vet over het vlees kan druppen voor extra smaak.

Heb je dit al eens getest?
 
Chef ziet er geweldig uit.

Vraagje, het eendje waarom maak je die klaar met vetkap op rooster? Ik doe juist andersom zodat het vet over het vlees kan druppen voor extra smaak.

Heb je dit al eens getest?
Rond de nieuwjaar heb ik me ens bedacht om de eendenborst helemaal tot de kentemperatuur te roken. Het vel/vet smelt eigenlijk niet weg. Ben anders ook bang dat er te weinig rook aan het vlees komt.
Voorheen deed ik roken en afgrillen.
Ga jouw wijze binnenkort proberen.
 
Mooie bijdrage Peter, ik heb je reportage verplaatst vanuit de Fotowedstrijd naar het juiste onderdeel, L&S in dit geval
 
Ziet er fantastisch uit Peter!
Wat je met restjes al niet kan maken 😁
 
Lekker peter. Prima gerechten.
Eendenborst gaat hier bijna altijd tot ca 48, 50 gr kerntemperatuur en dan nog even affakkelen direct boven het vuur met de vetkap naar beneden. Ff krokant maken
 
Ziet er heerlijk uit. Ben wel benieuwd naar de smaakcombinatie van pesto met eend. Zou niet zo snel bij mij opkomen.
 
Ziet er heerlijk uit. Ben wel benieuwd naar de smaakcombinatie van pesto met eend. Zou niet zo snel bij mij opkomen.
Ik had een pesto gemaakt van peterselie en walnoot. Dit viel in de smaak. Combi gejat uit een kerstrecept met parelhoen.
Volgende keer wil ik het ducky eens maken arrabiatta of pestl van basilicum.
 
Potverdikkie wat heb je weer een mooie gerechten gemaakt Peter! Krijg meteen honger 👍🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan