Beef en Steak

Koudrook generator

Poppoll

Vuurmaker
Hallo,
Ik zou voor het koud roken van zalm mijn weber spiraal willen vervangen door een Dymbox Rookgenerator-1,3L van dymbox.nl

Ik rook momenteel met de weberspiraal mijn zalm (noskos recept) 10uur.

Weet iemand hoelang ik met de dymbox zou moeten roken?
Klopt het dat de rooktijd korter zal zijn, omdat de dymbox meer rook produceert.
Of ben ik verkeerd?

Ik denk dat je dat vooral zelf uit moet proberen en proeven. So wie so is het een kwestie van smaak hoeveel koude rook je wil gebruiken.

Ik rook zalm 24 uur en vind dat het lekkerst, een maatje doet maar 6 uur en die zalm smaakt anders maar ook zalig!

Een eerste uitgangspunt zou kunnen zijn een gelijke massa aan mot of meel verbranden. Als dit apparaat diezelfde massa in (veel) kortere tijd verbruikt dan lijkt het logisch om korter te roken dan met een traditionele csg.

Maar er is ook wat voor te zeggen dat de contacttijd tussen produkt (zalm of kaas bijvoorbeeld) en rook mede bepalend is voor de uiteindelijke smaak (langer bloot stellen aan een beetje rook geeft dan meer smaak).

Misschien ligt het optimum wel daar tussenin... ligt ook aan de hout keuze. Els geeft minder smaak af dan mesquite. Begin met beukenhout bijvoorbeeld. Lekker en relatief goedkoop.

Probeer het uit, houd rekening met rusttijd (geef het produkt de tijd om de rooksmaak in zich te kunnen verdelen) en proef goed!

Je zou een pondje belegen kaas kunnen verdelen in 5 blokjes en dan het eerste blokje na 1 uur eruit, tweede blokje na 2 uur enz... inpakken in folie en dan nummeren van 1 tot 5 en na een week (kaas heeft veel rusttijd nodig) de smaken vergelijken samen met je geliefde naast een mooi glas rode wijn.

Goed voor de wetenschap en nog lekker en gezellig ook! Als je tevreden bent is die tijd het vertrekpunt voor een mooi stukje gepekelde zalm.... veel plezier!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan